Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin Teknoloji Kullanımı Üzerine Yapılan Lisansüstü Çalışmaların İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 1, 449 - 461, 02.04.2024

Öz

Globalleşen dünyamızın günlük yaşamında vazgeçilmez parçası haline gelen teknolojik araçlar, eğitim alanında da önemli bir rol oynamaktadır. Eğitimde teknoloji kullanımı, internet üzerinde gerçekleştirilen çevrim içi eğitimler, taşınabilir programlar, akıllı tahta uygulamaları ve oyun yazılımları ile geniş bir yelpazede yer bulmaktadır. Eğitimin her alanında farklı örneklerle hayat bulan teknolojik araç gereçlerin öğretmenler tarafındanda derslerde doğru ve etkin bir şekilde kullanılması faydalı olacaktır. Bu araştırma, öğretmenlerin teknoloji kullanımı üzerine yapılan lisansüstü çalışmaların incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın amacı doğrultusunda 2012-2022 yılları arasında yürütülmüş olan toplam 25 lisansüstü tezi incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Veri analiz yöntemi olarak nitel veri analiz tekniklerinden olan betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; doktora çalışmalarının sayısı tüm çalışmaların %16,0’sı (f=4) oluşturduğu yüksek lisans çalışmaları ise %84’ü (f=21) oluşturmaktadır. Araştırma türü olarak nicel araştırma yöntemlerinin tercih ettikleri görülmektedir. Aynı zamanda tezler araştırma temalarına göre incelendiğinde öğretmenlerin teknoloji kullanımı ile ilgili çalışmalarda “Dersin verimliliğini artırma” %80 (f=20) ” kodu ön plana çıktığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Aksoy, T. (2021, Temmuz 15). Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Eğitiminde Teknoloji Kullanımına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Temel Eğitim Dergisi, 1 (11), 30-38.
  • Cengiz Saltuk, M. (2020, Mart). Okul Öncesi Çocuklarında Teknoloji Kullanımına İlişkin Ebeveynlerin Tutum ve Davranışlarının Araştırılması [Yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Civelek, E., 2019, Türkiyede yapılmış çocuk ihmali ve istismarı konulu tez çalışmalarının sistematik değerlendirilmesi [Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Cüre, F. ve Özdener, N. (2008). Öğretmenlerin Bilgi ve İletişim Teknolojileri Uygulama Başarıları ve BİT'e Yönelik Tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (34), 41-53.
  • Çakar, M. T. (2019). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Ebevynin Teknoloji Kullanımlarının Çocukların Teknoloji Kullanımı Üzerine Etkisi [Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Dinçer, M. (2003). Eğitimin Toplumsal Değişme Sürecindeki Gücü. Ege Eğitim Dergisi, 3 (1), 102-112.
  • Ertmer, P. A., Ottenbreit-Leftwich, A., Sadik, O., Sendurur, P. & Sendurur, P., (2012). Teacher Beliefs and Technology Integration Practies: A Critical Relationship, Computers And Education, 59 (2), 423-435.
  • Genç, S. Z. ve Eryaman, M. Y. (2017). Değişen Değerler ve Yeni Eğitim Paradigması. Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (2), 89-102.
  • Güneş, A. M. ve Buluç, B. (2017). Sınıf Öğretmenlerinin Teknoloji Kullanımları ve Öz Yeterlilik İnançları Arasındaki İlişki1. Tübav Bilim Dergisi, 10 (1), 94-113.
  • Güneş, A. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Kendi Algılarına Göre Ölçme ve Değerlendirme Yeterlikleri [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Karatay, M. ve Taş, M. (2021). Eylem Araştırması’nın Eğitim Alanında Kullanımı ve Önemi, OPUS International Journal of Society Researches, 17 (38), 5545-5568.
  • Koçak Usluel Yasemin, K. ve Demirarslan, Y. (2007). Öğrenme Öğretme Sürecinde BİT Öğretmenlerin Entegrasyon Süreci ve Engelleriyle İlgili Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32 (32),164-178.
  • Kuzgun, H. ve Özdinç, F. (2017). Okul Öncesi Eğitiminde Teknoloji Kullanımına Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1),83-102. Mustafaoğlu R, Zirek E, Yasacı Z. ve Özdinçler, A. R. (2018). Dijital Teknoloji Kullanımının Çocukların Gelişimi ve Sağlığı Üzerine Olumsuz Etkiler. The Turkısh journal on addictions, 5 (2), 227-247.
  • Ocak, G. ve Akkaş Baysal, E. (2020). Eylem Araştırmasını Anlamak, Eğitimde Eylem Araştırması ve Örnek Araştırmalar. Pegem akademi.
  • Orçan Kaçan, M. ve Kimzan, İ. (2017). Öğretmenlerin Okul Öncesi Eğitimde Teknoloji Kullanımına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi,(12), 203-215.
  • Orgaz, F., Moral, S., and Domínguez, C. M. (2018). Student’s Attitude and Perception with the Use of Technology in the University. Propósitos y Representaciones, 6 ( 2), 253-299.
  • Ömrüuzun, I. (2019). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Teknoloji Kullanımlarını Etkileyen FaktörlerBir Yol Analizi Çalışması [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Özcan, A. (2017). Dijital Medya Okuryazarlığı: Sorunlar, Uygulamalar ve Beklentiler. Online Academic Journal of Information Technology, 8 (28), 56-66.
  • Sevinç, B. (2001). Türkiye'de Lisansüstü Eğitim Uygulamaları, Sorunlar ve Öneriler. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 34 (1), 125-137.
  • Şahin, D., Calp, Ş., Bulut, P. ve Kuşdemir, Y., (2013). Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Bilim Dalında Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Çeşitli Kriterlere Göre İncelenmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 5 (3), 187-205.
  • Şahin, I. (2011). Development of survey of technological pedagogical and content knowledge (tpack). Turkish Online Journal of Educational Technology, 10 (1), 97-105.
  • Yılmaz, M. (2007). Technology education in elementary teacher training. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27 (1), 155–167.
  • Yüksek Öğretim Bilgi Yönetim Sistemi (YÖK), 2023, https://istatistik.yok.gov.tr/, [26 Eylül 2023].

An Investigation of Postgraduate Studies on Teachers' Use of Technology

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 1, 449 - 461, 02.04.2024

Öz

Technological tools, which have become an indispensable part of the daily life of our globalising world, also play an important role in the field of education. The use of technology in education has a wide range with online trainings, portable programmes, smart board applications and game software. It will be beneficial for teachers to use technological tools, which come to life with different examples in every field of education, correctly and effectively in their lessons. This study aims to examine the postgraduate studies on teachers' use of technology. For the purpose of the study, a total of 25 postgraduate theses conducted between 2012 and 2022 were analysed. Document analysis method, one of the qualitative research methods, was used in the study. Descriptive analysis technique, which is one of the qualitative data analysis techniques, was used as data analysis method. According to the research findings; the number of doctoral studies constitutes 16.0% (f=4) of all studies and 84% (f=21) of master's studies. It is seen that quantitative research methods are preferred as research type. At the same time, when the theses were analysed according to the research themes, it was seen that the code "Increasing the efficiency of the course" (80% (f=20)) came to the fore in the studies related to the use of technology by teachers.

Kaynakça

  • Aksoy, T. (2021, Temmuz 15). Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Eğitiminde Teknoloji Kullanımına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Temel Eğitim Dergisi, 1 (11), 30-38.
  • Cengiz Saltuk, M. (2020, Mart). Okul Öncesi Çocuklarında Teknoloji Kullanımına İlişkin Ebeveynlerin Tutum ve Davranışlarının Araştırılması [Yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Civelek, E., 2019, Türkiyede yapılmış çocuk ihmali ve istismarı konulu tez çalışmalarının sistematik değerlendirilmesi [Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Cüre, F. ve Özdener, N. (2008). Öğretmenlerin Bilgi ve İletişim Teknolojileri Uygulama Başarıları ve BİT'e Yönelik Tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (34), 41-53.
  • Çakar, M. T. (2019). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Ebevynin Teknoloji Kullanımlarının Çocukların Teknoloji Kullanımı Üzerine Etkisi [Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Dinçer, M. (2003). Eğitimin Toplumsal Değişme Sürecindeki Gücü. Ege Eğitim Dergisi, 3 (1), 102-112.
  • Ertmer, P. A., Ottenbreit-Leftwich, A., Sadik, O., Sendurur, P. & Sendurur, P., (2012). Teacher Beliefs and Technology Integration Practies: A Critical Relationship, Computers And Education, 59 (2), 423-435.
  • Genç, S. Z. ve Eryaman, M. Y. (2017). Değişen Değerler ve Yeni Eğitim Paradigması. Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (2), 89-102.
  • Güneş, A. M. ve Buluç, B. (2017). Sınıf Öğretmenlerinin Teknoloji Kullanımları ve Öz Yeterlilik İnançları Arasındaki İlişki1. Tübav Bilim Dergisi, 10 (1), 94-113.
  • Güneş, A. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Kendi Algılarına Göre Ölçme ve Değerlendirme Yeterlikleri [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Karatay, M. ve Taş, M. (2021). Eylem Araştırması’nın Eğitim Alanında Kullanımı ve Önemi, OPUS International Journal of Society Researches, 17 (38), 5545-5568.
  • Koçak Usluel Yasemin, K. ve Demirarslan, Y. (2007). Öğrenme Öğretme Sürecinde BİT Öğretmenlerin Entegrasyon Süreci ve Engelleriyle İlgili Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32 (32),164-178.
  • Kuzgun, H. ve Özdinç, F. (2017). Okul Öncesi Eğitiminde Teknoloji Kullanımına Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1),83-102. Mustafaoğlu R, Zirek E, Yasacı Z. ve Özdinçler, A. R. (2018). Dijital Teknoloji Kullanımının Çocukların Gelişimi ve Sağlığı Üzerine Olumsuz Etkiler. The Turkısh journal on addictions, 5 (2), 227-247.
  • Ocak, G. ve Akkaş Baysal, E. (2020). Eylem Araştırmasını Anlamak, Eğitimde Eylem Araştırması ve Örnek Araştırmalar. Pegem akademi.
  • Orçan Kaçan, M. ve Kimzan, İ. (2017). Öğretmenlerin Okul Öncesi Eğitimde Teknoloji Kullanımına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi,(12), 203-215.
  • Orgaz, F., Moral, S., and Domínguez, C. M. (2018). Student’s Attitude and Perception with the Use of Technology in the University. Propósitos y Representaciones, 6 ( 2), 253-299.
  • Ömrüuzun, I. (2019). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Teknoloji Kullanımlarını Etkileyen FaktörlerBir Yol Analizi Çalışması [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Özcan, A. (2017). Dijital Medya Okuryazarlığı: Sorunlar, Uygulamalar ve Beklentiler. Online Academic Journal of Information Technology, 8 (28), 56-66.
  • Sevinç, B. (2001). Türkiye'de Lisansüstü Eğitim Uygulamaları, Sorunlar ve Öneriler. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 34 (1), 125-137.
  • Şahin, D., Calp, Ş., Bulut, P. ve Kuşdemir, Y., (2013). Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Bilim Dalında Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Çeşitli Kriterlere Göre İncelenmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 5 (3), 187-205.
  • Şahin, I. (2011). Development of survey of technological pedagogical and content knowledge (tpack). Turkish Online Journal of Educational Technology, 10 (1), 97-105.
  • Yılmaz, M. (2007). Technology education in elementary teacher training. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27 (1), 155–167.
  • Yüksek Öğretim Bilgi Yönetim Sistemi (YÖK), 2023, https://istatistik.yok.gov.tr/, [26 Eylül 2023].
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Atsız 0009-0007-0145-1486

Mehmet Çiftel 0009-0009-1996-978X

Serhat Gencer 0009-0003-9581-5738

Murat Bilgiseven 0009-0000-9437-4166

Mehmet Nesip Beyzade 0009-0004-4176-627X

Hakan Çiftel 0009-0000-9437-4166

Erken Görünüm Tarihi 18 Mart 2024
Yayımlanma Tarihi 2 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 22 Aralık 2023
Kabul Tarihi 18 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Atsız, M., Çiftel, M., Gencer, S., Bilgiseven, M., vd. (2024). Öğretmenlerin Teknoloji Kullanımı Üzerine Yapılan Lisansüstü Çalışmaların İncelenmesi. Akademik Tarih Ve Düşünce Dergisi, 11(1), 449-461.

По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала

                                                                                                                                                   

                                                           Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi   Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

  ©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır 


CC-BY-NC