Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examining The Moral Judgement Levels Of Children With Special Needs Between The Ages Of 6 And 13 Who Attend A Speiıal Education Institution

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 4, 1824 - 1852, 30.12.2021

Öz

This research was conducted to examine the moral judgment levels of children with special needs between the ages of 6 and 13 who attend a special education institution. In this study, which was carried out to determine the moral judgment levels of children with special needs, the scanning model, which is among the quantitative research designs was used. In line with the purpose of the study, since it was investigated whether there is a significant difference in moral judgment scores of children with special needs according to variables, a causal comparison was also made in the study. In order to achieve the purpose and sub-objectives of the study, data were collected from children between the ages of 6 and 13 using the "Personal Information Form", "Moral Judgment Scale". For the analysis of the data, descriptive statistics of the demographic characteristics of the participants are given first. Non-parametric analyzes were used in the data analysis process. Mann Whitney U Test and Kruskal Walli H Test were used in the analysis. As a result of the research, it is seen that the moral judgment scores of children with special needs between the ages of 6 and 13 who attend a special education institution are at a "high" level.

Kaynakça

  • Akyürek, P.G. (2007). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi derslerinin çocukların ahlak gelişimine etkisi: Kohlberg'in ahlak gelişim kuramı açısından bir değerlendirme. Yüksek Lisans Tezi, Kayseri: Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aydın, A. (2000). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi, 2. Basım, İstanbul: Alfa Basım Yayın.
  • Bishop, D. V. M., & Norbury, C. F. (2002). Exploring the borderlands of autistic disorder and specific language impairment: A study using standardized diagnostic instruments. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 43(7), 917–929.
  • Blair, R.J.R. (1996). Brief Report: Morality in the Autistic Child, Journal of Autism and Developmental Disorders, VoL 26, No. 5, 1996
  • Böke, K. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Alfa Basım.
  • Cüceloğlu, D. (2014). İnsan ve Davranışı, Psikolojinin Temel Kavramları. İstanbul: Remzi Kitabevi, 29. Basım, İstanbul.
  • Çankaya, Ö. (2010). İlköğretim I. Kademede Kaynaştırma Eğitimi Uygulamalarının Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı.
  • Çapan, A. (2005). 3-11 Yaş Çocuklarının Ahlak Gelişimlerinin Piaget’nin Ahlaki Gelişim Kuramına Göre İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Dereboy Ç., Okyay P., Eskin M., Dereboy F. ve Demir Kaynak H. (2007). E risk factors for and protective factors against adolescent suicidal behavior in Turkey Crisis: The Journal of Crisis Intervention and Suicide Prevention, 28(14),131-139.
  • Dilber, M. (2015). Okul öncesi çocukların ahlaki yargı düzeyleriyle kişilerarası problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Erden, M. & Akman, Y. (1995). Eğitim Psikolojisi, Gelişim-Öğrenme-Öğretme. 2. Basım. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Garcia-Molina, I.G., Clemente-Estevan,R.A., Andrés-Roqueta, C., (2019). Detailing the understanding of moral judgements in autism. A study with Spanish-speaking children, Cognitive Development. Volume 52. October–December 2019, 100815. https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2019.100815.
  • Grant, C. M., Boucher, J., Riggs, K. J., & Grayson, A. (2005). Moral understanding in children with autism. Autism, 9(3), 317–331. https://doi.org/10.1177/1362361305055418
  • Güleç, C. & Köroğlu, E. (1998). Psikiyatri Temel Kitabı. Cilt 2. Ankara: Hekimler Birliği Yayını.
  • Jersild, A. T. (1987). Çocuk Psikolojisi. Ankara: S Yayınları.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2015). Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi. 17. Basım.
  • Kahn, J.V. (1976). Moral and cognitive development of moderately retarded, mildly retarded, and nonretarded individuals. American Journal of Mental Deficiency, 81 (1976), pp. 209-214.
  • Khan, J.V. (1985). Evidence of the similar-structure hypothesis controlling for organicity. American Journal of Mental Deficiency, 89 (1985), pp. 372-378.
  • Kayahan, M. (2019). 5-6 Yaş Çocuklarının Ahlaki Yargı Düzeyleri İle Sosyal Beceri Ve Problem Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Aydın Ünıversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Li, T., Decety, J., Hu, X., Li, J., Lin, J. & Yi, L. (2019). Third-Party Sociomoral Evaluations in Children With Autism Spectrum Disorder. Child Development, xxxx 2019, Volume 00, Number 0, Pages 1–14
  • Margoni, F., Guglielmetti, G. & Surian, L. (2019). Brief Report: Young Children with Autism Can Generate Intent-Based Moral Judgments. J Autism Dev Disord 49, 5078–5085. https://doi.org/10.1007/s10803-019-04212-9
  • Minshew NJ, Meyer J, Goldstein G. (2002). Abstract reasoning in autism: A dissociation between concept formation and concept identification. Neuropsychology 2002; 16: 327–334.
  • Oubrahim, L., Combalbert, N. & Salvano- Pardiue, V. (2019). Développement du jugement moral et comportements agressifs chez les enfants et les adolescents avec une déficience intellectuelle, Neuropsychiatrie de l’enfance et de l’adolescence 67 (2019) 34–42.
  • Özsoy, Y., Özyürek, M., Eripek, S. (1988). Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar “Özel Eğitime Giriş”. Ankara: Karatepe Yayınları.
  • Piaget, J. (1972). The Moral Judgement of The Child. London: Routledge and Kegan Paul Ltd.
  • Sayıl, I. & Özgüven Devrimci, H. (2000). Ruh Sağlığı ve Hastalıklar., Ankara: ANTIP A.Ş Yayınları
  • Saylağ, Ş. (2001). Liselerin birinci sınıfında öğrenim gören çocukların ahlaki değerleri algılama düzeylerinin incelenmesi. Bilim Uzmanlığı Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Shulman, C., Guberman, A., Shiling, N. (2012). et al. Moral and Social Reasoning in Autism Spectrum Disorders. J Autism Dev Disord 42, 1364–1376 (2012). https://doi.org/10.1007/s10803-011-1369-8
  • Tager-Flusberg, H., & Sullivan, K. (1995). Attributing mental states to story characters: A comparison of narratives produced by autistic and mentally retarded individuals. Applied Psycholinguistics, 16(3), 241–256.
  • Takeda, T., Kasai, K., & Kato, N. (2007). Moral judgment in high-functioning pervasive developmental disorders. Psychiatry and Clinical Neurosciences, 61, 407–414
  • Tola, D. (2003). İlkokul 5. sınıf çocuklarında ahlaki yargı ile ana-baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Zalla, T., Barlassina, L., Buon, M. & Leboyer, M. (2011). Moral judgment in adults with autism spectrum disorders. Cognition, October 2011, Pages 115-126.

Bir Özel Eğitim Kurumuna Devam Eden 6-13 Yaş Arası Özel Gereksinimli Çocuklarin Ahlaki Yargı Düzeylerinin İncelenmesi.

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 4, 1824 - 1852, 30.12.2021

Öz

Bu araştırma, bir özel eğitim kurumuna devam eden 6-13 yaş arası özel gereksinimli çocukların ahlaki yargı düzeylerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Özel gereksinimli çocukların ahlaki yargı düzeylerini belirlemek amacıyla gerçekleştirilen bu araştırmada nicel araştırma desenleri içerisinde yer alan tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda özel gereksinimli çocukların ahlaki yargı durumu puanlarında değişkenlere göre anlamlı düzeyde bir farklılaşma olup olmadığı araştırıldığından çalışmada nedensel karşılaştırma da yapılmıştır. Çalışmanın amacı ve alt amaçlarına ulaşmak için 6-13 yaş arası çocuklardan “Kişisel Bilgi Formu”, “Ahlaki Yargı Ölçeği”, kullanılarak veriler toplanmıştır. Verilerin analizi için öncelikle katılımcıların demografik özelliklerinin betimleyici istatistikleri verilmiştir. Veri analizi sürecinde non-parametrik analizler kullanılmıştır. Analizde Mann Whitney U Testi, Kruskal Walli H Testi yapılmıştır. Yapılan araştırmanın sonucunda özel eğitim kurumuna devam eden 6-13 yaş arası özel gereksinimli çocukların ahlaki yargı puanlarının “yüksek” düzeyde olduğu görülmektedir. 

Kaynakça

  • Akyürek, P.G. (2007). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi derslerinin çocukların ahlak gelişimine etkisi: Kohlberg'in ahlak gelişim kuramı açısından bir değerlendirme. Yüksek Lisans Tezi, Kayseri: Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aydın, A. (2000). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi, 2. Basım, İstanbul: Alfa Basım Yayın.
  • Bishop, D. V. M., & Norbury, C. F. (2002). Exploring the borderlands of autistic disorder and specific language impairment: A study using standardized diagnostic instruments. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 43(7), 917–929.
  • Blair, R.J.R. (1996). Brief Report: Morality in the Autistic Child, Journal of Autism and Developmental Disorders, VoL 26, No. 5, 1996
  • Böke, K. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Alfa Basım.
  • Cüceloğlu, D. (2014). İnsan ve Davranışı, Psikolojinin Temel Kavramları. İstanbul: Remzi Kitabevi, 29. Basım, İstanbul.
  • Çankaya, Ö. (2010). İlköğretim I. Kademede Kaynaştırma Eğitimi Uygulamalarının Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı.
  • Çapan, A. (2005). 3-11 Yaş Çocuklarının Ahlak Gelişimlerinin Piaget’nin Ahlaki Gelişim Kuramına Göre İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Dereboy Ç., Okyay P., Eskin M., Dereboy F. ve Demir Kaynak H. (2007). E risk factors for and protective factors against adolescent suicidal behavior in Turkey Crisis: The Journal of Crisis Intervention and Suicide Prevention, 28(14),131-139.
  • Dilber, M. (2015). Okul öncesi çocukların ahlaki yargı düzeyleriyle kişilerarası problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Erden, M. & Akman, Y. (1995). Eğitim Psikolojisi, Gelişim-Öğrenme-Öğretme. 2. Basım. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Garcia-Molina, I.G., Clemente-Estevan,R.A., Andrés-Roqueta, C., (2019). Detailing the understanding of moral judgements in autism. A study with Spanish-speaking children, Cognitive Development. Volume 52. October–December 2019, 100815. https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2019.100815.
  • Grant, C. M., Boucher, J., Riggs, K. J., & Grayson, A. (2005). Moral understanding in children with autism. Autism, 9(3), 317–331. https://doi.org/10.1177/1362361305055418
  • Güleç, C. & Köroğlu, E. (1998). Psikiyatri Temel Kitabı. Cilt 2. Ankara: Hekimler Birliği Yayını.
  • Jersild, A. T. (1987). Çocuk Psikolojisi. Ankara: S Yayınları.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2015). Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi. 17. Basım.
  • Kahn, J.V. (1976). Moral and cognitive development of moderately retarded, mildly retarded, and nonretarded individuals. American Journal of Mental Deficiency, 81 (1976), pp. 209-214.
  • Khan, J.V. (1985). Evidence of the similar-structure hypothesis controlling for organicity. American Journal of Mental Deficiency, 89 (1985), pp. 372-378.
  • Kayahan, M. (2019). 5-6 Yaş Çocuklarının Ahlaki Yargı Düzeyleri İle Sosyal Beceri Ve Problem Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Aydın Ünıversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Li, T., Decety, J., Hu, X., Li, J., Lin, J. & Yi, L. (2019). Third-Party Sociomoral Evaluations in Children With Autism Spectrum Disorder. Child Development, xxxx 2019, Volume 00, Number 0, Pages 1–14
  • Margoni, F., Guglielmetti, G. & Surian, L. (2019). Brief Report: Young Children with Autism Can Generate Intent-Based Moral Judgments. J Autism Dev Disord 49, 5078–5085. https://doi.org/10.1007/s10803-019-04212-9
  • Minshew NJ, Meyer J, Goldstein G. (2002). Abstract reasoning in autism: A dissociation between concept formation and concept identification. Neuropsychology 2002; 16: 327–334.
  • Oubrahim, L., Combalbert, N. & Salvano- Pardiue, V. (2019). Développement du jugement moral et comportements agressifs chez les enfants et les adolescents avec une déficience intellectuelle, Neuropsychiatrie de l’enfance et de l’adolescence 67 (2019) 34–42.
  • Özsoy, Y., Özyürek, M., Eripek, S. (1988). Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar “Özel Eğitime Giriş”. Ankara: Karatepe Yayınları.
  • Piaget, J. (1972). The Moral Judgement of The Child. London: Routledge and Kegan Paul Ltd.
  • Sayıl, I. & Özgüven Devrimci, H. (2000). Ruh Sağlığı ve Hastalıklar., Ankara: ANTIP A.Ş Yayınları
  • Saylağ, Ş. (2001). Liselerin birinci sınıfında öğrenim gören çocukların ahlaki değerleri algılama düzeylerinin incelenmesi. Bilim Uzmanlığı Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Shulman, C., Guberman, A., Shiling, N. (2012). et al. Moral and Social Reasoning in Autism Spectrum Disorders. J Autism Dev Disord 42, 1364–1376 (2012). https://doi.org/10.1007/s10803-011-1369-8
  • Tager-Flusberg, H., & Sullivan, K. (1995). Attributing mental states to story characters: A comparison of narratives produced by autistic and mentally retarded individuals. Applied Psycholinguistics, 16(3), 241–256.
  • Takeda, T., Kasai, K., & Kato, N. (2007). Moral judgment in high-functioning pervasive developmental disorders. Psychiatry and Clinical Neurosciences, 61, 407–414
  • Tola, D. (2003). İlkokul 5. sınıf çocuklarında ahlaki yargı ile ana-baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Zalla, T., Barlassina, L., Buon, M. & Leboyer, M. (2011). Moral judgment in adults with autism spectrum disorders. Cognition, October 2011, Pages 115-126.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevgi Korgan 0000-0001-9780-1346

Mine Akkaynak Bu kişi benim 0000-0002-5799-9164

Erken Görünüm Tarihi 30 Aralık 2021
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Kabul Tarihi 15 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Korgan, S., & Akkaynak, M. (2021). Bir Özel Eğitim Kurumuna Devam Eden 6-13 Yaş Arası Özel Gereksinimli Çocuklarin Ahlaki Yargı Düzeylerinin İncelenmesi. Akademik Tarih Ve Düşünce Dergisi, 8(4), 1824-1852.

По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала

                                                                                                                                                   

                                                           Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi   Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

  ©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır 


CC-BY-NC