Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 5, 279 - 285
https://doi.org/10.46868/atdd.2025.1000

Öz

Kaynakça

  • Apaydın, M. (2004). İkinci Yeni’nin poetikası [Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Gönül, G. E. (2018). Sevgi, aşk, rakı ve diğerleri: “Yerçekimli Karanfil” çözümlemesinden varoluş sözlüğüne. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(2), 1004–1030.
  • Kara, M. (2007). Edip Cansever şiirinde dil ve anlatım [Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Karaca, A. (2019). İkinci Yeni poetika. Hece Yayınları.
  • Kolcu, A. İ. (2010). Edip Cansever’in poetikası. Salkımsöğüt Yayınları.
  • Okay, O. (2016). Poetika dersleri. Dergâh Yayınları.
  • Sazyek, H. (2006). Cumhuriyet dönemi Türk şiirinde Garip hareketi. Akçağ Yayınları.
  • Selçuk, A. (2004). İkinci Yeni’nin poetikası [Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi]. Yök Tez.

1950 Sonrası Türk Şiirinde İkinci Yeni Hareketi ve Edip Cansever’in Poetikası

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 5, 279 - 285
https://doi.org/10.46868/atdd.2025.1000

Öz

Bu çalışmada poetika kavramı tanımlanmış ve Türk edebiyatında poetikanın tarihsel gelişimi incelenmiştir. Tanzimat Dönemi’nden (1860–1896) itibaren edebiyatta yaşanan dönüşümlerle birlikte poetika kavramı görünür hale gelmiş; Servet-i Fünun (1896–1901), Fecr-i Ati (1909–1912) ve Cumhuriyet Dönemi (1923 sonrası) edebi topluluklarında bireyin şiirle kurduğu ilişkiyi belirleyen temel bir estetik öğe olarak değerlendirilmiştir. 1950’li yılların ortalarında doğan İkinci Yeni Hareketi, Türk şiirinde anlam, biçim ve dil açısından köklü bir kırılma yaratmıştır. Bu çalışmada, dönemin önde gelen şairlerinden Edip Cansever’in şiir poetikası ele alınarak, onun 1950 sonrası modern Türk şiirinde bireysel duyarlılığı, çok katmanlı anlam yapısını ve özgün söyleyiş tarzını nasıl geliştirdiği analiz edilmiştir. Cansever’in poetik anlayışı, modern Türk şiirinde birey merkezli bir estetik duyarlılığın temsilcisi olarak değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Apaydın, M. (2004). İkinci Yeni’nin poetikası [Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Gönül, G. E. (2018). Sevgi, aşk, rakı ve diğerleri: “Yerçekimli Karanfil” çözümlemesinden varoluş sözlüğüne. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(2), 1004–1030.
  • Kara, M. (2007). Edip Cansever şiirinde dil ve anlatım [Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Karaca, A. (2019). İkinci Yeni poetika. Hece Yayınları.
  • Kolcu, A. İ. (2010). Edip Cansever’in poetikası. Salkımsöğüt Yayınları.
  • Okay, O. (2016). Poetika dersleri. Dergâh Yayınları.
  • Sazyek, H. (2006). Cumhuriyet dönemi Türk şiirinde Garip hareketi. Akçağ Yayınları.
  • Selçuk, A. (2004). İkinci Yeni’nin poetikası [Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi]. Yök Tez.

The Second New Movement in Post-1950 Turkish Poetry and the Poetics of Edip Cansever

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 5, 279 - 285
https://doi.org/10.46868/atdd.2025.1000

Öz

In this study, the concept of poetics is defined, and the historical development of poetics in Turkish literature is examined. With the transformations in literature starting from the Tanzimat Period (1860–1896), the concept of poetics became more visible and was regarded as a fundamental aesthetic element that determines the relationship between the individual and poetry in literary communities such as Servet-i Fünun (1896–1901), Fecr-i Ati (1909–1912), and the Republican Era (after 1923). The Second New Movement, which emerged in the mid-1950s, created a profound rupture in Turkish poetry in terms of meaning, form, and language. In this study, the poetic understanding of Edip Cansever, one of the leading poets of the period, is discussed and analyzed in terms of how he developed individual sensitivity, a multilayered structure of meaning, and an original style of expression in post-1950 modern Turkish poetry. Cansever’s poetic approach is evaluated as a representative of an aesthetic sensibility centered on individuality in modern Turkish poetry.

Kaynakça

  • Apaydın, M. (2004). İkinci Yeni’nin poetikası [Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Gönül, G. E. (2018). Sevgi, aşk, rakı ve diğerleri: “Yerçekimli Karanfil” çözümlemesinden varoluş sözlüğüne. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(2), 1004–1030.
  • Kara, M. (2007). Edip Cansever şiirinde dil ve anlatım [Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Karaca, A. (2019). İkinci Yeni poetika. Hece Yayınları.
  • Kolcu, A. İ. (2010). Edip Cansever’in poetikası. Salkımsöğüt Yayınları.
  • Okay, O. (2016). Poetika dersleri. Dergâh Yayınları.
  • Sazyek, H. (2006). Cumhuriyet dönemi Türk şiirinde Garip hareketi. Akçağ Yayınları.
  • Selçuk, A. (2004). İkinci Yeni’nin poetikası [Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi]. Yök Tez.

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 5, 279 - 285
https://doi.org/10.46868/atdd.2025.1000

Öz

Kaynakça

  • Apaydın, M. (2004). İkinci Yeni’nin poetikası [Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Gönül, G. E. (2018). Sevgi, aşk, rakı ve diğerleri: “Yerçekimli Karanfil” çözümlemesinden varoluş sözlüğüne. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(2), 1004–1030.
  • Kara, M. (2007). Edip Cansever şiirinde dil ve anlatım [Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Karaca, A. (2019). İkinci Yeni poetika. Hece Yayınları.
  • Kolcu, A. İ. (2010). Edip Cansever’in poetikası. Salkımsöğüt Yayınları.
  • Okay, O. (2016). Poetika dersleri. Dergâh Yayınları.
  • Sazyek, H. (2006). Cumhuriyet dönemi Türk şiirinde Garip hareketi. Akçağ Yayınları.
  • Selçuk, A. (2004). İkinci Yeni’nin poetikası [Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi]. Yök Tez.

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 5, 279 - 285
https://doi.org/10.46868/atdd.2025.1000

Öz

Kaynakça

  • Apaydın, M. (2004). İkinci Yeni’nin poetikası [Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Gönül, G. E. (2018). Sevgi, aşk, rakı ve diğerleri: “Yerçekimli Karanfil” çözümlemesinden varoluş sözlüğüne. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(2), 1004–1030.
  • Kara, M. (2007). Edip Cansever şiirinde dil ve anlatım [Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Karaca, A. (2019). İkinci Yeni poetika. Hece Yayınları.
  • Kolcu, A. İ. (2010). Edip Cansever’in poetikası. Salkımsöğüt Yayınları.
  • Okay, O. (2016). Poetika dersleri. Dergâh Yayınları.
  • Sazyek, H. (2006). Cumhuriyet dönemi Türk şiirinde Garip hareketi. Akçağ Yayınları.
  • Selçuk, A. (2004). İkinci Yeni’nin poetikası [Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi]. Yök Tez.

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 5, 279 - 285
https://doi.org/10.46868/atdd.2025.1000

Öz

Kaynakça

  • Apaydın, M. (2004). İkinci Yeni’nin poetikası [Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Gönül, G. E. (2018). Sevgi, aşk, rakı ve diğerleri: “Yerçekimli Karanfil” çözümlemesinden varoluş sözlüğüne. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(2), 1004–1030.
  • Kara, M. (2007). Edip Cansever şiirinde dil ve anlatım [Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yök Tez.
  • Karaca, A. (2019). İkinci Yeni poetika. Hece Yayınları.
  • Kolcu, A. İ. (2010). Edip Cansever’in poetikası. Salkımsöğüt Yayınları.
  • Okay, O. (2016). Poetika dersleri. Dergâh Yayınları.
  • Sazyek, H. (2006). Cumhuriyet dönemi Türk şiirinde Garip hareketi. Akçağ Yayınları.
  • Selçuk, A. (2004). İkinci Yeni’nin poetikası [Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi]. Yök Tez.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Modern Türk Edebiyatı
Bölüm Derleme
Yazarlar

Esra Kırtan 0000-0001-9624-8390

Erken Görünüm Tarihi 9 Ekim 2025
Yayımlanma Tarihi 27 Kasım 2025
Gönderilme Tarihi 19 Temmuz 2025
Kabul Tarihi 30 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Kırtan, E. (2025). 1950 Sonrası Türk Şiirinde İkinci Yeni Hareketi ve Edip Cansever’in Poetikası. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 12(5), 279-285. https://doi.org/10.46868/atdd.2025.1000

Copyright and Licensing Policy

All articles published in the Journal of Academic History and Ideas / Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi are copyrighted by the journal. The journal’s content is made available as open access under the Creative Commons Attribution–NonCommercial–NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Under this license: Content may be shared and reproduced in any medium or format for non-commercial purposes, provided that proper scholarly attribution is given. Modification, adaptation, translation, or the creation of derivative works is not permitted (ND). Requests for commercial reuse, translation, or republication must be directed to the Editorial Board at akademiktarihvedusunce@gmail.com. The scientific, legal, and ethical responsibility for published works rests entirely with the author(s); the editors and Editorial Board assume no liability for the content.
 
©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır