Beden Eğitimi Öğretmenleri ve Ölçme ve Değerlendirme Araçları
Yıl 2023,
Cilt: 10 Sayı: 4, 1158 - 1171, 26.09.2023
Baran Güleç
,
Atilla Durup
,
Emre Şeyhanoğulları
,
Cengiz Cengiz
,
Fatih Şimşek
,
Recai Kırtay
,
Medeni Acar
Öz
Bu çalışmada, eğitimde ölçme değerlendirme sürecine ilişkin etkinliği, uygulama biçimleri ve geliştirilmesine yönelik çalışmalar saptanmaya çalışılmıştır. Kaynak taraması yöntemi kullanmış olup bu tarama neticesinde ölçme araçlarıyla ilgili bilgiler verilmiştir. Örgütlerin hedeflere ulaşmada en etkili faktörlerden olan performans unsurunun düzeyi oldukça önemlidir. Örgütün sürekliliğinin olmasını sağlayan husus, örgüt çalışanlarının performans düzeyleri ile doğru orantılıdır. Eğitim kurumlarının hedef ve amaçları doğrultusunda okulları akademik, kültürel ve sportif başarıya ulaştırması, okulların kaliteli eğitim-öğretim hizmeti vermesini sağlaması beklenmektedir. Bu beklentiler; etkin ölçme ve değerlendirme ile sağlanabilmektedir. Araştırma sonucunda; beden eğitimi ve spor öğretmenleri kullanımı en kolay ve en az zaman alan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini tercih ettiklerini, geleneksel ve alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin hazırlanmasında maddi bir yük altına girdiklerini, sınıf mevcudu açısından kalabalık sınıfların ölçme değerlendirme araçları kullanımını olumsuz yönde etkilediği ve ölçme değerlendirme yöntemlerinin uygulanması açısından gerek geleneksel gerekse alternatif ölçme değerlendirme araçları hakkında yeterli bilgi ve donanıma sahip olmadıkları söylenebilir.
Kaynakça
- Aktop, A. (2002). Spora Özgü Başarı Motivasyonu İle Psikolojik Ve Yapısal Özellikler Arasındaki İlişkinin İncelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi].
- Akpınar, B. A. (2021). Spor Psikolojisi Motivasyon Hakkında Neler Söylüyor?. https://haydepsikoloji.com/spor-psikolojisi-ve-motivasyon
- Başer, E. (1986). Uygulamalı Spor Psikolojisi. M.B.G ve Spor Bakanlığı Yayınları. (46 .47 .67 .68)
- Baykul, Y. (1999). İlköğretimde Etkili Öğretme ve Öğrenme Öğretmen El Kitabı, Modül 3, MEB.
- Cengiz, C., Semiz, K. (2010). Ölçme-Değerlendirme. Beden Eğitimi ve Spor Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar Dizisi. (Edit. G. Demirhan, M. L. İnce, Y. Bulca, C.Koca, S. Kirazcı) Geleneksel Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları. Spor Yayınevi ve Kitabevi.
Demirel, Ö. (2005). Öğretme Sanatı: Öğretimde Planlama ve Değerlendirme. (Sekizinci Basım). Pegem A Yayıncılık.
- Ertürk, S. (1994). Eğitimde Program Geliştirme, Yelkentepe Yayınları.
- James, A.R., Griffin, L., France, T. (2005). Perceptions of Assessment in Elementary Physical Education: A Case Study. Physical Educator, 62 (2): 1- 12.
- Kazak, Z. (2004). Sporda Güdülenme Ölçeği Türk Sporcuları İçin Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Spor Bilimleri Dergisi, 15 (4), 191-206.
- Kelecek, S. (2013). Sporcuların Tutkunluk Düzeylerinin; Optimal Performans Duygu Durumu, Güdüsel Yönelim ve Hedef Yönelimini Belirlemedeki Rolü [Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi].
- Kılınç, M, Ulucan, H., Kaya, K. ve Türkçapar, Ü. (2011). Takım Sporu Yapanların Motivasyon Düzeylerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 191-206.
- Kirazcı, S., Altay, F., Erturhan, A. G., Arslan, Y. (2010). Ölçme-Değerlendirme. Beden Eğitimi ve Spor Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar Dizisi. (Edit. G. Demirhan, M. L. İnce, Y. Bulca, C.Koca, S. Kirazcı). Ölçme ve Değerlendirme İlkeleri. Spor Yayınevi ve Kitabevi.
- Koç, Ş. (1994). Spor Psikolojisine Giriş. Saray Medikal Yayıncılık.
- Konter, E. (1995). Sporda Motivasyon. Doğaşan Matbaası.
- Koçel, T. (2005). İşletme Yöneticiliği, Yönetim ve Organizasyon-Organizasyonlarda Davranış-Klasik-Modern-Çağdaş Yaklaşımlar. Beta Basımevi.
- Korkmaz, H. (2004). Fen ve Teknoloji Eğitiminde Alternatif Değerlendirme Yaklaşımları. Yeryüzü Yayınevi.
- Kutlu, Ö. (2003). Cumhuriyetin 80. yılında: Ölçme ve değerlendirme. Milli Eğitim.
- Küçüközkan, Y. (2015), Liderlik ve motivasyon teorileri: Kuramsal bir çerçeve. Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 1 (2), 86-115.
- Özbaydar, S. (1983). İnsan Davranışının Sınırları ve Spor Psikolojisi. Altın Kitaplar Yayınevi.
- Onaran, O. (1981). Çalışma Yaşamında Güdüleme Kuramları, S.B.F yayını Sevinç Matbaası.
- Polat, E., Can, B. ve Şahin, O. (2019). Takım Sporcularında Grup Sargınlığı ve Başarı Motivasyonu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Sportif Bakış. Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 17(1), 35-53.
- Serinkan, C. (2012). Liderlik ve Motivasyon. (3.Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
- Tınaz, P. (2009). Çalışma Yaşamından Örnek Olaylar. (İkinci Baskı). Beta Basım.
- Tavacıoğlu, L. (1999). Spor Psikolojisi- Bilişsel Değerlendirmeler. Bağırgan Yayınevi.
- Tevrüz, S. (1999), Endüstri ve Örgüt Psikolojisi, Türk Psikologları Derneği Yayınları.
- Tekin, H. (1993). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Yargı Yayınevi.
- Tekin, H. (2000). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. (7. Baskı). Yargı Yayınevi.
- Tiryaki, Şefik. (2000). Spor Psikolojisi-Kavramlar, Kuramlar ve Uygulama. Eylül Kitap ve Yayınevi.
- Tiryaki, Ş. ve Gödelek, E. (1997). Spora Özgü Başarı Motivasyonu Ölçeğinin Türk Sporcuları İçin Uyarlama Çalışması. 1. Uluslararası Spor Psikolojisi Sempozyumu Bildiri Kitapçığı içinde, 128-141.
- Toros, T. ve Koruç, Z. (2005). Hedef Yönelimleri Ve Algılanan Motivasyonel İklim Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 16 (3), 135–145.
- Tuncer, M., Özeren, E. (2015). Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Araçlari Üzerine Bir Meta Analiz Çalişmasi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4 (2), 374- 386
- Turgut, M. F. (1990). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Metotları. (Yedinci basım). Saydam Matbaası.
- Turgut, M.F., Baykul, Y. (2010). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Pegem Akademi.
- Williams, L., Rink, J. (1990). Teacher competency using observational scoring rubrics. Journal of Teaching in Physical Education, 22, 552-572.
- Yıldız, Y., (2019). Bireysel ve Takım Sporcularının Sportif Karakterlerinin Ve Zekâ Boyutlarının Sportif Başarı Motivasyonları Üzerine Etkisinin İncelenmesi [Doktora Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi].