Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Religion, Culture, Identity and Communication in Ahiska Turks

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 2, 1136 - 1157, 25.06.2020

Öz

Ahiska Turks (also known as Meskhetian Turks) are a society that who were living in Ahiska (Meskheti) region of Georgia until the 1944 deportation. Ahiska Turks, relegated by Stalin’s government in 1944, are still living in exile. After exile, Ahiska Turks were forced to emmigrate several times and were exposed to attacks. After Ferghana events of 1989, some part of Ahiska Turks were settled to Erzincan and Bitlis cities in Turkey in 2014 with the support of Republic of Turkey, when they got stuck (stayed) in the middle of war that broke out between Russia and Ukraine. The Ahiskans, who are Muslim Turks, have succeeded in preserving their religious and cultural identities despite of exiles and migrations. Ahiska Turks have no independent written languages. Ahiska Turks speak with Ahiska dialect of Turkey Turkish and they know well Turkish, their native language, together with languages of countries where they live. Clothing traditions show a change in comparison with prior the exile. Wedding and mourning traditions are being kept alive despite of some changes. Ahiska food culture is specific (unique/pertain) to Caucasian cuisine and traditions of different peoples/folks were included in their food culture. Ahiska Turks have not lost their identities despite of difficulties they have had for 76 years. Ahiska Turks, who could not benefit enough from traditional media, are using opportunities/possibilities given by new media. They try to overcome physical distance barriers, via social media  

Kaynakça

  • Referans1 Çınar, M.(2017). Ahıska’da Kalan Türkçe. Uluslararası Ahıska Türkleri Sempozyumu, 1.cilt, ss. 128. Referans2 Alptekin,Y.( 2013). ABD-Colorado’da Yaşayan Ahıskalı Türk Topluluğunda Ekonomik. Sosyal Ve Kültürel Hayat, Sosyoloji Konferansları, Sayı 47, ss. 20-27. Referans3 Avci, O.(2012).Understanding the Culture of Ahiska Turks in Wheaton, Illinois: A Case Study, The Qualitative Report, Article 87. Northern İllinois University, Volume 17, pp. 12-13. Referans4 Azizova, N.(2001). Etnik Kültür. Ahıska Dergisi, Sayı 1, ss.14-15. Referans5 Baydoğan, M.(2000).Türk Dünyasında Ahıska Türklerinin Yeri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, ss. 72-78. Referans6 Bayraktar, R.(2011). Ahıskalı Türklerde Göçün Dinsel Yaşayışa Etkileri. Ondokuzmayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, ss. 62. Referans7 Bayramov, F.(2006).Ahıska Türklerinin Anayurda Dönüş Mücadelesi ve Fergana Olaylarının Türk Medyasına Yansıması. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, ss. 49-52. Referans8 Çınar, İ.(2017). Etnopedagojik Yaklaşım: Ahıska Türkleri. Uluslararası Ahıska Türkleri Sempozyumu, 1.cilt, ss. 334. Referans9 Demiray, E.(2011). Ahıska Türkleri Ağzı. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, ss. 41-42. Referans10 Devrisheva F.(2010). Kazakistan’da Ahıska Türklerinin Sosyal-Kültürel Yapılarındaki Değişmeler. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, ss. 41-43. Referans11 Faigov, O.(2015).Ahıskalı Türklerin Türk Basınında Sunum Biçimi 1944 Ahıska Sürgünü, 1989 Fergana Faciası, 2004 Krosnodar Göçü ve 2010 Kırgızıstan Çatışması Örnek Olayları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, ss. 71-75. Referans12 Faigov, O.(2017).Ahıskalı Kimliğinin Küreselleşmesi. Uluslararası Ahıska Türkleri Sempozyumu, ss. 497. Referans13 Kara, U.(2013).Bilgisayar Oyunları, Yeni Medya ve Kimlik: Kuramsal Arayışlar. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, ss. 27-28. Referans14 Kohle, F., Cuevas A.(2012).Social Media: Changing the way we teach and changing the way we learn. NHTV Breda University of Applied Sciences Netherlands Published at 6th International Education and Development Conference, pp. 221-226. Referans15 Koriouchkina,L.(2009). Meskhetian Turks And The Regime Of Citıizenship İn Russia,. The University of Pittsburgh Ethnology Journal, vol. 48 (1), pp. 42. Referans16 Köksal, A. (2007). Bişkek’te Yaşayan Ahıska Türklerinin Folklorik Değerleri ve Oyun Müzikleri, Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek lisans tezi, ss. 21-22. Referans17 Üren, M.(2015).Kimlik, Çıkar ve Jeopolitik Ekseninde Ahıska Türkleri Sorunu. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, ss. 85-86. Referans18 Wisconsin Department of Health and Family Services.( 2005).Culture Profıle: Meskhetian Turks. Referans19 Yüzbey, İ.(2008). Ahıskalı Türkler ve Kültürleri. Uluslararası Türk Dilleri ve Edebiyatı Çalışmaları, Edebiyat ve Tarih Dergisi, Sayı 3 (7), ss. 679-680.

Ahıska Türklerinde Din, Kültür, Kimlik ve İletişim

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 2, 1136 - 1157, 25.06.2020

Öz

Ahıska Türkleri, 1944 sürgününe kadar Gürcistan’ın Ahıska bölgesinde yaşayan bir toplumdur. Stalin yönetimi tarafından 1944 yılında sürgün olunan Ahıska Türkleri halen sürgün hayatını yaşamaktadır. Ahıska Türkleri sürgünden sonra birkaç kez göçe zorlanmış, saldırılara maruz kalmıştır. 1989 Fergana sürgününden sonra, 2014 yılında Ahıska Türklerinin bir kısmı Rusya ve Ukrayna arasında çıkan savaşın ortasında kalınca Türkiye Cumhuriyeti’nin desteği ile Erzincan ve Bitlis’e iskân ettirilmişlerdir. Müslüman Türkler olan Ahıska Türkleri sürgün ve göçlere rağmen dini ve kültürel kimliklerini korumayı başarmışlardır. Ahıska Türklerinin bağımsız yazı dilleri yoktur, Türkiye Türkçesinin Ahıska ağzı ile konuşmakta ve yaşadıkları ülkelerin dilleri ile birlikte ana dilleri olan Türkçeyi de iyi bilmektedirler. Giyim gelenekleri sürgün öncesine göre değişim göstermektedir. Düğün ve yas gelenekleri bazı değişmelere rağmen yaşatılmaktadır. Ahıska yemek kültürü Kafkas mutfağına hastır, yemek kültürüne farklı halkların geleneği de dâhil olmuştur. Ahıska Türkleri 76 yılda yaşadıkları zorluklara rağmen kimliklerini kaybetmemişlerdir. Geleneksel medyadan yeterince yararlanamayan Ahıska Türkleri, yeni medyanın verdiği imkânları kullanmaktadırlar. Sosyal medya vasıtasıyla fiziksel mesafe engellerini aşmaya çalışmaktadırlar.

Kaynakça

  • Referans1 Çınar, M.(2017). Ahıska’da Kalan Türkçe. Uluslararası Ahıska Türkleri Sempozyumu, 1.cilt, ss. 128. Referans2 Alptekin,Y.( 2013). ABD-Colorado’da Yaşayan Ahıskalı Türk Topluluğunda Ekonomik. Sosyal Ve Kültürel Hayat, Sosyoloji Konferansları, Sayı 47, ss. 20-27. Referans3 Avci, O.(2012).Understanding the Culture of Ahiska Turks in Wheaton, Illinois: A Case Study, The Qualitative Report, Article 87. Northern İllinois University, Volume 17, pp. 12-13. Referans4 Azizova, N.(2001). Etnik Kültür. Ahıska Dergisi, Sayı 1, ss.14-15. Referans5 Baydoğan, M.(2000).Türk Dünyasında Ahıska Türklerinin Yeri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, ss. 72-78. Referans6 Bayraktar, R.(2011). Ahıskalı Türklerde Göçün Dinsel Yaşayışa Etkileri. Ondokuzmayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, ss. 62. Referans7 Bayramov, F.(2006).Ahıska Türklerinin Anayurda Dönüş Mücadelesi ve Fergana Olaylarının Türk Medyasına Yansıması. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, ss. 49-52. Referans8 Çınar, İ.(2017). Etnopedagojik Yaklaşım: Ahıska Türkleri. Uluslararası Ahıska Türkleri Sempozyumu, 1.cilt, ss. 334. Referans9 Demiray, E.(2011). Ahıska Türkleri Ağzı. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, ss. 41-42. Referans10 Devrisheva F.(2010). Kazakistan’da Ahıska Türklerinin Sosyal-Kültürel Yapılarındaki Değişmeler. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, ss. 41-43. Referans11 Faigov, O.(2015).Ahıskalı Türklerin Türk Basınında Sunum Biçimi 1944 Ahıska Sürgünü, 1989 Fergana Faciası, 2004 Krosnodar Göçü ve 2010 Kırgızıstan Çatışması Örnek Olayları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, ss. 71-75. Referans12 Faigov, O.(2017).Ahıskalı Kimliğinin Küreselleşmesi. Uluslararası Ahıska Türkleri Sempozyumu, ss. 497. Referans13 Kara, U.(2013).Bilgisayar Oyunları, Yeni Medya ve Kimlik: Kuramsal Arayışlar. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, ss. 27-28. Referans14 Kohle, F., Cuevas A.(2012).Social Media: Changing the way we teach and changing the way we learn. NHTV Breda University of Applied Sciences Netherlands Published at 6th International Education and Development Conference, pp. 221-226. Referans15 Koriouchkina,L.(2009). Meskhetian Turks And The Regime Of Citıizenship İn Russia,. The University of Pittsburgh Ethnology Journal, vol. 48 (1), pp. 42. Referans16 Köksal, A. (2007). Bişkek’te Yaşayan Ahıska Türklerinin Folklorik Değerleri ve Oyun Müzikleri, Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek lisans tezi, ss. 21-22. Referans17 Üren, M.(2015).Kimlik, Çıkar ve Jeopolitik Ekseninde Ahıska Türkleri Sorunu. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, ss. 85-86. Referans18 Wisconsin Department of Health and Family Services.( 2005).Culture Profıle: Meskhetian Turks. Referans19 Yüzbey, İ.(2008). Ahıskalı Türkler ve Kültürleri. Uluslararası Türk Dilleri ve Edebiyatı Çalışmaları, Edebiyat ve Tarih Dergisi, Sayı 3 (7), ss. 679-680.

Религия , культура, язык и идентичность Ахыска турков

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 2, 1136 - 1157, 25.06.2020

Öz

Ахыска турки - это общество, проживавшие до изгнания 1944 года в Ахалцыхском регионе Грузии. Турки- Ахыска репрессированные сталинской администрацией в 1944 году, до сих пор живут в изгнании. Турки - Ахыски были вынуждены мигрировать несколько раз после изгнания и подвергались нападениям. После изгнания в 1989 году в Фергане, в 2014 году часть Турок– Месхетинцев при поддержки Турецкой Республики в самый разгар войны между Россией и Украиной переехали и поселились в Битлисе и Эрзинджане . Ахыска- турки тюрки -мусульмане, смогли сохранить свою религиозную и культурную самобытность, несмотря на изгнание и миграцию. Не существует независимого литературного языка турок-месхетинцев, говорят они на турецком языке с языковыми особенностями своего диалекта , а также владеют языками тех стран в которых они проживают. Традиция одежды менялась с момента репрессии . Свадебные и траурные традиции сохраняются, несмотря на некоторые изменения. Пищевая культура Ахыска турков схожа с кавказской кухней а также кухонными традициями разных народов. Ахыска турки не утратили своей идентичности, несмотря на трудности, с которыми они столкнулись за 76 лет . Турки-ахыска, которые не могут воспользоваться традиционными средствами массовой информации, используют возможности, предоставляемые новыми СМИ. Они пытаются преодолеть физические дистанционные барьеры через социальные сети.

Kaynakça

  • Referans1 Çınar, M.(2017). Ahıska’da Kalan Türkçe. Uluslararası Ahıska Türkleri Sempozyumu, 1.cilt, ss. 128. Referans2 Alptekin,Y.( 2013). ABD-Colorado’da Yaşayan Ahıskalı Türk Topluluğunda Ekonomik. Sosyal Ve Kültürel Hayat, Sosyoloji Konferansları, Sayı 47, ss. 20-27. Referans3 Avci, O.(2012).Understanding the Culture of Ahiska Turks in Wheaton, Illinois: A Case Study, The Qualitative Report, Article 87. Northern İllinois University, Volume 17, pp. 12-13. Referans4 Azizova, N.(2001). Etnik Kültür. Ahıska Dergisi, Sayı 1, ss.14-15. Referans5 Baydoğan, M.(2000).Türk Dünyasında Ahıska Türklerinin Yeri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, ss. 72-78. Referans6 Bayraktar, R.(2011). Ahıskalı Türklerde Göçün Dinsel Yaşayışa Etkileri. Ondokuzmayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, ss. 62. Referans7 Bayramov, F.(2006).Ahıska Türklerinin Anayurda Dönüş Mücadelesi ve Fergana Olaylarının Türk Medyasına Yansıması. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, ss. 49-52. Referans8 Çınar, İ.(2017). Etnopedagojik Yaklaşım: Ahıska Türkleri. Uluslararası Ahıska Türkleri Sempozyumu, 1.cilt, ss. 334. Referans9 Demiray, E.(2011). Ahıska Türkleri Ağzı. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, ss. 41-42. Referans10 Devrisheva F.(2010). Kazakistan’da Ahıska Türklerinin Sosyal-Kültürel Yapılarındaki Değişmeler. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, ss. 41-43. Referans11 Faigov, O.(2015).Ahıskalı Türklerin Türk Basınında Sunum Biçimi 1944 Ahıska Sürgünü, 1989 Fergana Faciası, 2004 Krosnodar Göçü ve 2010 Kırgızıstan Çatışması Örnek Olayları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, ss. 71-75. Referans12 Faigov, O.(2017).Ahıskalı Kimliğinin Küreselleşmesi. Uluslararası Ahıska Türkleri Sempozyumu, ss. 497. Referans13 Kara, U.(2013).Bilgisayar Oyunları, Yeni Medya ve Kimlik: Kuramsal Arayışlar. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, ss. 27-28. Referans14 Kohle, F., Cuevas A.(2012).Social Media: Changing the way we teach and changing the way we learn. NHTV Breda University of Applied Sciences Netherlands Published at 6th International Education and Development Conference, pp. 221-226. Referans15 Koriouchkina,L.(2009). Meskhetian Turks And The Regime Of Citıizenship İn Russia,. The University of Pittsburgh Ethnology Journal, vol. 48 (1), pp. 42. Referans16 Köksal, A. (2007). Bişkek’te Yaşayan Ahıska Türklerinin Folklorik Değerleri ve Oyun Müzikleri, Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek lisans tezi, ss. 21-22. Referans17 Üren, M.(2015).Kimlik, Çıkar ve Jeopolitik Ekseninde Ahıska Türkleri Sorunu. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, ss. 85-86. Referans18 Wisconsin Department of Health and Family Services.( 2005).Culture Profıle: Meskhetian Turks. Referans19 Yüzbey, İ.(2008). Ahıskalı Türkler ve Kültürleri. Uluslararası Türk Dilleri ve Edebiyatı Çalışmaları, Edebiyat ve Tarih Dergisi, Sayı 3 (7), ss. 679-680.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Orhan (orkhan) Faik (faigov) 0000-0003-4560-9007

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2020
Kabul Tarihi 9 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Faik (faigov), O. (. (2020). Ahıska Türklerinde Din, Kültür, Kimlik ve İletişim. Akademik Tarih Ve Düşünce Dergisi, 7(2), 1136-1157.

По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала


 

                                                                                                                                                   

                                                           Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi   Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

  ©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır