Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lohusalık Sendromu (al ana/alkarısı/albastı)’nun Eskiçağ Yakındoğu Toplumlarının Kültürlerindeki İzleri: Lilith Gerçeği

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 17 Prof.Dr. Hüseyin Sever Armağan Sayısı, 29 - 60, 28.12.2018

Öz

İnsanoğlu tarihi boyunca
zihin gücü ve tecrübesiyle ispat edemediği olgu ve olayları inancının varlık
dünyasında anlamlı bir yere oturtmaya çalışmıştır. Ancak dini düstur olarak
kabul edilen bazı inanmalar ya da öz kültür içerisine sirayet etmiş olan
uygulamalar aklın öngördüğü yolda hiçbir karşılık bulamamıştır. Yine de batıl
olarak nitelendirilen bu inanma ve uygulama harmanı toplumları topyekûn ya da
bireysel olarak bir şekilde tesiri altına alma kudretti göstermiştir. Bu
bağlamada batıl inanç algısının oluşumu ve günümüze kadar olan seyri
çalışmamızın temel amacını oluşturmaktadır. 
Bunu gerçekleştirmek adına konu genel hatlarıyla irdelenip, özelinde halk
dilinde albasması yani tıbbı literatürdeki karşılığı ile postpartum sendrom’a
getirilmeye gayret edilecektir. Bununla birlikte lohusa kadın-yeni doğan
üzerinde gerçekleşen ve albasması olarak nitelendirilen bu hal değişikliğinin
mitolojik düşünce ve özellikle Lilith Efsanesi ile olan bağlantısı tespit edilecektir.
Ayrıca Lilith Efsanesi’nin Eski Yakındoğu Toplumlarının kültürlerinde ortaya
çıkışı ve öz varlığını muhafaza etmek için Yahudilik öğretisi içerisine neden
ve nasıl sirayet ettiği incelenecektir. Nihayetinde bugün bizlerin batıl olarak
gördüğü bu itikadın neden binyıllar boyu insanlık için bir realite olarak kabul
edildiği tespit edilmeye çalışılacaktır. 

Kaynakça

  • KRAMER, S. N, Tarih Sumer’de Başlar, (Çev. Muazzez İlmiye Çığ), Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara 1998. KÜÇÜK, M. A, “Geleneksel Türk Dini’ndeki ‘Ana / Dişil Ruhlar’a Mitolojik Açıdan Bakış”, Iğdır Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1, S.1, (2013): 105-134. MARAKOĞLU, K, ÖZDEMİR, S. ve ÇİVİ, S, “Postpartum Depresyon”, Türkiye Klinikleri J Med 29, S. 1, 2009, 206-214. OSHEROW, M, “The Dawn of a New Lilith: Revisionary Mythmaking in Women's Science Fiction”, NWSA Journal 12, S. 1, (2000): 68-83. ÖCAL, P. ve GÜRALP, O, “Puerperium (Lohusalık)”, Klinik Gelişim 21, S. 1, (2008): 43-46. ÖGCEM, E, “İnsan-Doğa İlişkisinde Ahlaki Bir Neden Olarak Tanrı Faktörü”, İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 5, S. 8, (2016): 2950-2962. ÖZCAN, H., TAŞIN, C., TANDOĞAN, M. ve ÖZAKŞİT, G, “Uyku Esnasında Orgazm Olan İki Kadın”, Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, S. 25, (2012): 187-188.

Traces of Puerperal Syndrome (al ana/alkarısı/albastı) on Ancıent Near East Socıety Cultures: a Fact of Lılıth

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 17 Prof.Dr. Hüseyin Sever Armağan Sayısı, 29 - 60, 28.12.2018

Öz

Mankind tried to attach meaning to the events and phenomena through
religious beliefs when they could not prove them by their mental power and life
experience. However, some of the beliefs that are accepted as religious
principles or practices that have penetrated into the self-culture have found
no response on the path predicted by reason. However, some of the beliefs that
are accepted as religious principles or practices which penetrated into the
self-culture have found no response on the path the mind proposed.
Nevertheless, such beliefs and practices which are described
as superstitious influenced the whole society or individuals. In this context,
the formation of perceptions regarding superstitions perception and its
progress to the present day constitute the main purpose of our study.
In
order to accomplish this, the subject will be investigated in general terms,
and in particular, the puerperal syndrome will be the focus. Additionally,
effecting the puerperal mother and new born, the puerperal syndrom’s
relationship with the mythological thought and especially with the legend of
Lilith will be investigated. Next, the arise of the legend of Lilith in the
cultures of ancient Near East societies and how and why this legend manifested
itself in the doctrine of Judaism to preserve its existence will be examined.
Finally, why this belief which we see today as superstition is accepted as a
reality for humanity for millennia will be under investigation.

Kaynakça

  • KRAMER, S. N, Tarih Sumer’de Başlar, (Çev. Muazzez İlmiye Çığ), Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara 1998. KÜÇÜK, M. A, “Geleneksel Türk Dini’ndeki ‘Ana / Dişil Ruhlar’a Mitolojik Açıdan Bakış”, Iğdır Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1, S.1, (2013): 105-134. MARAKOĞLU, K, ÖZDEMİR, S. ve ÇİVİ, S, “Postpartum Depresyon”, Türkiye Klinikleri J Med 29, S. 1, 2009, 206-214. OSHEROW, M, “The Dawn of a New Lilith: Revisionary Mythmaking in Women's Science Fiction”, NWSA Journal 12, S. 1, (2000): 68-83. ÖCAL, P. ve GÜRALP, O, “Puerperium (Lohusalık)”, Klinik Gelişim 21, S. 1, (2008): 43-46. ÖGCEM, E, “İnsan-Doğa İlişkisinde Ahlaki Bir Neden Olarak Tanrı Faktörü”, İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 5, S. 8, (2016): 2950-2962. ÖZCAN, H., TAŞIN, C., TANDOĞAN, M. ve ÖZAKŞİT, G, “Uyku Esnasında Orgazm Olan İki Kadın”, Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, S. 25, (2012): 187-188.

Следы пуэрперального синдрома (Al ana/Alkarısı/Albastı) в обществе Передней Азии: Существование Лилит

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 17 Prof.Dr. Hüseyin Sever Armağan Sayısı, 29 - 60, 28.12.2018

Öz

Человечество на протяжении всей истории давало важное место в религии тем явлениям и событиям, существование которых не мог доказать силой ума и опытом. Однако некоторые поверья, принятые как религиозные правила, или проникшие в культуру обряды не находят никакого логического объяснения. Тем не менее, мы видим, что это поверье и совокупность обрядов, считающихся безумством, может повлиять на одного человека или же на общество в целом. В этом контексте, главной целью нашего исследования является выявление происхождения обряда и его развития до наших дней. Для этого, мы постараемся рассмотреть эту тему в общих чертах, затем перейдем конкретно к «албасмасы» (albasması) , на языке народной медицины, то есть к его литературному медицинскому эквиваленту послеродовому синдрому. Вместе с этим, будет доказана связь так называемой «албасмасы», которая приходит к женщине в пуэрперальный период, с мифологическим поверьем, в особенности с «Легендой о Лилит». Кроме того будет проанализирована появление «Легенды о Лилит» в культуре народов Древнего Ближнего Востока и чтобы сохранить свое существование почему и как она проникла именно в учения Иудаизма. В конце концов, будет попытка доказать, почему же это поверье, которая сейчас воспринимается нами как нечто нелепое, на протяжении тысячелетий воспринималось человечеством как реальность.

Kaynakça

  • KRAMER, S. N, Tarih Sumer’de Başlar, (Çev. Muazzez İlmiye Çığ), Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara 1998. KÜÇÜK, M. A, “Geleneksel Türk Dini’ndeki ‘Ana / Dişil Ruhlar’a Mitolojik Açıdan Bakış”, Iğdır Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1, S.1, (2013): 105-134. MARAKOĞLU, K, ÖZDEMİR, S. ve ÇİVİ, S, “Postpartum Depresyon”, Türkiye Klinikleri J Med 29, S. 1, 2009, 206-214. OSHEROW, M, “The Dawn of a New Lilith: Revisionary Mythmaking in Women's Science Fiction”, NWSA Journal 12, S. 1, (2000): 68-83. ÖCAL, P. ve GÜRALP, O, “Puerperium (Lohusalık)”, Klinik Gelişim 21, S. 1, (2008): 43-46. ÖGCEM, E, “İnsan-Doğa İlişkisinde Ahlaki Bir Neden Olarak Tanrı Faktörü”, İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 5, S. 8, (2016): 2950-2962. ÖZCAN, H., TAŞIN, C., TANDOĞAN, M. ve ÖZAKŞİT, G, “Uyku Esnasında Orgazm Olan İki Kadın”, Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, S. 25, (2012): 187-188.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yusuf Kılıç 0000-0001-8024-8521

Elvan Eser Bu kişi benim 0000-0001-5527-5413

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 17 Prof.Dr. Hüseyin Sever Armağan Sayısı

Kaynak Göster

APA Kılıç, Y., & Eser, E. (2018). Lohusalık Sendromu (al ana/alkarısı/albastı)’nun Eskiçağ Yakındoğu Toplumlarının Kültürlerindeki İzleri: Lilith Gerçeği. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 5(17 Prof.Dr. Hüseyin Sever Armağan Sayısı), 29-60.

Copyright and Licensing Policy

All articles published in the Journal of Academic History and Ideas / Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi are copyrighted by the journal. The journal’s content is made available as open access under the Creative Commons Attribution–NonCommercial–NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Under this license: Content may be shared and reproduced in any medium or format for non-commercial purposes, provided that proper scholarly attribution is given. Modification, adaptation, translation, or the creation of derivative works is not permitted (ND). Requests for commercial reuse, translation, or republication must be directed to the Editorial Board at akademiktarihvedusunce@gmail.com. The scientific, legal, and ethical responsibility for published works rests entirely with the author(s); the editors and Editorial Board assume no liability for the content.
 
©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır