The
purpose of this study is to examine the predictive effect of mother's
communication skills on children's communication skills in 5-6 year-old
children. In the study, 436 boys and 426 girls between 5-6 years total of 862
children and mother participated who are educated in kindergartens and
kindergartens belonging to the public and private sectors in the districts of
Antalya province center, Manavgat, Finike and Alanya in 2015-2016 academic
year.The research was prepared according to the relational screening model. The
data of the study were collected through the Personal Information Form, the
Parent-Child Communication Assessment Tool and the Communication Skills
Questionnaire for Children 5-6 years old. In the analysis of the data were used
descriptive statistics and path analysis model with observed variables.
According to the results of the research, it has been found that mother's
communication has a significant and positive predictive effect between
communication, listening, nonverbal communication, message and empathy
sub-dimensions and child's communication in active communication, considering
others in communication, following rules in communication.
Communication nonverbal communication mother-child communication mother-child conversation communication skills in children
Bu
araştırma, annelerin çocuklarına yönelik iletişim becerilerinin 5-6 yaş grubu
çocuklarının iletişim becerileri üzerindeki yordayıcı etkisi incelenmiştir.
Araştırmaya, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Antalya il merkezi, Manavgat,
Finike, Alanya ilçelerinde bulunan kamu ve özel sektörlere ait anaokulu ve
anasınıflarında eğitim gören 5-6 yaş grubu
436’sı erkek, 426’sı kız olmak üzere 862 çocuk ve anne katılmıştır.
Araştırma ilişkisel tarama modeline göre hazırlanmıştır. Araştırmanın verileri
Kişisel Bilgi Formu, Anne-Baba-Çocuk İletişimini Değerlendirme Aracı ve 5-6 Yaş
Okul Öncesi Çocukları İçin İletişim Becerileri Ölçeği ile toplanmıştır.
Araştırmada verilerin analizinde betimsel istatistikler ve gözlenen
değişkenlerle yol analizi modeli kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre
annenin iletişiminin konuşma, dinleme, sözsüz iletişim, mesaj ve empati alt
boyutları ile çocuğun iletişiminin aktif iletişimde bulunma, iletişimde
diğerlerini dikkate alma, iletişimde kurallara uyma, karşısındakine olumlu
tepki gösterme alt boyutları arasında anlamlı düzeyde ve pozitif yönde bir
yordayıcı etkiye sahip olduğu görülmüştür.
İletişim sözsüz iletişim anne-çocuk iletişimi anne- çocuk konuşması çocuklarda iletişim becerisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 13 |
По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала