Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of the Articles Published in 2017 in Educational Sciences Journals Indexed in Ulakbim

Yıl 2019, , 469 - 494, 01.08.2019
https://doi.org/10.30964/auebfd.424104

Öz

This study aims to examine the articles
published in 14 journals indexed in the field of educational sciences in the
social and human sciences database journal list Ulakbim TR in 2017. After
previous forms were examined in order to determine the trends in educational
sciences, new data collection forms developed by the researcher used. A total
of 830 articles have been examined through this form. In the research, the name
of the journal, publication period, number of authors, article subject, article
method and design, data collection tools, sample level, number of samples,
sampling technique, data analysis method, and the language of the article were
analyzed. As a result of the analysis; most of the articles belong to two
authors and the period of admission is between 1 and 6 months. It has been
determined that researches on assessment and evaluation in education are the
most frequently studied ones. It has been determined that quantitative method,
survey design, surveys, scales and purposeful sampling technique are mostly
used in researches. It has been determined that studies at the undergraduate
level are mostly existed, and studies for adult and postgraduate students are
limited. As a result of the research, it is thought that researchers will be
able to work on educational technology, interaction, design and development
which are the least studied subjects.

Kaynakça

  • Alper, A. ve Gülbahar, Y. (2009). Trends and issues in educati¬onal technologies: A review of recent research in TOJET. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 8(2), 124–135.
  • Arık, R. S. ve Türkmen, M. (2009). Eğitim bilimleri alanında yayınlanan bilimsel dergilerde yer alan makalelerin incelenmesi. I Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi içinde (ss. 1–16). Çanakkale.
  • Aztekin, S. ve Şener, Z. T. (2015). Türkiye’de matematik eğitimi alanındaki matematiksel modelleme araştırmalarının içerik analizi: bir meta-sentez çalışması. Eğitim ve Bilim, 40(178), 139–161.
  • Babur, A., Kiper, A., Çukurbaşı, B., Özer, E. A., Tonbuloğlu, İ., Küçük, Ş., … Horzum, M. B. (2016). 2009-2013 yılları arasında uzaktan eğitim dergilerinde yayınlanan makalelerin yöntemsel açıdan incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 6(1), 123–140.
  • Bardakçı, S., Kılıçer, K. ve Özeke, V. (2017). Türkiye’de Böte Bölümleri: 2015-2016 Yıllarına İlişkin Bir Durum Tespit Çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(2), 123–148.
  • Bıkmaz, F. H., Aksoy, E., Tatar, Ö. ve Altınyüzük, C. A. (2013). Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009). Eğitim ve Bilim, 38(168), 288–303.
  • Collwill, J. ve Gallagher, C. (2007). Developing a Curriculum for the Twenty-First Century: The Experiences of England and Northern Ireland. Prospects, 37, 411–425.
  • Cooper, H. ve Hedges, L. V. (2009). Research synthesis as a scientific process. H. Cooper, L. V. Hedges ve J. C. Valentine (Ed.), The handbook of research synthesis and meta-analysis içinde (ss. 3–18). Russell Sage Foundation.
  • Dede, C. (2010). Comparing frameworks for 21st century skills. J. Bellanca ve R. Brandt (Ed.), 21st century skills: Rethinking how students learn içinde (ss. 51–76). USA: Solution Tree Press.
  • Erdem, D. (2011). Türkiye’de 2005–2006 yılları arasında yayımlanan eğitim bilimleri dergilerindeki makalelerin bazı özellikler açısından incelenmesi: Betimsel bir analiz. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(1), 140–147.
  • Erdoğmuş, F. ve Çağıltay, K. (2009). Türkiye’de eğitim teknolojileri alanında yapılan master ve doktora tezlerinde genel eğilimler. Akademik Bilişim içinde . Şanlıurfa: Harran Üniversitesi.
  • Fazlıoğulları, O. ve Kurul, N. (2012). Türkiyedeki eğitim bilimleri doktora tezlerinin özellikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 43–75.
  • Gökmen, Ö. F., Uysal, M., Yaşar, H., Kırksekiz, A., Güvendi, G. M. ve Horzum, M. B. (2017). Türkiye’de 2005-2014 yılları arasında yayınlanan uzaktan eğitim tezlerindeki yöntemsel eğilimler: bir içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 42(189), 1–25.
  • Gökoğlu, S., Erdemir, T., Öztürk, M. ve Çakıroğlu, Ü. (2016). Böte Sempozyumlarında Sunulan Çalışmalardaki Eğilimler: İçerik Analizi Çalışması. 8th International Computer & Instructional Technologies Symposium içinde (ss. 180–185). Edirne: Trakya University.
  • Göktaş, Y., Hasançebi, F., Varışoğlu, B., Akçay, A., Bayrak, N., Baran, M. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye’deki Eğitim Araştırmalarında Eğilimler: Bir İçerik Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 443–460.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. ve Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177–199.
  • Group, M. ve NCREL. (2003). EnGauge 21st century skills: Literacy in the digital age. Chicago.
  • Karadağ, E. (2009). Eğitim bilimleri alanında yapılmış doktora tezlerinin tematik açıdan incelemesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 75–87.
  • Kayhan, M. ve Koca, S. (2004). Matematik eğitiminde araştırma konuları: 2000-2002. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 26, 72–81.
  • Kılıç Çakmak, E., Özüdoğru, G., Bozkurt, Ş. B., Ülker, Ü., Özgül Ünsal, N., Boz, K., Bozkurt, Ö. F., … Üstün Gül, H. (2016). 2014 Yılında Eğitim Teknolojileri Alanındaki Yayımlanan Makalelerin İncelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 6(1), 80–107.
  • Kılıç Çakmak, E., Kukul, V., Çetin, E., Berikan, B., Kandemir, B., Pamukçu, B. S., … Marangoz, M. (2015). 2013 yılı eğitim teknolojileri araştırmalarının incelenmesi: AJET, BJET, C&E, ETRD, ETS ve L&I Dergileri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(1), 128–160.
  • Ozan, C. ve Köse, E. (2014). Eğitim programları ve öğretim alanındaki araştırma eğilimleri. Sakarya University Journal of Education, 1(116–136).
  • P21. (2006). A State Leaders Action Guide to 21st Century Skills a new vision for education.
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M. ve Dündar, H. (2014). Eğitim ve Bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39(173), 430–453.
  • Sözbilir, M., Gül, Ş., Okçu, B., Kızılaslan, A., Zoruoğlu, S. L. ve Atilla, G. (2015). Görme yetersizliği olan öğrencilere yönelik fen eğitimi araştırmalarında eğilimler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 218–241.
  • Sözbilir, M. ve Kutu, H. (2008). Development and current status of science education research in Turkey. Essays in Education, Special Is, 1–22.
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Uysal, Ö., Kobak, K., Berk, C., Kılıçer, T. ve Çiğdem, H. (2009). İkibinli yıllarda Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında gözlenen eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 115–120.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri (Epsilon Ya.). İstanbul.
  • Telli, E. ve Yurdugül, H. (2012). 2009-2011 yılları arasında eğitim bilimleri araştırmalarında kullanılan örnekleme yöntemleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 183–189.
  • Turan, S., Karadağ, E., Bektaş, F. ve Yalçın, M. (2014). Türkiye’de eğitim yönetiminde bilgi üretimi: Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi 2003-2013 yayınlarının incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 20(1), 93–119.
  • Ulutaş, F. ve Ubuz, B. (2008). Matematik eğitiminde araştırma¬lar ve eğilimler: 2000 ile 2006 yılları arası. İlköğretim Online, 7(3), 614–626.
  • Uyar, M. Y. (2017). Eğitim Programları ve Öğretim Alanına Yönelik Bir Dergideki Araştırmalara İlişkin İçerik Analizi: 2002-2015. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(3), 1009–1024.
  • Üstündağ, D. A. (2013). Türkiye’de bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi alanındaki yüksek lisans tezlerinin araştırma eğilimleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 3(1), 55–71.
  • Yalçın, S., Yavuz, H. Ç. ve Dibek, M. İ. (2016). En yüksek etki faktörüne sahip eğitim dergilerindeki makalelerin içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 40(182), 1–28.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (7. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Ulakbim’de Dizinlenen Eğitim Bilimleri Dergilerinde 2017 Yılında Yayımlanan Makalelerin Çözümlenmesi

Yıl 2019, , 469 - 494, 01.08.2019
https://doi.org/10.30964/auebfd.424104

Öz

Bu
çalışma Ulakbim TR dizinde sosyal ve beşeri bilimler veri tabanı dergi
listesinde eğitim bilimleri alanında dizinlenen 14 dergide 2017 yılında
yayımlanan makalelerin incelenmesini amaçlamaktadır. Eğitim bilimleri
alanındaki mevcut durumu belirlemek amacıyla önceki formlar incelenmiş ve
araştırmacı tarafından bu formlar üzerinden çalışılarak geliştirilen yeni veri
toplama formu kullanılmıştır. Toplam 830 makale bu form ile elde edilen
verilerle incelenmiştir. Araştırmalarda, makalenin adı, yayımlandığı derginin
adı, yayına kabul süresi, yazar sayısı, makale konusu, makale yöntemi ve
deseni, örneklem düzeyi, veri toplama araçları, veri analizi yöntemi, örneklem
sayısı, örneklem tekniği ve makalenin dili analiz edilmiştir. Analiz
sonucunda; 
makalelerin en çok iki
yazarlı olduğu, yayına kabul süresinin 1-6 ay arasında yoğunluk gösterdiği
belirlenmiştir. Eğitimde ölçme ve değerlendirme konusundaki araştırmaların
sıklıkla çalışıldığı görülmüştür. Araştırmalarda nicel yöntemin, tarama
deseninin, anketlerin veya ölçeklerin, amaçsal örnekleme tekniğinin en çok
kullanıldığı saptanmıştır. Lisans düzeyindeki çalışmaların sıklıkla görüldüğü,
yetişkinlere ve lisansüstü öğrencilere yönelik çalışmaların ise sınırlı olduğu
belirlenmiştir. Araştırma sonucunda, eğitim teknolojisi, etkileşim ile tasarım
ve geliştirme konularındaki çalışmaların arttırılabileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Alper, A. ve Gülbahar, Y. (2009). Trends and issues in educati¬onal technologies: A review of recent research in TOJET. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 8(2), 124–135.
  • Arık, R. S. ve Türkmen, M. (2009). Eğitim bilimleri alanında yayınlanan bilimsel dergilerde yer alan makalelerin incelenmesi. I Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi içinde (ss. 1–16). Çanakkale.
  • Aztekin, S. ve Şener, Z. T. (2015). Türkiye’de matematik eğitimi alanındaki matematiksel modelleme araştırmalarının içerik analizi: bir meta-sentez çalışması. Eğitim ve Bilim, 40(178), 139–161.
  • Babur, A., Kiper, A., Çukurbaşı, B., Özer, E. A., Tonbuloğlu, İ., Küçük, Ş., … Horzum, M. B. (2016). 2009-2013 yılları arasında uzaktan eğitim dergilerinde yayınlanan makalelerin yöntemsel açıdan incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 6(1), 123–140.
  • Bardakçı, S., Kılıçer, K. ve Özeke, V. (2017). Türkiye’de Böte Bölümleri: 2015-2016 Yıllarına İlişkin Bir Durum Tespit Çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(2), 123–148.
  • Bıkmaz, F. H., Aksoy, E., Tatar, Ö. ve Altınyüzük, C. A. (2013). Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009). Eğitim ve Bilim, 38(168), 288–303.
  • Collwill, J. ve Gallagher, C. (2007). Developing a Curriculum for the Twenty-First Century: The Experiences of England and Northern Ireland. Prospects, 37, 411–425.
  • Cooper, H. ve Hedges, L. V. (2009). Research synthesis as a scientific process. H. Cooper, L. V. Hedges ve J. C. Valentine (Ed.), The handbook of research synthesis and meta-analysis içinde (ss. 3–18). Russell Sage Foundation.
  • Dede, C. (2010). Comparing frameworks for 21st century skills. J. Bellanca ve R. Brandt (Ed.), 21st century skills: Rethinking how students learn içinde (ss. 51–76). USA: Solution Tree Press.
  • Erdem, D. (2011). Türkiye’de 2005–2006 yılları arasında yayımlanan eğitim bilimleri dergilerindeki makalelerin bazı özellikler açısından incelenmesi: Betimsel bir analiz. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(1), 140–147.
  • Erdoğmuş, F. ve Çağıltay, K. (2009). Türkiye’de eğitim teknolojileri alanında yapılan master ve doktora tezlerinde genel eğilimler. Akademik Bilişim içinde . Şanlıurfa: Harran Üniversitesi.
  • Fazlıoğulları, O. ve Kurul, N. (2012). Türkiyedeki eğitim bilimleri doktora tezlerinin özellikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 43–75.
  • Gökmen, Ö. F., Uysal, M., Yaşar, H., Kırksekiz, A., Güvendi, G. M. ve Horzum, M. B. (2017). Türkiye’de 2005-2014 yılları arasında yayınlanan uzaktan eğitim tezlerindeki yöntemsel eğilimler: bir içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 42(189), 1–25.
  • Gökoğlu, S., Erdemir, T., Öztürk, M. ve Çakıroğlu, Ü. (2016). Böte Sempozyumlarında Sunulan Çalışmalardaki Eğilimler: İçerik Analizi Çalışması. 8th International Computer & Instructional Technologies Symposium içinde (ss. 180–185). Edirne: Trakya University.
  • Göktaş, Y., Hasançebi, F., Varışoğlu, B., Akçay, A., Bayrak, N., Baran, M. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye’deki Eğitim Araştırmalarında Eğilimler: Bir İçerik Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 443–460.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. ve Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177–199.
  • Group, M. ve NCREL. (2003). EnGauge 21st century skills: Literacy in the digital age. Chicago.
  • Karadağ, E. (2009). Eğitim bilimleri alanında yapılmış doktora tezlerinin tematik açıdan incelemesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 75–87.
  • Kayhan, M. ve Koca, S. (2004). Matematik eğitiminde araştırma konuları: 2000-2002. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 26, 72–81.
  • Kılıç Çakmak, E., Özüdoğru, G., Bozkurt, Ş. B., Ülker, Ü., Özgül Ünsal, N., Boz, K., Bozkurt, Ö. F., … Üstün Gül, H. (2016). 2014 Yılında Eğitim Teknolojileri Alanındaki Yayımlanan Makalelerin İncelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 6(1), 80–107.
  • Kılıç Çakmak, E., Kukul, V., Çetin, E., Berikan, B., Kandemir, B., Pamukçu, B. S., … Marangoz, M. (2015). 2013 yılı eğitim teknolojileri araştırmalarının incelenmesi: AJET, BJET, C&E, ETRD, ETS ve L&I Dergileri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(1), 128–160.
  • Ozan, C. ve Köse, E. (2014). Eğitim programları ve öğretim alanındaki araştırma eğilimleri. Sakarya University Journal of Education, 1(116–136).
  • P21. (2006). A State Leaders Action Guide to 21st Century Skills a new vision for education.
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M. ve Dündar, H. (2014). Eğitim ve Bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39(173), 430–453.
  • Sözbilir, M., Gül, Ş., Okçu, B., Kızılaslan, A., Zoruoğlu, S. L. ve Atilla, G. (2015). Görme yetersizliği olan öğrencilere yönelik fen eğitimi araştırmalarında eğilimler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 218–241.
  • Sözbilir, M. ve Kutu, H. (2008). Development and current status of science education research in Turkey. Essays in Education, Special Is, 1–22.
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Uysal, Ö., Kobak, K., Berk, C., Kılıçer, T. ve Çiğdem, H. (2009). İkibinli yıllarda Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında gözlenen eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 115–120.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri (Epsilon Ya.). İstanbul.
  • Telli, E. ve Yurdugül, H. (2012). 2009-2011 yılları arasında eğitim bilimleri araştırmalarında kullanılan örnekleme yöntemleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 183–189.
  • Turan, S., Karadağ, E., Bektaş, F. ve Yalçın, M. (2014). Türkiye’de eğitim yönetiminde bilgi üretimi: Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi 2003-2013 yayınlarının incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 20(1), 93–119.
  • Ulutaş, F. ve Ubuz, B. (2008). Matematik eğitiminde araştırma¬lar ve eğilimler: 2000 ile 2006 yılları arası. İlköğretim Online, 7(3), 614–626.
  • Uyar, M. Y. (2017). Eğitim Programları ve Öğretim Alanına Yönelik Bir Dergideki Araştırmalara İlişkin İçerik Analizi: 2002-2015. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(3), 1009–1024.
  • Üstündağ, D. A. (2013). Türkiye’de bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi alanındaki yüksek lisans tezlerinin araştırma eğilimleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 3(1), 55–71.
  • Yalçın, S., Yavuz, H. Ç. ve Dibek, M. İ. (2016). En yüksek etki faktörüne sahip eğitim dergilerindeki makalelerin içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 40(182), 1–28.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (7. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Betül Özaydin Özkara 0000-0002-2011-1352

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Özaydin Özkara, B. (2019). Ulakbim’de Dizinlenen Eğitim Bilimleri Dergilerinde 2017 Yılında Yayımlanan Makalelerin Çözümlenmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 52(2), 469-494. https://doi.org/10.30964/auebfd.424104
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi (AÜEBFD), Ankara Üniversitesi Yayınevi'nin kurumsal dergisidir. 

Creative Commons License AUEBFD'nin tüm İçerikleri Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License kuralları çerçevesinde lisanslanmaktadır.

AUEBFD CC BY-NC-ND 4.0 lisansını kullanmaktadır.