Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye`de Muhasebe Eğitiminin Diğer Disiplin Dallarındaki Yeri ve Lisans Düzeyinde Müfredat İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 2, 104 - 117, 31.07.2024

Öz

Küreselleşme ile iş dünyasında yaşanan bütünleşmenin muhasebe eğitimine yansımaları uluslararası muhasebe eğitim standartları düzeyinde bir nitelik arayışı içerisindedir. Bu çalışmanın amacı muhasebe eğitiminin disiplinlerarası önemi ve yerinin araştırılarak Türkiye’de bulunan üniversitelerdeki işletme ve ekonomi ana bilim dalları dışındaki lisans bölümlerinde muhasebe eğitimi ve ders müfredatlarının içerik bakımından incelenmesi olarak belirlenmiştir. Ülkemizde farklı disiplinlerde lisans düzeyinde verilen muhasebe dersleri, üniversiteler ve fakülteler bazında içerik analizi yöntemi kullanılarak gruplandırılmıştır. Araştırma; eczacılık fakülteleri, hukuk fakülteleri ve işletme mühendisliği bölümlerini içermektedir. Çalışmada incelenen muhasebe dersleri zorunlu, seçmeli ve uygulamalı dersler olarak kategorilere ayrılarak incelenmiştir. Çalışma sonucunda farklı disiplinlerde işletmeciliğin dili olarak kabul edilen muhasebe uygulamalarına ihtiyaç duyulduğu tespit edilmiştir. Her disiplin için verilecek muhasebe eğitim ve müfredatlarının yeniden oluşturulması, her meslek alanının muhasebe uygulamalarının kullanımları doğrultusunda gözden geçirilmesi gerektiği belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akıncı, Ş. (2001). Hukuk eğitimi üzerine düşünceler. Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 9(1), 1-2.
  • Alkan, H., ve Öztürk, O. R. (2014). Ormancılık eğitimi ve uygulamalarında muhasebenin rolü ve önemi: akademisyen ve uygulayıcılara yönelik bir araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), 37-48.
  • Bilginoğlu, F. (2019). Mühendislik bölüm ve programları için muhasebe dersi hakkında düşünceler. Muhasebe Enstitüsü Dergisi, 60, 59-62. https://doi.org/10.26650/MED.2019496362
  • Çalık, M., Demirci, B., ve Bozdoğan, T. (2021). Endüstri mühendisliği öğrencilerinin maliyet muhasebesi dersine ve dersi veren öğretim üyesine yönelik algıları, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Ağustos Özel Sayı, 183-200.
  • Demirağ, F., ve Çiftçi, H. (2010). Türkiye’de hukuk fakülteleri ve hukuk eğitimi, Türkiye Barolar Birliği Dergisi, 2010 (91), 257-290.
  • Deppe, L. A., Sonderegger, E. O., Stice, J.D., Clark, D. C., ve Streuling, G. F. (1991). Emerging competencies for the practice of accounting. Journal of Accounting Education, 9, 257-290.
  • Eczacılık Fakülteleri Dekanları Konseyi. (2015). Kapsamlı müfredat. Erişim Adresi: https://eczdekankonsey.org/wp-content/uploads/2020/05/Kapsaml%C4%B1M%C3%BCfredat.pdf
  • Göktaş, Y., Hasançebi, F., Varışoğlu, B., Akçay, A., Bayrak, N., Baran, M., ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: Bir içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 443-460.
  • Günbayı, İ. (2019). Nitel araştırmada veri analizi: tema analizi, betimsel analiz, içerik analizi ve analitik genelleme. Erişim Adresi: http://www.nirvanasosyal.com/h-392-nitel-arastirmada-veri-analizi-tema-analizi-betimsel-analiz-icerik-analizi-ve-analitik-genelleme.html
  • İstanbul Teknik Üniversitesi İşletme Mühendisliği Bölümü (2023). Hakkımızda ve sık sorulan sorular. Erişim Adresi: sık sorulan sorular (itu.edu.tr)
  • Lune, H., ve Berg, B. L. (2017). Qualitative research methods for the social sciences, (9th Edition). England, Essex: Pearson.
  • Özkul, A. S. (2012). 19. yüzyıl Türk yüksek öğretiminde işletme eğitimi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(16), 223-241.
  • Selimoğlu, K. S., Temizel, F., ve Özdemir, A. (2017). Hukuk fakültesi mezunlarının muhasebe mesleğine yönelik farkındalıklarının ölçülmesi: Eskişehir iline yönelik bir araştırma. Muhasebe ve Denetime Bakış, 16(50), 21-36.
  • Selimoğlu, Seval, K., Temizel, F., ve Özdemir, A. (2016). Hukuk fakültesi öğrencilerinin muhasebe meslek mensubu olabilme farkındalığı: Anadolu Üniversitesi hukuk fakültesi örneği, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Ekim, 37-49.
  • T.C. Resmî Gazete 28970. (2014). 12 nisan 2014 tarihli 28970 sayılı resmî gazetede yayınlanan eczacılar ve eczaneler hakkında yönetmelik. Erişim Adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/04/20140412-14.htm
  • Tosunoğlu, B., ve Cengiz, S. (2020). Türkiye’de muhasebe eğitimi: lisans müfredatının incelenmesi ve gelişmeler kapsamında değerlendirilmesi, Ekonomi İşletme Siyaset ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 6(2), 194-214.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2018). Qualitative research methods ın the social sciences, (11th edition). Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım, B. (2015). İçerik çözümlemesi yönteminin tarihsel gelişimi uygulama alanları ve aşamaları. Literatürk Akademia.
  • Yükçü, S., ve Atağan, G. (2010). Muhasebenin mühendislik boyutu: ürün ağacı ve rota uygulaması. Mali Çözüm Dergisi, Kasım-Aralık, 21-38.
  • Yüksek Öğretim Kurumu. (2022). 2020-2022 arasına ait lisans programlarına ait müfredat verileri. Erişim Adresi: Yükseköğretim Program Atlası (yok.gov.tr)
  • Zaif, F., ve Ayanoğlu, Y. (2007). Muhasebe eğitiminde kalitenin arttırılmasında ders programlarının önemi. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 115- 136.

Investigation of the Undergraduate Curriculum and The Place of Accounting Education in Other Disciplines in Turkey

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 2, 104 - 117, 31.07.2024

Öz

The reflections of the integration experienced with globalization in the business world on accounting education are in search of a quality at the level of international accounting education standards. The purpose of this study was to examine the content of accounting education and course curricula in non-business and economics undergraduate departments at Turkish universities, with a view to assessing the interdisciplinary significance and position of accounting education. The Accounting courses provided at the undergraduate level accross different disciplines in our country were classified by using the content analysis method on the basis of universities and faculties. The study includes pharmacy faculties, law faculties and business engineering departments. The accounting courses examined in the study were classified according to their status as compulsory, elective and applied courses. The study concluded that accounting practices, which are accepted as the language of business administration, are required in a number of different disciplines. It was determined that accounting education and curricula provided for each discipline should be re-established and each profession should be reviewed in line with the use of accounting practices.

Kaynakça

  • Akıncı, Ş. (2001). Hukuk eğitimi üzerine düşünceler. Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 9(1), 1-2.
  • Alkan, H., ve Öztürk, O. R. (2014). Ormancılık eğitimi ve uygulamalarında muhasebenin rolü ve önemi: akademisyen ve uygulayıcılara yönelik bir araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), 37-48.
  • Bilginoğlu, F. (2019). Mühendislik bölüm ve programları için muhasebe dersi hakkında düşünceler. Muhasebe Enstitüsü Dergisi, 60, 59-62. https://doi.org/10.26650/MED.2019496362
  • Çalık, M., Demirci, B., ve Bozdoğan, T. (2021). Endüstri mühendisliği öğrencilerinin maliyet muhasebesi dersine ve dersi veren öğretim üyesine yönelik algıları, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Ağustos Özel Sayı, 183-200.
  • Demirağ, F., ve Çiftçi, H. (2010). Türkiye’de hukuk fakülteleri ve hukuk eğitimi, Türkiye Barolar Birliği Dergisi, 2010 (91), 257-290.
  • Deppe, L. A., Sonderegger, E. O., Stice, J.D., Clark, D. C., ve Streuling, G. F. (1991). Emerging competencies for the practice of accounting. Journal of Accounting Education, 9, 257-290.
  • Eczacılık Fakülteleri Dekanları Konseyi. (2015). Kapsamlı müfredat. Erişim Adresi: https://eczdekankonsey.org/wp-content/uploads/2020/05/Kapsaml%C4%B1M%C3%BCfredat.pdf
  • Göktaş, Y., Hasançebi, F., Varışoğlu, B., Akçay, A., Bayrak, N., Baran, M., ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: Bir içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 443-460.
  • Günbayı, İ. (2019). Nitel araştırmada veri analizi: tema analizi, betimsel analiz, içerik analizi ve analitik genelleme. Erişim Adresi: http://www.nirvanasosyal.com/h-392-nitel-arastirmada-veri-analizi-tema-analizi-betimsel-analiz-icerik-analizi-ve-analitik-genelleme.html
  • İstanbul Teknik Üniversitesi İşletme Mühendisliği Bölümü (2023). Hakkımızda ve sık sorulan sorular. Erişim Adresi: sık sorulan sorular (itu.edu.tr)
  • Lune, H., ve Berg, B. L. (2017). Qualitative research methods for the social sciences, (9th Edition). England, Essex: Pearson.
  • Özkul, A. S. (2012). 19. yüzyıl Türk yüksek öğretiminde işletme eğitimi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(16), 223-241.
  • Selimoğlu, K. S., Temizel, F., ve Özdemir, A. (2017). Hukuk fakültesi mezunlarının muhasebe mesleğine yönelik farkındalıklarının ölçülmesi: Eskişehir iline yönelik bir araştırma. Muhasebe ve Denetime Bakış, 16(50), 21-36.
  • Selimoğlu, Seval, K., Temizel, F., ve Özdemir, A. (2016). Hukuk fakültesi öğrencilerinin muhasebe meslek mensubu olabilme farkındalığı: Anadolu Üniversitesi hukuk fakültesi örneği, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Ekim, 37-49.
  • T.C. Resmî Gazete 28970. (2014). 12 nisan 2014 tarihli 28970 sayılı resmî gazetede yayınlanan eczacılar ve eczaneler hakkında yönetmelik. Erişim Adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/04/20140412-14.htm
  • Tosunoğlu, B., ve Cengiz, S. (2020). Türkiye’de muhasebe eğitimi: lisans müfredatının incelenmesi ve gelişmeler kapsamında değerlendirilmesi, Ekonomi İşletme Siyaset ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 6(2), 194-214.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2018). Qualitative research methods ın the social sciences, (11th edition). Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım, B. (2015). İçerik çözümlemesi yönteminin tarihsel gelişimi uygulama alanları ve aşamaları. Literatürk Akademia.
  • Yükçü, S., ve Atağan, G. (2010). Muhasebenin mühendislik boyutu: ürün ağacı ve rota uygulaması. Mali Çözüm Dergisi, Kasım-Aralık, 21-38.
  • Yüksek Öğretim Kurumu. (2022). 2020-2022 arasına ait lisans programlarına ait müfredat verileri. Erişim Adresi: Yükseköğretim Program Atlası (yok.gov.tr)
  • Zaif, F., ve Ayanoğlu, Y. (2007). Muhasebe eğitiminde kalitenin arttırılmasında ders programlarının önemi. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 115- 136.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Finansal Muhasebe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tolga Ala 0000-0002-5879-9201

Tevhit Kahraman 0000-0003-0060-6435

Enver Sümer 0009-0001-9971-2889

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 10 Haziran 2024
Kabul Tarihi 31 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ala, T., Kahraman, T., & Sümer, E. (2024). Türkiye`de Muhasebe Eğitiminin Diğer Disiplin Dallarındaki Yeri ve Lisans Düzeyinde Müfredat İncelenmesi. Denetim Ve Güvence Hizmetleri Dergisi, 4(2), 104-117.

26334          26335               26333