In this study, it is aimed to examine the opinions of children who play mind games at home and who receive preschool education and who do not, and their families about mind games. In this direction, thirty families participated in the study. Percentage frequency analysis was applied to examine the distribution of the answers given to the questionnaire questions. Descriptive analysis techniques were used to examine the ages of the participants. In the interview questions, which were included in the study to analyze the data, content analysis was used because the 11 and 13 questions were open-ended and the other questions were closed-ended questions, the percentage frequency analysis method and the interview form, one of the qualitative research methods, were used. The opinions of the families and children participating in the study about mind games at home were taken. As a result of the interview; Mind games are beneficial for children's developmental areas and suggestions are provided for parents. They stated that mind games played at home have more fun and effective on communication with children and their families, and that mind-intelligence games have many positive effects on the mental, social, emotional, language and psychomotor skill areas of their children and family members. These functional mind games are one of the most important educational - fun games that parents will also use.
Bu araştırmada evde akıl oyunları oynayan okul öncesi eğitimi alan ve almayan çocukların ve ailelerinin akıl oyunları hakkındaki görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda 30 ailenin araştırmaya katılımı sağlanmıştır. Araştırmada anket sorularına verilen cevapların dağılımını incelemek için yüzde frekans analizi uygulanmıştır. Katılımcıların yaşlarını incelemek için ise betimsel analiz teknikleri kullanılmıştır. Çalışmada verileri analiz etmek için yer alan görüşme sorularında 11 ve 13. sorular açık uçlu olması sebebiyle içerik analizi, diğer sorular kapalı uçlu sorular olması sebebiyle yüzde frekans analizi yöntemiyle nitel araştırma yöntemlerinden görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmaya katılan ailelerin ve çocukların evde akıl oyunları ile ilgili görüşleri alınmıştır. Yapılan görüşme sonucunda; akıl oyunlarının çocukların gelişim alanlarına faydalı olması ve ebeveynler içinde öneri sağlanmıştır. Evde oynanan akıl oyunlarının çocukların ve ailelerinin daha eğlenceli zaman geçirdiklerini, etkili iletişim kurduklarını ayrıca akıl-zeka oyunlarının çocuklarının ve aile fertlerinin çocukların gelişim alanlarından zihinsel, sosyal, duygusal, dil ve psikomotor beceri alanlarına olumlu bir çok etkileri olduğunu ifade etmişlerdir. Fonksiyonel olan bu akıl oyunları ebeveynlerin de kullanacakları en önemli eğitsel –eğlenceli oyunlardan biridir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 12 Temmuz 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ağustos 2023 |
Kabul Tarihi | 12 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 3 |
По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала