Businesses need talented employees to keep up with the new world order and gain competitive advantage. In this context businesses; performing talent management practices, defined as finding, hiring and training talented employees in order to achieve talent, provides them with a significant competitive advantage. The further development of talented employess‟ capability is directly proportional to the level of organizational learning. In the literature review, it is seen that there is a limited number of studies on talent managment and talent managment is not examined in organizational learning context. The aim of this research is to determine the relationship between perceptions of talent management and organizational learning levels of bank employess. Within this scope, a face to face survey study was conducted on 81 employess in the banks located in the Karabük province center. The relationship between the “ concrete and abstract perception dimensions” with talent management sub-dimensions and the sub-dimensions of organizational learning with “external acquisition”, “internal acquisition of knowledge”, “spread of information”, “interpretation of information” and “storage of information”. Correlation analysis and regression were performed in order to test hypotheses formed in this context. As a result of these analyzes, it was found that there was a positive correlation between the perception of talent management and organizational learning level. Factor analysis and reliability analysis were performed to test construct validity of the scales. The frequency analysis was performed to determine the demographic characteristics of the survey participants
İşletmeler yeni dünya düzenine ayak uydurabilmek ve rekabet avantajı elde edebilmek için yetenekli çalışanlara gereksinim duymaktadır. Bu bağlamda işletmelerin; yetenekli çalışanları bulma, istihdam etme ve yetenekleri doğrultusunda eğitme olarak tanımlanan yetenek yönetimi uygulamalarını icra etmesi önemli bir rekabet avantajı elde etmelerini sağlamaktadır. Yetenekli çalışanların yeteneklerini daha fazla geliştirmesi örgütsel öğrenme düzeyi ile doğru orantılıdır. Yapılan literatür incelemesinde yetenek yönetimi ile ilgili çalışmaların kısıtlı sayıda olduğu ve yetenek yönetiminin örgütsel öğrenme bağlamında incelenmediği görülmüştür. Bu araştırmanın amacı banka çalışanlarının yetenek yönetimi algıları ile örgütsel öğrenme düzeyleri arasındaki ilişkiyi tespit etmektir. Bu amaç kapsamında Karabük il merkezinde bulunan bankalardaki 81 çalışan üzerinde yüz yüze anket çalışması yapılmıştır. Yetenek yönetimi alt boyutları olan “somut ve soyut algı boyutları” ile örgütsel öğrenmenin alt boyutları olan bilginin “dışsal edinimi”, “bilginin içsel edinimi”, “bilginin yayılması”, “bilginin yorumlanması” ve “bilginin saklanması” ile olan ilişkisi belirlenmiştir. Bu kapsamda oluşturulan hipotezleri test etmek amacıyla korelasyon analizi ve regresyon yapılmıştır. Bu analizler neticesinde yetenek yönetimi algısı ile örgütsel öğrenme düzeyi arasında pozitif bir ilişki olduğu görülmüştür. Ölçeklerin yapı geçerliliğini test etmek için faktör analizi ve güvenilirlik analizi yapılmıştır. Anket katılımcılarının demografik özelliklerini belirlemek için ise frekans analizi yapılmıştır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 3 |