Bu araştırmanın
amacı, okul öncesi dönemdeki çocukların “ışık” kavramına ilişkin ön bilgilerini
ortaya koymaktır. Nitel araştırma yöntemlerinden, durum çalışmasının iç içe
geçmiş tek durum desenine göre yürütülmüştür olan araştırmanın çalışma grubunu
2015-2016 eğitim-öğretim yılında Ankara İli Etimesgut İlçesi’nde Milli Eğitim
Bakanlığı’na bağlı bağımsız bir anaokuluna devam eden 60-72 aylık 40 çocuk
oluşturmuştur. Araştırma verileri, araştırmacılar tarafından oluşturulan yarı
yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla elde edilmiş; görüşmeler sırasında
ses kayıtları alınmıştır. Veriler içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiş ve
çocukların ifadelerinden alıntılara yer verilmiştir. Araştırma sonucunda, okul
öncesi dönemdeki çocukların “ışık” kavramına ilişkin zihinlerinde oluşan çağrışımın
yapay ve doğal
ışık kaynakları olduğu; çizimlerde ise çoğunlukla ampul/lambaya yer verildiği
görülmüştür. Çocuklar ışığı çeşitli özellik ve yönleriyle tanımlamış; çoğunluğu
ışığın rengi olduğunu belirtmiştir. Çocuklar ışığın kullanım amacını görme olayının
gerçekleşmesini sağlama, aydınlatma ve eğlence olarak ifade etmişlerdir. Işığın
oluşumu ise birçok çocuk tarafından açıklanamamıştır. Çocukların “ışık kaynağı”
kavramını da çoğunlukla tanımlayamadıkları; ışık kaynağı olarak doğal, yapay ve
yansıtıcı kaynaklara örnekler verdikleri belirlenmiştir. Çocukların “ışık
kirliliği” kavramını çoğunlukla tanımlayamadıkları ve ışığın çevreyi
kirletmeyeceğini düşündükleri görülmüştür. Buna göre, okul öncesi dönemdeki
çocukların “ışık” kavramına ilişkin bazı ön bilgilerinin olduğu; ışık, ışık
kaynağı, ışık kirliliği gibi kavramlarla ilgili olarak bilimsel bilgilerle,
çocukların farkındalıklarının artırılması gerektiği söylenebilir.
ışık ışık kirliliği ışık kaynağı okul öncesi dönemde fen eğitimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
AUEBFD'nin tüm İçerikleri Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License kuralları çerçevesinde lisanslanmaktadır.
AUEBFD CC BY-NC-ND 4.0 lisansını kullanmaktadır.