In the 13th and 14th centuries, Maragha and Cairo are among the most important cities that were both political and scientific capitals in the Turkish-Islamic geography. From the beginning of the 14th century, until importance of Tabriz began to increase in Azerbaijan, Meraga was the center of science in the region. Especially until the establishment of Maragha Observatory, Sultaniyeh and Shanb Ghazan near Tabriz, not only Turkish and Islamic countries; It also affected Byzantium and Europe. In the same period, Cairo is a city that Ayyubid and Mamluk scholars developed with both religious and positive sciences. It has played a major role in the development of religious sciences such as hadith, fiqh and kalam etc., especially as it is a center where both Sunni and Shiite religious scholars gather. Shafi'i scholars who went to Cairo from Maragha made studies on Shafi'i fiqh here. The interaction of Maragha, and Tabriz which was later the capital of the Ilkhanate, with Cairo is also of great importance in terms of architecture. Architects and tile masters who passed from Shanb Ghazan to Cairo built important works in Cairo in the 14th century. The transfer of the Maragha-Nakhichevan school of architecture to Cairo has created a unity between the Turkish architecture in Azerbaijan, Anatolia and Egypt.
XIII ve XIV. yüzyılda Türk-İslâm coğrafyasında hem siyasi hem de ilmî açıdan başkent niteliği taşıyan şehirlerin en önemlileri arasında Merağa ve Kahire yer almaktadır. XIV. yüzyıl başlarından itibaren Azerbaycan’da Tebriz’in önemi artmaya başlayıncaya kadar Merağa bölgede ilim merkezi olmuştur. Bilhassa Merağa Rasathanesi, Sultaniye ve Tebriz yakınlarındaki Şenb-i Gazan’ın kurulmasına kadar sadece Türk ve İslâm ülkelerini değil; aynı zamanda Bizans ve Avrupa’yı da etkilemiştir. Aynı dönemde Kahire Eyyubi ve Memlûk âlimlerinin hem dinî hem de müsbet ilimlerle geliştirdiği bir şehirdir. Özellikle hem Sünnî hem de Şiî din âlimlerinin toplandığı bir merkez olması yönüyle hadis, fıkıh, kelam gibi dini ilimlerin gelişmesinde büyük rol oynamıştır. Merağa’dan Kahire’ye giden Şafiî âlimler burada özellikle Şafii fıkhı üzerine çalışmalar yapmışlardır. Merağa ve sonrasında İlhanlı başkenti olan Tebriz’in Kahire ile olan etkileşimi mimari açıdan da büyük önem arz etmektedir. Şenb-i Gazan’dan Kahire’ye geçen mimarlar ve çini ustaları 14. yüzyılda Kahire’de önemli eserler inşa etmişlerdir. Merağa-Nahçıvan mimarlık ekolünün Kahire’ye taşınması Azerbaycan, Anadolu ve Mısır’daki Türk mimarisi arasında bütünlük oluşturmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Arkeoloji (Diğer), Orta Asya Tarihi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 8 Temmuz 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ağustos 2023 |
Kabul Tarihi | 8 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 3 |
По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала