Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Students with Autism Spectrum Disorder and Sports

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 6, 1925 - 1938, 23.01.2024

Öz

Autism spectrum disorder is often characterised by motor weaknesses and deficits. Children with autism spectrum disorder appear to exhibit less ability and difficulty in increasing physical fitness during physical activity, which has multiple health effects, compared to typically developing children. Sport and exercise on their health is beneficial in that it reduces these motor disabilities, increases physical fitness, shortens sedentary time and provides a form of socialisation for the child, which also helps in other areas. Family, educators and other professionals have difficulties in adapting physical activity to provide positive effects in areas such as communication, socialisation, behaviour, fitness, which are necessary for children's daily activities in order to improve quality of life. The aim of the study is to reveal the effectiveness of exercise and sport on children with autism spectrum disorder. As a result of the study, it is thought that children should be encouraged to participate in exercise and sports programmes in the areas of socialisation, behaviour, communication, fitness and quality of life and that these areas should be created for them.

Kaynakça

  • American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.) American Psychiatric Association.
  • Akpınar, S., Özcan, K., Özyurt G., & Dinsever, Ç. (2016). Otizm Spektrum Bozukluğu Tanısı Olan Çocuklarda Terapötik At Binme Aktivitelerinin Yaşam Kalitesi ve Motor Performans Üzerine Etkisi. Spor Bilimleri Dergisi, 27 (4), 172-184.
  • Arslan, E., İnce, G. (2015). 12 Haftalık Egzersiz Programının Atipik Otizmli Çocukların Kaba Motor Beceri Düzeylerine Etkisi. Uluslararası Spor Egzersiz ve Antrenman Bilimi Dergisi, 1 (1), 51-62.
  • Arslan, E. (2019). Otizm ve spor. O. Kızar & M. Altınkök (Ed.), Spor Bilimleri Alanında Araştırma Makaleleri (s. 105-128). Gece Akademi.
  • Cavkaytar, A. (Ed). (2016). Otizm Spektrum Bozukluğu (2.baskı). Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Centelles, L., Assaiante, C., Etchegoyhen, K., Bouvard, M., & Schmitz, C. (2012). Understanding Social İnteraction in Children With Autism Spectrum Disorders: Does Whole-Body Motion Mean Anything to Them. Encephale, 38(3), 232-240.
  • Cottenceau, H., Roux, S., Blanc, R., Lenoir, P., Bonnet-Brilhault F., & Barthélémy, C. (2012). Quality of Life of Adolescents With Autism Spectrum Disorders: Comparison to Adolescents With Diabetes. European Child & Adolescent Psychiatry, 21 (5), 289-296.
  • Çelik, O. T., & Buğday, B. (2022). Otizmli Çocuklarda Fiziksel Aktivite. Anatolian Journal of Health Research, 3 (1),30-32.
  • Derer, A. (2018). Otizmli Çocuklarda Fiziksel Aktivite, Motor Yeterlik ve Sosyal Beceri Düzeyinin İncelenmesi [Yüksek Lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi].
  • Dönmez, M. U. (2019). Otizmli bireylerde fiziksel aktivite uygulamalarının bazı fizyolojik ve psikolojik parametreleri üzerine etkisi: alanyazın derlemesi. Academic Studies on Natural and Health Sciences, 607.
  • Elwin, M., Ek, L., Schröder, A., & Kjellin, L. (2012). Autobiographical Accounts of Sensing İn Asperger Syndrome and High-Functioning Autism. Archives of Psychiatric Nursing, 26 (5), 420-429.
  • Görgün, B., Melekoğlu, M. A. (2016). Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) Olan Bireylerin Fiziksel Aktivitelerine İlişkin Yapılan Çalışmaların Gözden Geçirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 17 (03), 347-376.
  • Gültekin, O., Başyiğit, F. E., (2018). Türkiye’de 2013-2017 Yılları Arasında Otizm ve Fiziksel Aktive Alanında Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. International Journal of Cultural and Social Studies, 4 (1), 116-129.
  • Hameury L, Delavous P, Testé B, Leroy C, Gaboriau J-C, Berthier, A. (2010). Annales Médico-Psychologiques, Revue Psychiatrique. Annales medio psychologiques.;168:655-672.
  • Kavlak, B. (2019). Otizmli Çocuklara Uygulanan Düzenli Fiziksel Aktivite Programının Bazı Motorik Özelliklere Etkisi [Doktora Tezi, Kocaeli Üniversitesi].
  • Kaya, K., Alp, H. (2022). Otizmli Çocuklarda Beden Eğitimi ve Sporun Önemi Üzerine Yapılmış Araştırmaların İncelenmesi: Meta Analiz. Uluslararası Spor Bilimleri Öğrenci Çalışmaları, 4 (1), 1-7.
  • Kern, L., Koegel, R. L., & Dunlap, G. (1984). The İnfluence of Vigorous Versus Mild Exercise on Autistic Stereotyped Behaviors. Journal of Autism and Developmental Disorders, 14(1), 57-67.
  • Kurşun, Z. (2022). Otizm ve Oyun Terapisi. Journal of Sustainable Education Studies, 3 (1), 36-48.
  • Lang R, Koegel LK, Ashbaugh K, Regester A, Ence W, Smith W. (2010). Physical Exercise and İndividuals With Autism Spectrum Disorders: A Systematic Review. Research in Autism Spectrum Disorders, 4, 565-576.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2006). Özel Eğitim Hizmetleri Yonetmeliği, 31.05.2006, 26184 Sayılı Resmi Gazete.
  • Namlı, S. (2012). Spor Yapan ve Yapmayan Otistik Engelli Bireylerin Davranış ve Motor Performanslarının Karşılaştırılması [Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi].
  • Nazemzadegan G, Babadi A, Zeinali Z, Kakavandi K. (2016). Effectiveness of Ball Exercises on Reduction of Stereotypic Behavior of Children With Autism Spectrum Disorder With High Performance. Iranian Rehabilitation Journal, 14, 121-126.
  • Ökcün-Akçamuş, M. Ç. (2016). Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocukların Sosyal İletişim Becerileri Ve Dil Gelişim Özellikleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 17 (02), 163-192.
  • Özer, D. S. (2001). Engelliler İçin Beden Eğitimi ve Spor. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Powers, S., Thibadeau, S., & Rose, K. (1992). Antecedent Exercise and İts Effects on Self-Stimulation. Behavioral Residential Treatment, 7 (1), 15-22.
  • Rakap, S. (2017). Türkiye’de Otizm Spektrum Bozukluğu ve Özel Eğitim-2017. https://www.tohumotizm.org.tr/wp-content/uploads/2018/10/tosboe2017.pdf
  • Reid, P. R., Factor, D. C., Freeman, N. L., & Sherman, J. (1988). The Effects of Physical Exercise on Three Autistic and Developmentally Disordered Adolescents. Therapeutic Recreation Journal, 22 (2), 47-56.
  • Reynolds S, Bendixen RM, Lawrence T, Lane SJ. (2011). A Pilot Study Examining Activity Participation, Sensory Responsiveness, and Competence in Children With High Functioning Autism Spectrum Disorder. J Autism Dev Disord. 41, 1496-1506.
  • Rosenthal-Malek, A, Mitchell, S. (1997). Brief Report: The Effects of Exercise on the Self-Stimulatory Behaviors and Positive Responding of Adolescents With Autism. J Autism Dev Disord. 27, 193-202.
  • Pan CY, Chu CH, Tsai CL, Sung MC, Huang CY, Ma WY. (2017). The İmpacts of Physical Activity İntervention on Physical and Cognitive Outcomes in Children With Autism Spectrum Disorder. Autism, 21, 190-202.
  • Savucu, Y. (2020). Otizmli Çocuklarda Erken Tanı, Eğitim ve Fiziksel Aktivitenin Önemi. International Journal of IJSETS Sport , Exercise & Training Exercise, 6 (3),105-109.
  • Toscano, CVA, Carvalho HM, Ferreira, J P. (2018). Exercise Effects For Children With Autism Spectrum Disorder: Metabolic Health, Autistic Traits, and Quality Of Life. Percept Mot Skills, 125, 126-146.
  • Türk, N., & Gökçen, C. (2022). Otizm Spektrum Bozukluklarında Düzenli Fiziksel Egzersizlerin Bedensel ve Ruhsal Gelişim ile Yaşam Kalitesi Üzerine Etkileri. Turk J Child Adolesc Ment Health, 29 (1), 1-6.
  • Uğur, S. (2021). Egzersiz Ve Sporun Down Sendromu Olan Çocuklar Üzerine Etkileri: Sistematik Bir Derleme [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi].
  • Yazıcı, K.U., Perçinel, İ. (2014). Çocuk Psikiyatrisi Pratiğinde Nadir Bir Durum: Çocukluk Çağı Dezintegratif Bozukluğu. Düşünen Adam The Journal of Psychiatry and Neurological Sciences, 27, 352-355.
  • Zhao, M, Chen S. (2018). The Effects Of Structured Physical Activity Program on Social Interaction and Communication For Children With Autism. BioMed Research International, 1-14

Otizm Spektrum Bozukluğu Tanılı Öğrenciler ve Spor

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 6, 1925 - 1938, 23.01.2024

Öz

Otizm spektrum bozukluğu genellikle motor zayıflıklar ve yetersizlikler ile karakterize edilmektedir. Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar, birden fazla sağlık etkisi olan fiziksel aktivite sırasında, normal gelişim gösteren çocuklara kıyasla, fiziksel zindeliği artırmada daha az beceri sergilediği ve zorluk sergilediği görülmektedir. Sağlıkları üzerinde spor ve egzersiz, bu motor yetersizlikleri azaltması, fiziksel zindeliği artırması, hareketsiz yaşam süresini kısaltması ve diğer alanlarda da yardımcı olan çocuğa bir sosyalleşme biçimi sağlaması açısından faydalıdır. Aile, eğitimciler ve diğer uzmanlar yaşam kalitesini artırmak amacıyla çocukların günlük aktiviteleri için gerekli olan iletişim, sosyalleşme, davranış, zindelik gibi alanlarda olumlu etkiler sağlayacak şekilde fiziksel aktiviteyi adapte etmekte zorluk çekmektedir. Araştırmanın amacı, egzersiz ve sporun otizm spektrum bozukluğu olan çocukların üzerindeki etkinlerini ortaya konmasıdır. Çalışma sonucunda çocukların sosyalleşme, davranış, iletişim, zindelik ve yaşam kalitesi alanlarında egzersiz ve spor programlarına katılımının teşvik edilmesi ve onlara bu alanların yaratılması gerektiği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.) American Psychiatric Association.
  • Akpınar, S., Özcan, K., Özyurt G., & Dinsever, Ç. (2016). Otizm Spektrum Bozukluğu Tanısı Olan Çocuklarda Terapötik At Binme Aktivitelerinin Yaşam Kalitesi ve Motor Performans Üzerine Etkisi. Spor Bilimleri Dergisi, 27 (4), 172-184.
  • Arslan, E., İnce, G. (2015). 12 Haftalık Egzersiz Programının Atipik Otizmli Çocukların Kaba Motor Beceri Düzeylerine Etkisi. Uluslararası Spor Egzersiz ve Antrenman Bilimi Dergisi, 1 (1), 51-62.
  • Arslan, E. (2019). Otizm ve spor. O. Kızar & M. Altınkök (Ed.), Spor Bilimleri Alanında Araştırma Makaleleri (s. 105-128). Gece Akademi.
  • Cavkaytar, A. (Ed). (2016). Otizm Spektrum Bozukluğu (2.baskı). Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Centelles, L., Assaiante, C., Etchegoyhen, K., Bouvard, M., & Schmitz, C. (2012). Understanding Social İnteraction in Children With Autism Spectrum Disorders: Does Whole-Body Motion Mean Anything to Them. Encephale, 38(3), 232-240.
  • Cottenceau, H., Roux, S., Blanc, R., Lenoir, P., Bonnet-Brilhault F., & Barthélémy, C. (2012). Quality of Life of Adolescents With Autism Spectrum Disorders: Comparison to Adolescents With Diabetes. European Child & Adolescent Psychiatry, 21 (5), 289-296.
  • Çelik, O. T., & Buğday, B. (2022). Otizmli Çocuklarda Fiziksel Aktivite. Anatolian Journal of Health Research, 3 (1),30-32.
  • Derer, A. (2018). Otizmli Çocuklarda Fiziksel Aktivite, Motor Yeterlik ve Sosyal Beceri Düzeyinin İncelenmesi [Yüksek Lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi].
  • Dönmez, M. U. (2019). Otizmli bireylerde fiziksel aktivite uygulamalarının bazı fizyolojik ve psikolojik parametreleri üzerine etkisi: alanyazın derlemesi. Academic Studies on Natural and Health Sciences, 607.
  • Elwin, M., Ek, L., Schröder, A., & Kjellin, L. (2012). Autobiographical Accounts of Sensing İn Asperger Syndrome and High-Functioning Autism. Archives of Psychiatric Nursing, 26 (5), 420-429.
  • Görgün, B., Melekoğlu, M. A. (2016). Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) Olan Bireylerin Fiziksel Aktivitelerine İlişkin Yapılan Çalışmaların Gözden Geçirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 17 (03), 347-376.
  • Gültekin, O., Başyiğit, F. E., (2018). Türkiye’de 2013-2017 Yılları Arasında Otizm ve Fiziksel Aktive Alanında Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. International Journal of Cultural and Social Studies, 4 (1), 116-129.
  • Hameury L, Delavous P, Testé B, Leroy C, Gaboriau J-C, Berthier, A. (2010). Annales Médico-Psychologiques, Revue Psychiatrique. Annales medio psychologiques.;168:655-672.
  • Kavlak, B. (2019). Otizmli Çocuklara Uygulanan Düzenli Fiziksel Aktivite Programının Bazı Motorik Özelliklere Etkisi [Doktora Tezi, Kocaeli Üniversitesi].
  • Kaya, K., Alp, H. (2022). Otizmli Çocuklarda Beden Eğitimi ve Sporun Önemi Üzerine Yapılmış Araştırmaların İncelenmesi: Meta Analiz. Uluslararası Spor Bilimleri Öğrenci Çalışmaları, 4 (1), 1-7.
  • Kern, L., Koegel, R. L., & Dunlap, G. (1984). The İnfluence of Vigorous Versus Mild Exercise on Autistic Stereotyped Behaviors. Journal of Autism and Developmental Disorders, 14(1), 57-67.
  • Kurşun, Z. (2022). Otizm ve Oyun Terapisi. Journal of Sustainable Education Studies, 3 (1), 36-48.
  • Lang R, Koegel LK, Ashbaugh K, Regester A, Ence W, Smith W. (2010). Physical Exercise and İndividuals With Autism Spectrum Disorders: A Systematic Review. Research in Autism Spectrum Disorders, 4, 565-576.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2006). Özel Eğitim Hizmetleri Yonetmeliği, 31.05.2006, 26184 Sayılı Resmi Gazete.
  • Namlı, S. (2012). Spor Yapan ve Yapmayan Otistik Engelli Bireylerin Davranış ve Motor Performanslarının Karşılaştırılması [Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi].
  • Nazemzadegan G, Babadi A, Zeinali Z, Kakavandi K. (2016). Effectiveness of Ball Exercises on Reduction of Stereotypic Behavior of Children With Autism Spectrum Disorder With High Performance. Iranian Rehabilitation Journal, 14, 121-126.
  • Ökcün-Akçamuş, M. Ç. (2016). Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocukların Sosyal İletişim Becerileri Ve Dil Gelişim Özellikleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 17 (02), 163-192.
  • Özer, D. S. (2001). Engelliler İçin Beden Eğitimi ve Spor. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Powers, S., Thibadeau, S., & Rose, K. (1992). Antecedent Exercise and İts Effects on Self-Stimulation. Behavioral Residential Treatment, 7 (1), 15-22.
  • Rakap, S. (2017). Türkiye’de Otizm Spektrum Bozukluğu ve Özel Eğitim-2017. https://www.tohumotizm.org.tr/wp-content/uploads/2018/10/tosboe2017.pdf
  • Reid, P. R., Factor, D. C., Freeman, N. L., & Sherman, J. (1988). The Effects of Physical Exercise on Three Autistic and Developmentally Disordered Adolescents. Therapeutic Recreation Journal, 22 (2), 47-56.
  • Reynolds S, Bendixen RM, Lawrence T, Lane SJ. (2011). A Pilot Study Examining Activity Participation, Sensory Responsiveness, and Competence in Children With High Functioning Autism Spectrum Disorder. J Autism Dev Disord. 41, 1496-1506.
  • Rosenthal-Malek, A, Mitchell, S. (1997). Brief Report: The Effects of Exercise on the Self-Stimulatory Behaviors and Positive Responding of Adolescents With Autism. J Autism Dev Disord. 27, 193-202.
  • Pan CY, Chu CH, Tsai CL, Sung MC, Huang CY, Ma WY. (2017). The İmpacts of Physical Activity İntervention on Physical and Cognitive Outcomes in Children With Autism Spectrum Disorder. Autism, 21, 190-202.
  • Savucu, Y. (2020). Otizmli Çocuklarda Erken Tanı, Eğitim ve Fiziksel Aktivitenin Önemi. International Journal of IJSETS Sport , Exercise & Training Exercise, 6 (3),105-109.
  • Toscano, CVA, Carvalho HM, Ferreira, J P. (2018). Exercise Effects For Children With Autism Spectrum Disorder: Metabolic Health, Autistic Traits, and Quality Of Life. Percept Mot Skills, 125, 126-146.
  • Türk, N., & Gökçen, C. (2022). Otizm Spektrum Bozukluklarında Düzenli Fiziksel Egzersizlerin Bedensel ve Ruhsal Gelişim ile Yaşam Kalitesi Üzerine Etkileri. Turk J Child Adolesc Ment Health, 29 (1), 1-6.
  • Uğur, S. (2021). Egzersiz Ve Sporun Down Sendromu Olan Çocuklar Üzerine Etkileri: Sistematik Bir Derleme [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi].
  • Yazıcı, K.U., Perçinel, İ. (2014). Çocuk Psikiyatrisi Pratiğinde Nadir Bir Durum: Çocukluk Çağı Dezintegratif Bozukluğu. Düşünen Adam The Journal of Psychiatry and Neurological Sciences, 27, 352-355.
  • Zhao, M, Chen S. (2018). The Effects Of Structured Physical Activity Program on Social Interaction and Communication For Children With Autism. BioMed Research International, 1-14
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bilgi Sistemleri Felsefesi, Araştırma Yöntemleri ve Teori, Çevre Eğitimi ve Programlarının Geliştirilmesi, Sağlık Bilimleri Eğitimi ve Program Geliştirme: Tıp, Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Emin Sefa Karakılçık 0009-0008-9290-0001

Mehmet Baran 0009-0001-9953-1471

İhsan Mizrak 0000-0002-8503-2372

Musab Kaymaz 0009-0000-4437-853X

Gülşah Aydın 0009-0001-8524-4797

Yusuf Aydın 0009-0004-9549-2294

Erken Görünüm Tarihi 4 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 23 Ocak 2024
Kabul Tarihi 3 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Karakılçık, M. E. S., Baran, M., Mizrak, İ., Kaymaz, M., vd. (2024). Otizm Spektrum Bozukluğu Tanılı Öğrenciler ve Spor. Akademik Tarih Ve Düşünce Dergisi, 10(6), 1925-1938.

По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала

                                                                                                                                                   

                                                           Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi   Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

  ©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır 


CC-BY-NC