Allah, kâinattaki her şeyi dengeli bir şekilde yaratmıştır. Kur’an-ı Kerim, bu dengenin korunmasının önemini vurgular ve aşırılıklardan sakınmayı öğütler. Kur’an’da, denge bozulmaları ve aşırılıklar “fitne” olarak adlandırılır. Fitne, çok anlamlı bir kavramdır ve genellikle “imtihan etmek” manasında kullanılır. Bu anlam çeşitliliği, âlimlerin fitneyi doğru yorumlaması için detaylı çalışmalar yapılmasını gerektirir. Bu çalışma ile fitne kavramının geçtiği ayetler, Nesefî’nin (ö.710/1310) meşhur eseri “Nesefî Tefsiri” bağlamında tahlil edilmiştir. Bahsi geçen eserde Nesefî, fitne ile ilgili ayetleri anlaşılamayacak şekilde kısa veya sıkıntı verecek şekilde uzun açıklamayıp orta bir yol izlemiştir. Eserin tamamında olduğu gibi fitne kavramı ile ilgili ayetleri de kolay, anlaşılır ve akıcı bir üslupla ifade etmiştir. Ayetleri tevil ederken önemli gördüğü hususlarda kelime tahlilleri yaparak konu ile ilgili örnekler vermiştir. Ayrıca ayetler hakkındaki farklı görüşlere de yer vererek kendi görüşlerini ifade etmiştir. Nesefî, ayetlerde geçen fitne kavramını genel olarak imtihan etmek anlamında tevil etmiştir. Bu çalışmada Kur’an-ı Kerim’deki fitne kavramının geçtiği ayetlerin daha iyi anlaşılabilmesi amacıyla Nesefî ile birlikte bazı âlimlerin de ayetler hakkındaki görüşlerine yer verilerek fitne kavramı mukayeseli bir şekilde açıklanmaya çalışılmıştır.
Allah has created everything in the universe in a balanced way. The Holy Qur'an emphasises the importance of maintaining this balance and advises to avoid excesses. In the Qur'an, disturbances of balance and excesses are called ‘fitna’. Fitna is a polysemous concept and is generally used in the sense of ‘testing’. This diversity of meanings requires detailed studies for scholars to interpret fitna correctly. In this study, the verses in which the concept of fitna is mentioned are analysed in the context of al-Nasafī's (d.710/1310) famous work ‘al-Nasafī Tafsir’. In the aforementioned work, al-Nasafī did not explain the verses related to fitna in a short way so that they could not be understood or in a long way so as to cause distress, but followed a middle way. As in the whole work, he expressed the verses related to the concept of fitna in an easy, understandable and fluent style. While interpreting the verses, he analysed the words and gave examples related to the subject. He also expressed his own views by including different opinions about the verses. Al-Nasafī interpreted the concept of fitna in the verses generally in the sense of testing. In this study, in order to better understand the verses in the Qur'an in which the concept of fitna is mentioned, the concept of fitna has been tried to be explained in a comparative way by including the views of some scholars together with al-Nasafī on the verses.
Theology Imam al-Nasafī al-Nasafī Tafsir Fitna Mischief Testing
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dini Araştırmalar (Diğer), Kelam |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 11 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 6 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 16 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 10 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 3 |
По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала