Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Conceptualization and Progression of University Education in Turkey Within the Scope of the Turkish American Relations

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 6, 4122 - 4154

Öz

The primary objective of this article is to examine the developmental process of university education within the scope of the Turkish American relations, which originate from commercial partnerships between the Ottoman Empire and the United States in the 18th century. These relations later evolved through trade agreements and developed a distinct dimension grounded in mutual connections, particularly in the context of university education in Turkey. So as to serve such an aim, the current article employs a review of the literature as a research method to gather the necessary data. The essential data are assessed and interpreted based on the existing body of the literature systematically. It is an undeniable fact that the Turkish American relations play a significant role in transforming the Turkish education system and, consequently, have a profound impact on university education and its conceptualization and progression. The Western European educational tradition, which has persisted in the Republic of Turkey, has transitioned into an Anglo-Saxon educational paradigm influenced by the American practices. In this regard, this article analyses the universities established in Turkey through the American connections, their founding purposes, their contributions to Turkish society, and the evolution of the Turkish American relations within the realm of education. In light of the findings derived from the research data, the study briefly touches upon the factors that have profoundly influenced the understanding of university education in Turkey, with a particular focus on the impact and transformative power of the Turkish American relations on the Turkish higher education and its development. Ultimately, the founding histories of the universities established within the context of the Turkish American relations are examined through a cause-and-effect perspective.

Kaynakça

  • Adams, W. & Garraty John A. (1960). Is The World Our Campus? Michigan State University Press. Çalışkan, N. (2002). ODTÜ Tarihçe: 1956-1980. Arayış Yayınları.
  • Erdoğan, İ. (2004). Yeni Bin Yıla Doğru Türk Eğitim Sistemi. Sistem Yayıncılık.
  • Erken, A. (2020). Amerika ve Modern Türkiye’nin Oluşumu: (E.Kılıç, Çev.) Vakıfbank Kültür Yayınları.
  • Eagleton, T. (1996). İdeoloji (Çev. M. Özcan). Ayrıntı Yayınları.
  • Güven, İ. (2022). 100. Yılına Girerken Türkiye’de Eğitim: Cumhuriyet Dönemi İnsan Yetiştirme Anlayışı. Demokrasi Platformu, 11 (37), 49-175.
  • Gürüz, K. (2001). Türkiye'de ve Dünyada Yükseköğretim. ÖSYM Yayın No: 2001- 4, Ankara.
  • Güllüpınar, F. (2015). Türkiye’de Eğitim Politikaları. A. Gümüş (Editör), Türkiye’de İktisadi Dönüşümler ve Eğitim Politikaları (s. 187-212). Nobel/ İlem Yayınları.
  • Hirsch, E. E. (2000). Anılarım. (Çev. F. Suphi). TÜBİTAK.
  • Kaplan, İ. (2002). Türkiye’de Milli Eğitim İdeolojisi (3. B.). İletişim Yayınları.
  • Kaya, Ö. (2007). Atatürk Üniversitesi’nin Elli Yılı 1957-2007. (C. I). Kariyer Matbaası.
  • Kartal, S. (2020). Türkiye'de Eğitim Politikalarının Dönüşümü: 1980 ve Sonrası. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(9), 1-18.
  • Kuş, E. (2009). Nicel-nitel araştırma teknikleri. Anı Yayıncılık.
  • Mardin, Ş. (2018). Türk Modernleşmesi (26.b.). İletişim Yayınları.
  • Krippendorff, K. (2013). Content analysis: An introduction to its methodology (3rd ed.). SAGE.
  • Öncü, A. (2007). Üniversite Reformu ve Batılılaşma. M.G. Tanıl Bora (Ed.), Modernleşme ve Batıcılık (Cilt III. s. 521-544). İletişim Yayınları.
  • Saqep, G. (1983). Modernization of Muslim Education. Lahore.
  • Payaslıoğlu, A. (1996). Türk Yükseköğretiminde Bir Yeniliğin Tarihi, Barakadan Kampüse 1954-1964. Ortadoğu Teknik Üniversitesi Yayınları.
  • Reed, H.A. (1975). Hacettepe and Middle East Technical Universities: New Universities in Turkey. Minerva Publishing.
  • Russel, B. (2020). Sorgulayan Denemeler (N. Arık, Çev.). Say Yayınları.
  • Tekeli, İ. (1995). Eğitim. Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi (C. 3). İletişim Yayınları.
  • Widman, H. (2000). Atatürk ve Üniversite Reformu (Çev. A. Kazancıgil ve S. Bozkurt). Kabalcı Yayınevi. Yıldırım, A. & Şimşek H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Yök (2006). Türkiye’nin Yüksek Öğretim Stratejisi. Yüksek Öğretim Kurulu Yayınları.

The Conceptualization and Progression of University Education in Turkey Within the Scope of the Turkish American Relations

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 6, 4122 - 4154

Öz

The primary objective of this article is to examine the developmental process of university education within the scope of the Turkish American relations, which originate from commercial partnerships between the Ottoman Empire and the United States in the 18th century. These relations later evolved through trade agreements and developed a distinct dimension grounded in mutual connections, particularly in the context of university education in Turkey. So as to serve such an aim, the current article employs a review of the literature as a research method to gather the necessary data. The essential data are assessed and interpreted based on the existing body of the literature systematically. It is an undeniable fact that the Turkish American relations play a significant role in transforming the Turkish education system and, consequently, have a profound impact on university education and its conceptualization and progression. The Western European educational tradition, which has persisted in the Republic of Turkey, has transitioned into an Anglo-Saxon educational paradigm influenced by the American practices. In this regard, this article analyses the universities established in Turkey through the American connections, their founding purposes, their contributions to Turkish society, and the evolution of the Turkish American relations within the realm of education. In light of the findings derived from the research data, the study briefly touches upon the factors that have profoundly influenced the understanding of university education in Turkey, with a particular focus on the impact and transformative power of the Turkish American relations on the Turkish higher education and its development. Ultimately, the founding histories of the universities established within the context of the Turkish American relations are examined through a cause-and-effect perspective.

Etik Beyan

On the grounds of the fact that the current research article is produced with the employment of a review of the literature and the document analysis as a research method to gather and interpret the necessary data, an approval from any ethics committee is not required. More importantly, it should be also known that this article is derived from a doctoral dissertation conducted in 2024 by the author.

Kaynakça

  • Adams, W. & Garraty John A. (1960). Is The World Our Campus? Michigan State University Press. Çalışkan, N. (2002). ODTÜ Tarihçe: 1956-1980. Arayış Yayınları.
  • Erdoğan, İ. (2004). Yeni Bin Yıla Doğru Türk Eğitim Sistemi. Sistem Yayıncılık.
  • Erken, A. (2020). Amerika ve Modern Türkiye’nin Oluşumu: (E.Kılıç, Çev.) Vakıfbank Kültür Yayınları.
  • Eagleton, T. (1996). İdeoloji (Çev. M. Özcan). Ayrıntı Yayınları.
  • Güven, İ. (2022). 100. Yılına Girerken Türkiye’de Eğitim: Cumhuriyet Dönemi İnsan Yetiştirme Anlayışı. Demokrasi Platformu, 11 (37), 49-175.
  • Gürüz, K. (2001). Türkiye'de ve Dünyada Yükseköğretim. ÖSYM Yayın No: 2001- 4, Ankara.
  • Güllüpınar, F. (2015). Türkiye’de Eğitim Politikaları. A. Gümüş (Editör), Türkiye’de İktisadi Dönüşümler ve Eğitim Politikaları (s. 187-212). Nobel/ İlem Yayınları.
  • Hirsch, E. E. (2000). Anılarım. (Çev. F. Suphi). TÜBİTAK.
  • Kaplan, İ. (2002). Türkiye’de Milli Eğitim İdeolojisi (3. B.). İletişim Yayınları.
  • Kaya, Ö. (2007). Atatürk Üniversitesi’nin Elli Yılı 1957-2007. (C. I). Kariyer Matbaası.
  • Kartal, S. (2020). Türkiye'de Eğitim Politikalarının Dönüşümü: 1980 ve Sonrası. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(9), 1-18.
  • Kuş, E. (2009). Nicel-nitel araştırma teknikleri. Anı Yayıncılık.
  • Mardin, Ş. (2018). Türk Modernleşmesi (26.b.). İletişim Yayınları.
  • Krippendorff, K. (2013). Content analysis: An introduction to its methodology (3rd ed.). SAGE.
  • Öncü, A. (2007). Üniversite Reformu ve Batılılaşma. M.G. Tanıl Bora (Ed.), Modernleşme ve Batıcılık (Cilt III. s. 521-544). İletişim Yayınları.
  • Saqep, G. (1983). Modernization of Muslim Education. Lahore.
  • Payaslıoğlu, A. (1996). Türk Yükseköğretiminde Bir Yeniliğin Tarihi, Barakadan Kampüse 1954-1964. Ortadoğu Teknik Üniversitesi Yayınları.
  • Reed, H.A. (1975). Hacettepe and Middle East Technical Universities: New Universities in Turkey. Minerva Publishing.
  • Russel, B. (2020). Sorgulayan Denemeler (N. Arık, Çev.). Say Yayınları.
  • Tekeli, İ. (1995). Eğitim. Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi (C. 3). İletişim Yayınları.
  • Widman, H. (2000). Atatürk ve Üniversite Reformu (Çev. A. Kazancıgil ve S. Bozkurt). Kabalcı Yayınevi. Yıldırım, A. & Şimşek H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Yök (2006). Türkiye’nin Yüksek Öğretim Stratejisi. Yüksek Öğretim Kurulu Yayınları.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şenol Deniz 0000-0003-2553-1070

Erken Görünüm Tarihi 28 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 28 Ekim 2024
Kabul Tarihi 28 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Deniz, Ş. (2024). The Conceptualization and Progression of University Education in Turkey Within the Scope of the Turkish American Relations. Akademik Tarih Ve Düşünce Dergisi, 11(6), 4122-4154.

По всем вопросам приема статей и выпуска очередных номеров обращаться в редакцию соответствующего журнала

                                                                                                                                                   

                                                           Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi   Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

  ©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır 


CC-BY-NC