After the coup attempt experienced at 15.07.2016, the State of Emergency OHAL was declared by the Decision No 2016/9064 of the Council of Ministers, which was covened in the Presidency of President and published in th Offical Gazette dated 21.07.2016 throught the country, in the scope of the regulation in Article 120 and 121 of the Constutitution of Republic of Turkey. In the initial statements of the government authorities; it was emphasized that the decision of proclaiming the state of emergency by taking the views of the National Security Council and aims to eleminate all the elements of the terrorist organization in the coup attempt and the fact that violence movements to remove democracy, fundamental rights and freedoms from the country are present. It is stated that the declaration of OHAL is caused by the necessity of taking the necessary steps in order to protect democracy, rule of law, citizens' rights and freedoms from the this terrorist threat, in most effective and speedy manner. This practice is definitely not against democracy, law and liberties but on the contrary it is aimed at protecting and strengthening these values. In our Constitution, together with the statement of the state of emergency organized under the heading "Extraordinary Administrative Procedures", "During the state of emergency, the Council of Ministers, convened under the presidency of the President, in cases where the state of emergency requires it, it may issue resolutions in the statute of law " and in this context, Decree Laws affecting directly citizens and daily life, were prepared and put into effect. One of these arrangements is the establishment of the local administration structure with the addition of the articles 38, 39 and 40 of Decree Law No. 674 on the Construction of Certain Regulations under the State of Emergency and Municipality Law No. 5393 published in the Official Gazette dated 15/08/2016, field and organs of the municipalities, the procedures and principles of appointment of the municipalities envisaged by the Constitution to the chairman, vice chairman and members of the parliament are regulated. In this work we will try to give information about the legislation and practical application of the mandate application for the municipal organs
The State of Emergency Decree Law Local Administration Administrative Tutelage
Ülkemizde 15/07/2016 tarihinde yaşanan darbe kalkışması akabinde Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın 120 ve 121. Maddelerinde yer alan düzenlemeler kapsamında ülke genelinde 21/07/2016 tarihli Resmi Gazete’ de yayımlanan Cumhurbaşkanı başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulu’nun 2016/9064 Sayılı Kararı ile olağanüstü hal OHAL ilan edilmiştir. Hükümet yetkililerin ilk açıklamalarında; darbe girişiminde bulunan terör örgütünün tüm unsurlarıyla ve süratle bertaraf edilebilmesi, ülkede demokrasi, temel hak ve hürriyetleri ortadan kaldırmaya yönelik şiddet hareketlerinin mevcut olması sebepleriyle Milli Güvenlik Kurulu’nun görüşü alınarak OHAL ilan edilmesi kararının alındığı vurgulanmıştır. OHAL ilanının ülkemizde demokrasiye, hukuk devletine, vatandaşların hak ve özgürlüklerine yönelik tehdidi ortadan kaldırmak için gereken adımların en etkin ve hızlı şekilde atılabilmesi gerekliliğinden kaynaklandığı ve bu uygulamanın kesinlikle demokrasiye, hukuka ve özgürlüklere karşı olmadığı, tam tersine bu değerleri koruma ve güçlendirme amacına yönelik olduğu ifade edilmiştir. Anayasamızda, “Olağanüstü Yönetim Usulleri” başlığı altında düzenlenen OHAL ilanı ile birlikte 121/son fıkrasında öngörülen; “Olağanüstü hal süresince, Cumhurbaşkanının başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulu, olağanüstü halin gerekli kıldığı konularda, kanun hükmünde kararnameler çıkarabilir” düzenlemesi kapsamında ülke vatandaşlarını ve gündelik hayatı doğrudan etkileyen kanun hükmünde kararnameler hazırlanarak yürürlüğe konulmuştur. Bu düzenlemelerden biri de 15/08/2016 Tarihli Resmi Gazete’ de yayımlanan “Olağanüstü Hal Kapsamında Bazı Düzenlemeler Yapılması Hakkında 674 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname” nin 38, 39 ve 40. maddeleri ile 5393 sayılı Belediye Kanuna ek düzenlemeler ile mahalli idare yapılanması içerisinde yer alan ve organlarının seçimle belirlenmesi Anayasamızca öngörülen belediyelerin başkan, başkan vekili ve meclis üyeliklerine görevlendirme usul ve esasları düzenlenmiştir. Bu çalışmamızda belediye organları için görevlendirme uygulamasının mevzuat ve pratik uygulaması hakkında bilgi verilmeye çalışılacaktır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 2 |