Açık ve uzaktan öğrenme dersinin geliştirilmesine dönük eğitim fakültesi uzman görüşlerinin belirlenmesi
Yıl 2019,
Cilt: 5 Sayı: 1, 37 - 52, 31.01.2019
İlker Usta
,
Ahmet İşcan
Barış Yiğit
Öz
Bu çalışmanın amacı, 2018 yılında güncellenen öğretmen yetiştirme programlarına getirilen “Açık ve Uzaktan Öğrenme” dersinin geliştirilmesine dönük uzmanların görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmanın katılımcıları amaçlı örneklem türlerinden maksimum çeşitlilik, ölçüt ve kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemleriyle seçilmiştir. Durum çalışması olarak desenlenen bu araştırmaya eğitim fakültesinde görev yapan beş farklı bölümden beş akademisyen dâhil edilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Yapılan görüşmeler önce dijital ses kaydedici ile kayıt altına alınmış daha sonra yazıya dökülmüştür. Uzmanlar ile yapılan görüşmeler sonucunda elde edilen veriler nitel bir yaklaşımla içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmanın sonucunda uzmanlar Açık ve Uzaktan Öğrenme dersinin geliştirilmesine yönelik öğretmen yeterlikleri, ders uygulaması ve sisteme dönük görüşler bildirmişlerdir. İlgili derse daha çok teknoloji odaklı bir bakış açısı ile görüş bildirildiği belirlenmiştir.
Kaynakça
- Allen, I. E., Seaman, J. (2013). Changing Course: Ten Years of Tracking Online Education in
the United States. BABSON Survey Researc Group.
Balkı E. ve Saban A. (2009). Öğretmenlerin Bilişim Teknolojilerine İlişkin Algıları ve
Uygulamaları: Özel Esentepe İlköğretim Okulu Örneği, İlköğretim Online, 8(3), 771-
781.
Bates, A. W. (Tony). (2005). Technology, e-learning and distance education (Second
edition). New York: Routledge.
Bayrak, N. ve Hırça, N. (2016). FATİH Projesi Hizmetiçi Eğitimine Katılan Öğretmenlerin
TeknoPedagojik Özyeterliklerinin İncelenmesi, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 36(1), 95-111.
Karamustafaoğlu, O., Köse, S. ve Bilen, K., “Eğitimde Teknolojinin Rolü Nasıl Olmalı?”,
Bilgi Teknolojileri Kongresinde sunulan bildiri, 1-4 Mayıs, PAÜ, Denizli, 2003.
Kayaduman, H.,Sırakaya, M. ve Seferoğlu, S. S. (2011). Eğitimde FATİH Projesi’nin
öğretmenlerin yeterlilik durumları açısından incelenmesi. Akademik Bilişim, 2-4 Şubat,
Malatya.
Kızılkaya Cumaoğlu, G. ve Koçak Usluel, Y. (2013). Çevrimiçi öğrenme ortamlarında
tartışma tahtasının kullanımında öğretmenin rolü. The Journal of Academic Social
Science Studies, 6(2), 1469-1479.
Korkmaz, Ö. ve Demir, B. (2012). Meb Hizmetiçi Eğitimlerinin Öğretmenlerin Bilgi Ve
İletişim Teknolojilerine İlişkin Tutumlarına Ve Bilgisayar Öz-Yeterliklerine Etkisi,
Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 2-1
Moore, M. G. ve Kearsley, G. (2012). Distance education a system view of online
learning (Third Edition). Belmont: Wadsworth.
Okur, M. R. (2012). Açık ve uzaktan öğrenmede öğretim elemanlarına yönelik çevrimiçi
destek sistemi tasarımı. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
Orhan, F., “Bilgisayar Destekli Öğretim Okul Uygulamalarının Bugünü ve Yarını”, Nasıl Bir
Eğitim Sistemi: Eğitim Sempozyumu, 10-12 Nisan 1997, DEÜ, Bilsa Bilgisayar
Yayınları I, İzmir, 349-356, 1998.
Tait, A. and O’Rourke, J. (2014). Internationalisation, social justice and open, distance and
e-learning: working with the grain, in Online Distance Education - Toward a Research
AUAd 2019, Cilt 5, Sayı 1, 37-52 Usta, İşcan ve Yiğit
51
Agenda, Anderson T and Zawacki-Richter O, (Eds), Edmonton, Athabasca University
Press.
Tait, A. (2013). Distance and e-learning, social justice and development: The relevance of
capability approaches to the mission of Open Universities. International Review of
Research of Open and Distance Learning (IRRODL), 14(4), 1-18.
Topakkaya, A. (2013). Yaşam boyu öğrenme ve Türk Üniversitelerinin bu alana muhtemel
katkıları. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(4), 1081-1092.
Topaloğlu, S. (2008). Bilgi teknolojisi sınıflarının kullanımına yönelik öğretmen tutumları:
adapazarı örneği. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,
Sakarya.
Usta, İ. (2015). Açıköğretim fakültesi sosyal bilimler önlisans programının değerlendirilmesi
ve geliştirilmesine yönelik öneriler. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Anadolu
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
Usta, İ. (2018). Öğretmen yetiştirme lisans programlarındaki değişim ve açık ve uzaktan
öğrenme dersine yönelik öneriler. AUAd, 4(4), 58- 68..
Yıldırım, A. ve Şimşek H.( 2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin
Yayıncılık. Ankara