Bu araştırma, 15-19 Nisan 2015 tarihleri arasında Chicago’da gerçekleşen “77th Annual Meeting of National Council on Measurement in Education (NCME)” da sözlü bildiri olarak sunulmuştur. Yrd.Doç.Dr., Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Ölçme ve Değerlendirme Bölümü, Türkiye, erguldemir@ankara.edu.tr ÖZET Amaç ve Önem: Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA), Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (OECD) tarafından, OECD’ye üye olan ve olmayan ülkelerdeki 15 yaş grubu öğrencilerin okuma becerileri, matematik okuryazarlık becerileri ve fen okuryazarlık becerileri performanslarına yönelik olarak yürütülen Dünya çapında bir çalışmadır. İlk defa 2000 yılında düzenlenmiştir ve sonrasında her üç yılda bir tekrar etmektedir. Her bir çalışmada, sözü geçen bu üç alandan biri, esas alan olarak belirlenmektedir. PISA 2012, PISA’nın beşinci araştırmasıdır. PISA 2012’de 65 ülkeden 15 yaş civarı yaklaşık 510 000 öğrenci test edilmiştir. Bu ülkelerden ve ekonomilerden 34’ü OECD üyesidir. PISA 2012, özel olarak matematik okuryazarlığı odaklıdır. Türkiye, 2003 yılından beri düzenli olarak PISA’ya katılmaktadır. PISA 2012 sonuçlarına göre Türkiye’deki 15 yaş grubu öğrenciler, matematik okuryazarlığı açısından ülkeler ortalamasına yakın bir performans göstermiştir. Bununla birlikte Türkiye’nin ortalaması, OECD üyesi ülkeler ortalamasının ve tüm katılımcı ülkeler ortalamasının altında kalmıştır. PISA çalışmalarında, öğrenci performansı ile ilişkili olan ve bu performansın geri planını oluşturan öğrenci özellikleri hakkında veri toplamak için farklı ölçme araçları kullanılmaktadır. Öğrenci Anketi, bu araçlardan biridir. PISA Öğrenci Anketi, psikometrik açıdan iyi yapılandırılmış bir araçtır. Bu araç, öğrencilerin matematik okuryazarlıkları ile ilişkili olan ve matematik okuryazarlığını yordayan duyuşsal özellikleri hakkında önemli bilgiler sağlamaktadır. Bu kapsamda bu çalışmanın amacı; PISA 2012 sonuçlarına göre Türkiye’de öğrencilerin matematik okuryazarlığı becerileri ile ilişkili olan ve bu beceriyi yordayan duyuşsal özelliklerini incelemektir. Belirlenen amaç doğrultusunda, öğrencilerin duyuşsal özellikleri ile matematik okuryazarlığı becerileri arasındaki ilişkileri açıklayan manidar bir model kurulmuş, bu model sınırlılığında matematik okuryazarlığı becerileri ile ilişkili duyuşsal özellikler ve bu özelliklerin yordayıcılıkları değerlendirilmiştir
PISA 2012 duyuşsal özellikler matematik okuryazarlığı yapısal eşitlik modellemesi
The aim of this study is to examine the affective
characteristics of the 15-year-old students in Turkey, significantly
predicting their mathematics literacy skills and competencies,
according to the PISA 2012 results. This study has been executed as a
basic research and has been designed as a correlational research.
Secondary level analyses have been performed on PISA 2012 Turkey
student questionnaire data by using structural equation modelling. PISA
2012 Turkey sample is composed of 170 schools and 4 848 students. In
order to handle with missing data problem, in this study, Student
Questionnaire Form B data were preferred to use. This form was
answered by 1 598 students. Within the aim of this study, a secondarylevel
structural model has been constructed. This model is including 12
observed variables and 4 primary-level latent variables and 1
secondary-level latent variable. According to this model, among
primary level latent variables, best predictor of students’ mathematics
literacy skills is ‘behaviour of problem solving’. Among indicators, best
predictors are ‘perseverance’, ‘mathematics anxiety’ and ‘openness for
problem solving’ as well.
PISA 2012 affective characteristics mathematics literacy structural equation modelling
Diğer ID | JA36ZT32DV |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 48 Sayı: 2 |
AUEBFD'nin tüm İçerikleri Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License kuralları çerçevesinde lisanslanmaktadır.
AUEBFD CC BY-NC-ND 4.0 lisansını kullanmaktadır.