Enerji, tarih boyunca toplumsal, ekonomik ve teknolojik gelişimin temel unsurlarından biri olmuş, günümüzde ise devletler arası ilişkilerde stratejik bir unsur haline gelmiştir. Bu durum devletler açısından enerji güvenliği kavramını ön plana çıkarmıştır. Enerji güvenliği en temel anlamıyla arz, talep ve ulaşım yolları güvenliği çerçevesinde değerlendirilmektedir. Türkiye, artan enerji talebi ve yüksek dışa bağımlılığı nedeniyle enerji güvenliğini dış politika ve ulusal güvenlik anlayışının merkezine yerleştirmiştir. Arz güvenliği ve transit ülke olma hedefi, Ankara’nın enerji politikalarının temel belirleyicileri olmuştur. Suriye, savaş öncesinde önemli petrol ve doğal gaz rezervlerine sahip bir üretici ülke iken, iç savaş ve yaptırımlar nedeniyle enerji sektörü büyük ölçüde çökmüştür. 2024 sonunda gerçekleşen rejim değişikliği, ülkenin enerji altyapısının yeniden inşası ve üretimin artırılması için yeni bir fırsat doğurmuştur. Bu süreç Türkiye açısından hem enerji tedarikini çeşitlendirme hem de bölgesel enerji merkezi olma hedeflerini güçlendirme potansiyeli taşımaktadır. Ancak YPG/SDG kontrolündeki sahalar, uluslararası aktörlerin rekabeti, yaptırımlar ve altyapı sorunları ciddi riskler yaratmaktadır.
Energy has historically been one of the fundamental components of social, economic, and technological development and has become a strategic element in interstate relations today. This reality has brought the concept of energy security to the forefront for states. In its most basic sense, energy security is evaluated within the framework of supply security, demand security, and the security of transportation routes. Due to its increasing energy demand and high dependence on external sources, Turkey has placed energy security at the center of its foreign policy and national security strategy. The objectives of ensuring supply security and becoming a transit hub have been the main determinants of Ankara’s energy policies. Before the civil war, Syria was a producer country with significant oil and natural gas reserves; however, the conflict and international sanctions led to the near collapse of its energy sector. The regime change that took place at the end of 2024 created a new opportunity for the reconstruction of the country’s energy infrastructure and the revitalization of energy production. This transformation presents both opportunities and challenges for Turkey. On the one hand, it offers the potential to diversify energy supply sources and strengthen Turkey’s goal of becoming a regional energy hub. On the other hand, the energy fields controlled by the YPG/SDG, the competition among international actors, the persistence of sanctions, and the weaknesses in infrastructure pose serious risks to these ambitions.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Çevre ve Kaynaklar Hukuku (Diğer), Siyaset Bilimi (Diğer) |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 28 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 24 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 20 Eylül 2025 |
| Kabul Tarihi | 28 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 5 |