Aim of this study is to examine the postgraduate studies on Syrian students studying in Turkey, by document analysis. In line with the purpose of the study, a total of 30 postgraduate theses conducted between 2018-2021 were examined. For this purpose, the main features of the studies examining Syrian students studying in Turkey are discussed. The document analysis method, which is one of the qualitative research methods, was used in the study. As a data analysis method, descriptive analysis technique, which is one of the qualitative data analysis techniques, was benefitted from. In the examination of postgraduate studies on Syrian students studying in Turkey; The "Publication Review Form" developed by the researchers using the relevant literature was used. Publication review form was examined by years of the study, data types, research designs, sample group and finally their themes. According to the research findings; It is seen that the most thesis in number related to the postgraduate studies on the Syrian students studying in Turkey were made in 2019; the most theses were written at TED University, and the quantitative research methods were preferred as the research type. At the same time, according to the data obtained, the prominent sub-themes in the studies on Syrian students studying in Turkey are “adaptation, access to services, deviance” and “Economic”, “Formal Education” coding is at a remarkable level.
Bu çalışmanın amacı Türkiye’de öğrenim gören Suriyeli öğrenciler üzerine yapılan lisansüstü çalışmaların doküman analizi ile incelenmesidir. Çalışmanın amacı doğrultusunda 2018-2021 yılları arasında yürütülmüş olan toplam 30 lisansüstü tezi incelenmiştir. Bu amaçla, Türkiye’de eğitim gören Suriyeli öğrencileri inceleyen araştırmaları temel özellikleri ele alınmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Veri analiz yöntemi olarak nitel veri analiz tekniklerinden olan betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Türkiye’de öğrenim gören Suriyeli öğrenciler üzerine yapılan lisansüstü çalışmaların incelenmesinde; araştırmacılar tarafından ilgili literatürden yararlanılarak geliştirilen “Yayın İnceleme Formu” kullanılmıştır. Yayın inceleme formu; araştırmanın yıllarına, veri türlerine, araştırma desenlerine, Örneklem grubuna ve son olarak temalarına göre incelenmiştir. Araştırma bulgularına göre; Türkiye’de öğrenim gören Suriyeli öğrenciler üzerine yapılan lisansüstü ile ilgili yapılan lisansüstü çalışmalar ile ilgili en fazla tezin 2019 yılında yapıldığı, en çok tezin TED üniversitesinde yazıldığı ve araştırma türü olarak nicel araştırma yöntemlerinin tercih ettikleri görülmektedir. Aynı zamanda elde edilen verilere göre Türkiye’de öğrenim gören Suriyeli öğrenciler ile ilgili çalışmalarda öne çıkan alt temalar, “uyum sağlama, hizmetlere erişim, aykırılaşma” temaları olup “ekonomik” “örgün Eğitim” kodlamaları dikkat çekecek düzeydedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Nisan 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 1 |
По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала