Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Açıköğretim Sisteminde çevrimiçi öğrenci topluluklarına katılan öğrenenlerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi

Yıl 2023, , 295 - 315, 31.01.2023
https://doi.org/10.51948/auad.1199318

Öz

Günümüzde bilgi ve iletişim teknolojilerinin beraberinde getirdiği internet temelli gelişmeler, açık ve uzaktan öğrenenlere farklı kanallar aracılığıyla çeşitli öğrenme ortamlarının sunulmasına imkân tanımıştır. Bu ortamlardan biri de çevrimiçi öğrenci topluluklarıdır. Öte yandan, uzaktan öğrenme ortamlarında bu topluluklardaki öğrenenlerin dijital ayak izleri takip edilebilmekte ve çok çeşitli verilerin depolanması mümkün hale gelmektedir. Öğrenme analitikleri olarak adlandırılan öğrenenlerin bu dijital ayak izleri, eğitimsel veri madenciliği stratejileri vasıtasıyla öğrenme sürecinin derinlemesine bir biçimde incelenerek etkili ve verimli eğitimsel kararların alınmasını sağlamaktadır. Bu nicel çalışmada, öğrenenlere açık ve uzaktan öğrenme fırsatı sunan Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sistemi Anadolum eKampüs platformunda yer alan ve yine platform üzerinden erişilebilen çevrimiçi öğrenci topluluklarının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Anadolum eKampüs platformunda yer alan sekiz toplulukta bulunan öğrenenlerin çeşitli analitik verileri açısından profilleri incelenmiştir. Bu bağlamda, hangi toplulukta ne tür demografik özelliklere sahip öğrenenlerin yer aldığı, öğrenenlerin hangi demografik özelliklerinin birbirleriyle benzerlik ve farklılık taşıdığı ile topluluklar arasında nasıl bir demografik örüntünün olduğu irdelenmiştir. Son olarak, çalışmada bulgulara ilişkin tartışmalar ve ileri araştırmalara ilişkin öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Aydın, C.H. (2002). Çevrimiçi (online) öğrenme toplulukları. Açık ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu Kitabı (ss. 1-10). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Blayone, T.J.B., vanOostveen, R., Barber, W., DiGiuseppe, M., & Childs, E. (2017). Democratizing digital learning: Theorizing the fully online learning community model. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 14, 1-16.
  • Brown, M. (2011). Learning analytics: The coming third wave. EDUCAUSE Learning Initiative Brief, 1, 1–4.
  • Chaudhuri, A. (2005). Survey sampling theory and methods. New York: Chapman & Hall/CRC.
  • Çelen, F.K., & Seferoğlu, S.S. (2020). Yeni nesil öğrenme kültürü: Çevrimiçi öğrenme toplulukları üzerine bir inceleme. Gençlik ve Dijital Çağ içinde (ss. 80-91) A. G. Baran, O. Hazer, & Öztürk, M.S. (Eds). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Gençlik Araştırmaları ve Uygulama Merkezi.
  • Ifenthaler, D., & Schumacher, C. (2016). Student perceptions of privacy principles for learning analytics. Educational Technology Research and Development, 64(5), 923–938.
  • Johnson, L., Smith, R., Willis, H., Levine, A., & Haywood, K., (2011). The 2011 Horizon Report. Texas: The New Media Consortium.
  • Long, P., & Siemens, G. (2011). Penetrating the fog: Analytics in learning and education. Educause Review, 46(5), 31–40.
  • Özen, E. & Karaca N. (2021). Investigating learner motivation in online education in terms of self-efficacy and self-regulation. Journal of Educational Technology & Online Learning, 4(4), 745-758.
  • Özkanal, B., Candemir, Ö., & Candemir, A. (2022). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı çerçevesinde Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sistemi çevrimiçi öğrenci Topluluklarının motivasyonlarının incelenmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 469-488.
  • Saltürk, A., & Güngör, C. (2020). COVID-19 döneminde öğrencilerde topluluk hissi ve çevrimiçi uzaktan eğitimin incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(5), 4204-4221.
  • Saykili, A., Ozturk, A., Kumtepe, E. G., Kumtepe, A. T., & Uğurhan, Y. Z. C. (2019). Examining the effects of LMS use on academic performance using learning analytics. Hosted by UNED, Madrid (Spain), 148-155.
  • Siedlecki, S.L. (2020). Understanding descriptive research designs and methods. Clinical Nurse Specialist, 34(1), 8-12.
  • Tang, E., & Lam, C. (2014). Building an effective online learning community (OLC) in blog-based teaching portfolios. Internet and Higher Education, 20, 79-85.
  • Uçar, H. (2020). Uzaktan eğitimde akademik erteleme davranışını ve akademik erteleyicileri anlamak. AUAd, 6(3), 40-55.
  • Wu, X., He, Z., Li, M., Han, Z., & Huang, C. (2022). Identifying learners’ interaction patterns in an online learning community. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19, 1-20.
  • Yıldırım, D. (2022). Süreç odaklı değerlendirme tasarımının analitik temelli performansa göre değerlendirmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 12(2), 377-411.
  • Yıldız, E. (2020). Çevrimiçi öğrenme ortamlarında uzaktan eğitim öğrencilerinin topluluk hissine etki eden faktörlerin incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 8(1), 180-205.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yusuf Zafer Can Uğurhan 0000-0003-1264-9002

Hasan Uçar 0000-0001-9174-4299

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Uğurhan, Y. Z. C., & Uçar, H. (2023). Açıköğretim Sisteminde çevrimiçi öğrenci topluluklarına katılan öğrenenlerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 9(1), 295-315. https://doi.org/10.51948/auad.1199318