Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INFLUENCER PAZARLAMA VE TÜKETİCİLERİN INFLUENCER’LARA YÖNELİK TUTUMLARININ SATIN ALMA NİYETİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 5, 7 - 29, 31.08.2020

Öz

Son yıllarda sosyal medyanın gelişimine paralel olarak, tüketicilerin satın alma eğilimlerini etkileme potansiyeline sahip olan influncerlar ve bu doğrultuda influencer pazarlama kavramı ortaya çıkmıştır. Influencerlık bir meslek olarak sürekli gelişim göstermekle birlikte, influencer pazarlama da sosyal medya pazarlaması çerçevesinde firmalar tarafından kullanılan bir pazarlama tekniği haline dönüşmeye başlamıştır. Bu çalışma kapsamında, influencer pazarlama kavramına değinilerek, tüketicilerin influencerlara yönelik tutumlarının tespit edilmesi ve bu tutumun tüketicilerin satın alma niyetleri üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma çerçevesinde araştırmacılar tarafından ilgili literatür taraması yapılarak, influencerlara yönelik tutumu belirlemek amacıyla 26 maddelik bir ölçek hazırlanmıştır. Bu doğrultuda, 10 Aralık 2019 ile 30 Aralık 2019 tarihleri arasında, sosyal medyada aktif influencer takipçisi olan 2079 tüketici ile anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler SPSS-22 programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Araştırma neticesinde elde edilen bulgulara göre, reklam tutumu ile mesleki kazanç tutumunun satın alma niyetini pozitif yönlü ve anlamlı olarak etkilediği, ayrıca reklam tutumu, mesleki kazanç tutumu ve satın alma niyetine verilen yanıtların katılımcıların demografik özelliklere göre anlamlı olarak farklılaşmakta olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Amos, C., Holmes, G., & Strutton, D. (2008). Exploring the relationship between celebrity endorser effects and advertising effectiveness: a quantitative synthesis of effect size. International Journal of Advertising, 27 (2), 209-234.
  • Appelman, A., & Sundar, S. S. (2016). Measuring message credibility: construction and validation of an exclusive scale. Journalism & Mass Communication Quarterly, 93 (1), 59-79.
  • Bektaş, A. (2010). Kamuoyu, iletişim ve demokrasi. Ankara: Bağlam Yayıncılık.
  • Booth, N., & Matic, J. A. (2011). Mapping and leveraging influencers in social media to shape corporate brand perceptions. Corporate Communications: An International Journal, 16 (3), 184-191.
  • Can, S., & Koz, K. A. (2018). Sosyal medyada tüketici onaylı pazarlama: Instagram örneği. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 26 (3), 444-457.
  • Duan, W., Gu, B., & Whinston, A. B. (2008). Do online reviews matter? — An empirical investigation of panel data. Decision Support Systems, 45 (4), 1007-1016.
  • Erdoğan, İ., & Korkmaz, A. (2010). Öteki kuram. Ankara: Pozitif Matbaacılık.
  • Freberg, K., Graham, K., McGaughey, K., & Freberg, L. A. (2011). Who are the social media influencers? a study of public perceptions of personality. Public Relations Review, 37 (1), 90-92.
  • Ge, J., & Gretzel. U. (2018). Emoji rhetoric: A social media influencer perspective. Journal of Marketing Management, 34 (15-16), 1272-1295. Gretzel, U. (2018). Influencer marketing in travel and tourism, In M. Sigala & U. Gretzel (Eds.), Advances in social media for travel, tourism and hospitality: New perspectives, 147-156. U.S.A.: Routledge.
  • Glucksman, M. (2017). The rise of social media influencer marketing on lifestyle branding: A case study of Lucie Fink. Elon Journal of Undergraduate Research in Communications, 8 (2), 77-87.
  • Hall, J. (2016). The influencer marketing gold rush is coming: are you prepared?, https://www.forbes.com/sites/johnhall/2016/04/17/the-influencermarketing-gold-rush-is-coming-are-you-prepared/#4c94c85b34fb, (erişim tarihi 04.01.2020).
  • Hatton, G. (2018). Micro influencers vs macro influencers, https://www.socialmediatoday.com/news/micro-influencers-vs macroinfluencers/516896/, (erişim tarihi 02.01.2020).
  • Izea, (2017). What is influencer marketing, eBook, https://izea.com/portfolio/what-is-influencer-marketing/, (erişim tarihi 03.01.2020).
  • Kempe, D., Kleinberg, J., & Tardos, E. (2003). Maximizing the spread of influence through a social network. Proceedings of the Ninth ACM SIGKDD International Conference on Knowledge Discovery and Data Mining. August 2003, 137-146.
  • Kuo, Y. F., Wu, C. M., & Deng, W. J. (2009). The relationships among service quality, perceived value, customer satisfaction, and post-purchase intention in mobile value-added services. Computers in Human Behavior, 25 (4), 887-896.
  • Ledbetter, E. (2016). The change in influencer marketing from PR strategy to media strategy. Carusele, https://blog.carusele.com/change-influencer-marketing-pr-strategy-media-strategy, (erişim tarihi 03.01.2020).
  • Mert, Y. (2018). Dijital pazarlama ekseninde influencer marketing uygulamaları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6 (2), 1299-1328.
  • Nora, L. (2017). Influencer marketing on Instagram. Master Thesis. Netherlands: University of Twente.
  • Öztürk, E., Şener, G., & Süher, H. K. (2016). Sosyal medya çağında ürün yerleştirme: Instagram ve Instabloggerlar üzerine bir içerik analizi. Global Media Journal TR Edition, 6 (12), 355-386.
  • Öztürk, E., & Şener, G. (2018). Modada nüfuz pazarlaması: Mikro Instabloggerların ürün yerleştirme uygulamaları. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 11 (1), 382-412.
  • Palmer, M., Simmons, G., & Mason, K. (2014). Web-based social movements contesting marketing strategy: the mobilisation of multiple actors and rhetorical strategies. Journal of Marketing Management, 30 (3-4), 383-408.
  • Peltekoğlu, F. B., & Askeroğlu, E. D. (2019). Dijital halkla ilişkiler: Fenomenler dijital marka elçisi olabilir mi?. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 12 (2), 1044-1067.
  • Sabuncuoğlu, A., & Göker, G. (2014). Sosyal medyadaki yeni kanaat önderlerinin birer reklam aracı olarak kullanımı: Twitter fenomenleri üzerine bir araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (38), 1-24.
  • Saltık-Yaman, E. (2018). Ürün yerleştirmede yeni bir alan: Influencer marketing sosyal medyada influencer annelerin takipçileri tarafından değerlendirilmesine yönelik bir araştırma. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı, 268-279.
  • Yaylagül, Ş. (2017). Sosyal medya fenomenlerine bağlanmışlığın belirlenmesi: Yükseköğretim öğrencileri üzerine bir uygulama. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4 (3), 219-235.
  • Zietek, N. (2016). Influencer marketing: The characteristics and components of fashion influencer marketing. Master Thesis. The Swedish School of Textiles, University of Boras.
Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 5, 7 - 29, 31.08.2020

Öz

Kaynakça

  • Amos, C., Holmes, G., & Strutton, D. (2008). Exploring the relationship between celebrity endorser effects and advertising effectiveness: a quantitative synthesis of effect size. International Journal of Advertising, 27 (2), 209-234.
  • Appelman, A., & Sundar, S. S. (2016). Measuring message credibility: construction and validation of an exclusive scale. Journalism & Mass Communication Quarterly, 93 (1), 59-79.
  • Bektaş, A. (2010). Kamuoyu, iletişim ve demokrasi. Ankara: Bağlam Yayıncılık.
  • Booth, N., & Matic, J. A. (2011). Mapping and leveraging influencers in social media to shape corporate brand perceptions. Corporate Communications: An International Journal, 16 (3), 184-191.
  • Can, S., & Koz, K. A. (2018). Sosyal medyada tüketici onaylı pazarlama: Instagram örneği. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 26 (3), 444-457.
  • Duan, W., Gu, B., & Whinston, A. B. (2008). Do online reviews matter? — An empirical investigation of panel data. Decision Support Systems, 45 (4), 1007-1016.
  • Erdoğan, İ., & Korkmaz, A. (2010). Öteki kuram. Ankara: Pozitif Matbaacılık.
  • Freberg, K., Graham, K., McGaughey, K., & Freberg, L. A. (2011). Who are the social media influencers? a study of public perceptions of personality. Public Relations Review, 37 (1), 90-92.
  • Ge, J., & Gretzel. U. (2018). Emoji rhetoric: A social media influencer perspective. Journal of Marketing Management, 34 (15-16), 1272-1295. Gretzel, U. (2018). Influencer marketing in travel and tourism, In M. Sigala & U. Gretzel (Eds.), Advances in social media for travel, tourism and hospitality: New perspectives, 147-156. U.S.A.: Routledge.
  • Glucksman, M. (2017). The rise of social media influencer marketing on lifestyle branding: A case study of Lucie Fink. Elon Journal of Undergraduate Research in Communications, 8 (2), 77-87.
  • Hall, J. (2016). The influencer marketing gold rush is coming: are you prepared?, https://www.forbes.com/sites/johnhall/2016/04/17/the-influencermarketing-gold-rush-is-coming-are-you-prepared/#4c94c85b34fb, (erişim tarihi 04.01.2020).
  • Hatton, G. (2018). Micro influencers vs macro influencers, https://www.socialmediatoday.com/news/micro-influencers-vs macroinfluencers/516896/, (erişim tarihi 02.01.2020).
  • Izea, (2017). What is influencer marketing, eBook, https://izea.com/portfolio/what-is-influencer-marketing/, (erişim tarihi 03.01.2020).
  • Kempe, D., Kleinberg, J., & Tardos, E. (2003). Maximizing the spread of influence through a social network. Proceedings of the Ninth ACM SIGKDD International Conference on Knowledge Discovery and Data Mining. August 2003, 137-146.
  • Kuo, Y. F., Wu, C. M., & Deng, W. J. (2009). The relationships among service quality, perceived value, customer satisfaction, and post-purchase intention in mobile value-added services. Computers in Human Behavior, 25 (4), 887-896.
  • Ledbetter, E. (2016). The change in influencer marketing from PR strategy to media strategy. Carusele, https://blog.carusele.com/change-influencer-marketing-pr-strategy-media-strategy, (erişim tarihi 03.01.2020).
  • Mert, Y. (2018). Dijital pazarlama ekseninde influencer marketing uygulamaları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6 (2), 1299-1328.
  • Nora, L. (2017). Influencer marketing on Instagram. Master Thesis. Netherlands: University of Twente.
  • Öztürk, E., Şener, G., & Süher, H. K. (2016). Sosyal medya çağında ürün yerleştirme: Instagram ve Instabloggerlar üzerine bir içerik analizi. Global Media Journal TR Edition, 6 (12), 355-386.
  • Öztürk, E., & Şener, G. (2018). Modada nüfuz pazarlaması: Mikro Instabloggerların ürün yerleştirme uygulamaları. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 11 (1), 382-412.
  • Palmer, M., Simmons, G., & Mason, K. (2014). Web-based social movements contesting marketing strategy: the mobilisation of multiple actors and rhetorical strategies. Journal of Marketing Management, 30 (3-4), 383-408.
  • Peltekoğlu, F. B., & Askeroğlu, E. D. (2019). Dijital halkla ilişkiler: Fenomenler dijital marka elçisi olabilir mi?. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 12 (2), 1044-1067.
  • Sabuncuoğlu, A., & Göker, G. (2014). Sosyal medyadaki yeni kanaat önderlerinin birer reklam aracı olarak kullanımı: Twitter fenomenleri üzerine bir araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (38), 1-24.
  • Saltık-Yaman, E. (2018). Ürün yerleştirmede yeni bir alan: Influencer marketing sosyal medyada influencer annelerin takipçileri tarafından değerlendirilmesine yönelik bir araştırma. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı, 268-279.
  • Yaylagül, Ş. (2017). Sosyal medya fenomenlerine bağlanmışlığın belirlenmesi: Yükseköğretim öğrencileri üzerine bir uygulama. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4 (3), 219-235.
  • Zietek, N. (2016). Influencer marketing: The characteristics and components of fashion influencer marketing. Master Thesis. The Swedish School of Textiles, University of Boras.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Cafer Şafak Eyel

Beliz Şen 0000-0002-3997-721X

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2020
Gönderilme Tarihi 3 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Eyel, C. Ş., & Şen, B. (2020). INFLUENCER PAZARLAMA VE TÜKETİCİLERİN INFLUENCER’LARA YÖNELİK TUTUMLARININ SATIN ALMA NİYETİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Atlas Sosyal Bilimler Dergisi, 1(5), 7-29.