BibTex RIS Kaynak Göster

Obtaining Classical Reliability Terms from Item Response Theory in Multiple Choice Tests

Yıl 2006, Cilt: 39 Sayı: 2, 27 - 44, 01.10.2006
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000138

Öz

Klasik test kuramı ve madde-yanıt kuramı eğitimde ölçme sonuçlarının çözümlenmesinde yaygın olarak kullanılan iki farklı yaklaşımdır. Öte yandan klasik güvenirlikler klasik test kuramının terimlerinden elde edilmektedir. Madde-yanıt kuramında ise güvenirlikler bilgi fonksiyonlarından elde edilmektedir. Dimitrov, geliştirmiş olduğu eşitlikler ile klasik güvenirlik terimlerinin maddeyanıt kuramından elde edilebileceğini ortaya koymuştur. Bu çalışmada, çoktan seçmeli testlerde Dimitrov eşitlikleri kullanılarak madde-yanıt kuramına dayalı olarak madde ve test güvenirlikleri ele alınmıştır. Daha sonra bu güvenirlikler klasik güvenirlikler ile karşılaştırılmıştır

Obtaining Classical Reliability Terms from Item Response Theory in Multiple Choice Tests

Yıl 2006, Cilt: 39 Sayı: 2, 27 - 44, 01.10.2006
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000138

Öz

The classical testing theory and item response theory are commonly used in the analysis of educational measurements. On the other hand, classical reliability is only obtained from the terms of classical testing theory. In item response theory, however, the reliability is derived from information functions. Dimitrov has revealed that classical reliability terms could also be obtained from item response theory by equations which he developed. This study firstly investigates item and test reliability obtained through item response theory by using Dimitrov’s equations. Then, these reliabilities would be compared with classical reliability

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA23NK47NP
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Halil Yurdugül Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2006
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Cilt: 39 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yurdugül, H. (2006). Obtaining Classical Reliability Terms from Item Response Theory in Multiple Choice Tests. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 39(2), 27-44. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000138

Creative Commons LicenseThe content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License