BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Özellikleri ve İlk okuma Yazma Öğretimi

Yıl 2005, Cilt: 38 Sayı: 1, 87 - 100, 01.05.2005
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000103

Öz

İlköğretim birinci sınıfa başlayan 6-7 yaş grubu çocuklar;
yetenekleri, gelişme hızları, ilgileri, gereksinimleri ve okul olgunlukları
bakımından büyük farklar gösterirler. Genel özellikleri bakımından bu
çocuklar oyun çağında olup, ilgileri kısa, somut düşünme ve toptan
algılama özelliğine sahiptirler. İlkokuma yazma öğretiminde bu
özelliklere uygun düşen en iyi yöntem, cümle yöntemi’dir. Yeni
İlköğretim Programı çalışmalarında Milli Eğitim Bakanlığının,
ilkokuma yazma öğretiminde benimsediği “ses temelli cümle yöntemi”
çocukların öğrenme özelliklerine uygun değildir. Bu yöntem daha çok,
ayrıntıları görme ve aralarında mantıksal bağ kurma becerileri gelişmiş
yetişkinler için uygun olabilir.

Characteristics of Students in the First Grade of Primary School and Initial Teaching of Reading and Writing

Yıl 2005, Cilt: 38 Sayı: 1, 87 - 100, 01.05.2005
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000103

Öz

Children in the age group of 6-7 starting the first grade of primary school show big differences from the standpoint of their abilities, development, interests, requirements and school maturity. From the standpoint of their general characteristics, they are in the play age, have a short span of interest, concrete thinking and global perception characteristics. The best method suiting these characteristics in the initial teaching of reading and writing is the sentence method. The “sound-based sentence method” adopted by the Ministry of National Education in the initial teaching of reading and writing in the New Primary Education Curriculum is not suitable for the learning characteristics of children. This method may be much more suitable for adults with developed skills of seeing details and establishing logical links between them

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA23EK82SS
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Aynur Bilir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2005
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Cilt: 38 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bilir, A. (2005). Characteristics of Students in the First Grade of Primary School and Initial Teaching of Reading and Writing. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 38(1), 87-100. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000103

Creative Commons LicenseThe content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License