Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

“Biz”i tanımlarken ötekinin farklılığı: Açıköğretim sistemi öğrencilerinin cinslerin eşitsizliği çerçevesinde değerlendirilmesi

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 160 - 187, 31.01.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı, yapısalcı ve post-yapılsalcı toplumsal cinsiyet parametreleri çerçevesinde uzaktan eğitim sistemi içinde öğrenim gören kadınlar için “biz” tanımının yapılıp yapılamayacağının ortaya konulması ve uzaktan eğitim sisteminin meslek alanları çerçevesinde kadının yeniden üretimine kaynaklık edip etmediğinin belirlenmesidir. Araştırma evreni, 2015- 2016 eğitim- öğretim yılında başarı belgesi alan 125444 öğrencidir. Excel tablolarında sabit verilerek düzenlenerek, 125418 adet veriyle tüm analizler yapılmıştır. Açıköğretim Sistemine kayıtlı başarılı öğrencilerin bölüm ve program seçimlerinde cinsiyet ve bölge değişkenlerinin değerlendirildiği çalışma kapsamında, bu değişkenlerin değerlendirilmesinde ki kare analizi önemli görülmektedir. Ki-kare analizi toplumsal cinsiyet ile bölüm tercihleri, arasında anlamlı farklıklar var mıdır, toplumsal cinsiyet, bölüm tercihlerinde bölgesel farklılıklara neden olmakta mıdır, sorularına cevap verilmesi noktasında Ki kare, bu sorulara cevap arayan bir istatistik yöntemidir. Ki-kare kontenjans tablolarının her bir bölmesinde yer alan frekansın genel tabloda 20’nin altında olabilmesi için Frekansı 5’den az olan bölümler kapsam dışı bırakılmıştır. Yapılan çalışma sonucunda, cinsiyet değişkeninin kadınların lehine değişim gösterdiği bölümler Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı, İlahiyat, İnsan Kaynakları Yönetimi, Maliye, Medya ve İletişim, Türk Dili Edebiyatı, Sosyal Hizmetler, Sosyoloji ve Tarih Bölümü iken, erkekler lehine anlamlı olduğu bölümler, Adalet, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri, Dış Ticaret, Felsefe, Halkla İlişkiler ve Tanıtım, İktisat, İşletme, Kamu Yönetimi, Konaklama İşletmeciliği, Lojistik, Spor Yönetimi, Tarih, Uluslararası İlişkiler ve Yerel Yönetimler bölümleridir.

Kaynakça

  • Butler, J. ( 2005). Cinsiyet Belası, Çev. Başak Ertür, İstanbul: Metis Yayınları. Butler, J. ( 2009). Toplumsal Cinsiyet Düzenlemeleri, Cogito Feminizm, Sayı:58 Bahar, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Chodorow, N. ( 2012). Family Structure and Femine Personality, Feminist Theoratical Insights. Erişim Cragg, C. & Andrusyszyn, M., & Fraser, J. (2005). Sources of support for women taking professional programs by distance education, Journal Of Distance Education, 20(1), 21- 38. Demiray, E. and Curabay, S. (2000). Distance Education for Women’s Development: A Case Study at Anadolu University, Turkey. Malaysia, December-2000, Malaysian Journal of Distance Education, 2(2). Demiray, E. (2013). Uzaktan Eğitim ve Kadın Eğitiminde Uzaktan Eğitimin Önemi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching Mayıs 2013 Cilt:2 Sayı:2 Makale No:18. Direk, Z. (2009). Simon de Beauvoir: Abjeksiyon ve Eros Etiği, Cogito Feminizm, Sayı:58/ Bahar, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Foucault, M. ( 2010). Cinselliğin Tarihi, Çev. Hülya Uğur Tanrıöver, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Gazioğlu, E. (2014). Karadeniz Bölgesinin Toplumsal Cinsiyet Rejimi ve Kadınların Toplumsal Konumları, Karadeniz Araştırmaları Dergisi Sayı 40. ss. 95-108 Gürses, G. & Adar, B. ( 2013). Towards The Field of A Transformative Education: An Evaluation of the Second University Students at Anadolu University in Terms of Gender, International Women Online Journal of Distance Education April, Volume: 2 Issue: 2 Article: 06. Kramarae, Cheris. ( 2003) Gender Equity Online: When There Is No Door to Knock On, içinde Michael Moore & William Anderson, eds. Handbook of Distance Education. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. Ökten, Ş. ( 2009). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar: Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nin Toplumsal Cinsiyet Düzeni, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, volume 2 / 8 Summer. Özbudun, S. &Şafak, B. ( 2005). Antropoloji: Kuramlar/ Kuramcılar, Ankara: Dipnot Yayınları. AUAd 2017, Cilt 3, Sayı 1, 160‐187 Kalkan ve Gürses 186 Raddon, Arwen. ( 2007). Distance Learners Juggling Home, Work, and Study: Is Gender an Issue?, içinde Pamela Cotterill, Sue Jackson, and Gayle Letherby, eds. Challenges and Negotiations for Women in Higher Education. Lifelong Learning Book Series 9. Netherlands: Springer. .http://www.google.com.tr/books?hl=tr&lr=&id=RjdsdXRYvOkC&oi=fnd&pg=PA81&dq=c hodorow&ots=PKwEWLApjU&sig=sd2x104_- H3hySgC4CdGhEEW99s&redir_esc=y#v=onepage&q=chodorow&f=false. Savran, G. A. ( 2002). Özel/Kamusal, Yerel/Evrensel: İkilikleri Aşan Bir Feminizme Doğru, Praksis 8. Erişim. http://www.praksis.org/wp-content/uploads/2011/07/008-09.pdf.
Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 160 - 187, 31.01.2017

Öz

Kaynakça

  • Butler, J. ( 2005). Cinsiyet Belası, Çev. Başak Ertür, İstanbul: Metis Yayınları. Butler, J. ( 2009). Toplumsal Cinsiyet Düzenlemeleri, Cogito Feminizm, Sayı:58 Bahar, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Chodorow, N. ( 2012). Family Structure and Femine Personality, Feminist Theoratical Insights. Erişim Cragg, C. & Andrusyszyn, M., & Fraser, J. (2005). Sources of support for women taking professional programs by distance education, Journal Of Distance Education, 20(1), 21- 38. Demiray, E. and Curabay, S. (2000). Distance Education for Women’s Development: A Case Study at Anadolu University, Turkey. Malaysia, December-2000, Malaysian Journal of Distance Education, 2(2). Demiray, E. (2013). Uzaktan Eğitim ve Kadın Eğitiminde Uzaktan Eğitimin Önemi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching Mayıs 2013 Cilt:2 Sayı:2 Makale No:18. Direk, Z. (2009). Simon de Beauvoir: Abjeksiyon ve Eros Etiği, Cogito Feminizm, Sayı:58/ Bahar, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Foucault, M. ( 2010). Cinselliğin Tarihi, Çev. Hülya Uğur Tanrıöver, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Gazioğlu, E. (2014). Karadeniz Bölgesinin Toplumsal Cinsiyet Rejimi ve Kadınların Toplumsal Konumları, Karadeniz Araştırmaları Dergisi Sayı 40. ss. 95-108 Gürses, G. & Adar, B. ( 2013). Towards The Field of A Transformative Education: An Evaluation of the Second University Students at Anadolu University in Terms of Gender, International Women Online Journal of Distance Education April, Volume: 2 Issue: 2 Article: 06. Kramarae, Cheris. ( 2003) Gender Equity Online: When There Is No Door to Knock On, içinde Michael Moore & William Anderson, eds. Handbook of Distance Education. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. Ökten, Ş. ( 2009). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar: Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nin Toplumsal Cinsiyet Düzeni, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, volume 2 / 8 Summer. Özbudun, S. &Şafak, B. ( 2005). Antropoloji: Kuramlar/ Kuramcılar, Ankara: Dipnot Yayınları. AUAd 2017, Cilt 3, Sayı 1, 160‐187 Kalkan ve Gürses 186 Raddon, Arwen. ( 2007). Distance Learners Juggling Home, Work, and Study: Is Gender an Issue?, içinde Pamela Cotterill, Sue Jackson, and Gayle Letherby, eds. Challenges and Negotiations for Women in Higher Education. Lifelong Learning Book Series 9. Netherlands: Springer. .http://www.google.com.tr/books?hl=tr&lr=&id=RjdsdXRYvOkC&oi=fnd&pg=PA81&dq=c hodorow&ots=PKwEWLApjU&sig=sd2x104_- H3hySgC4CdGhEEW99s&redir_esc=y#v=onepage&q=chodorow&f=false. Savran, G. A. ( 2002). Özel/Kamusal, Yerel/Evrensel: İkilikleri Aşan Bir Feminizme Doğru, Praksis 8. Erişim. http://www.praksis.org/wp-content/uploads/2011/07/008-09.pdf.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Başak Kalkan

Gülfem Gürses Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kalkan, B., & Gürses, G. (2017). “Biz”i tanımlarken ötekinin farklılığı: Açıköğretim sistemi öğrencilerinin cinslerin eşitsizliği çerçevesinde değerlendirilmesi. Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 3(1), 160-187.