Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gürültünün Önlenmesine Yönelik Bütünleşik Eğitim Uygulamaları: Bir Eylem Araştırması

Yıl 2024, Cilt: 57 Sayı: 2, 591 - 653, 25.07.2024
https://doi.org/10.30964/auebfd.1283683

Öz

Okulda gürültü eğitim-öğretimin en temel problemlerinden biridir. Sükûnetli bir öğrenme ortamı için okul akustiğinin iyileştirilmesinin yanı sıra öğrencilerin gürültü konusunda farkındalık ve bilinç düzeylerinin yükseltilmesi gerekir. Bu araştırmanın amacı, gürültünün önlenmesi için bütünleştirilmiş farkındalık eğitimlerini tanıtmak, yaşanılan deneyimleri, gözlemleri ve uygulamaları değerlendirmektir. Bu amaçla eylem araştırması yöntemi tercih edilmiştir. Araştırma, özel bir ilkokulda 23 üçüncü sınıf öğrencisiyle yürütülmüştür. Araştırmanın verilerini öğrenci, öğretmen gözlemleri ve yapılandırılmış görüşmeler oluşturmaktadır. Araştırma verileri betimsel ve gösterge bilimsel analiz teknikleriyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre bütünleştirilmiş farkındalık eğitimi öğrencilerin ilgisini çekmiş ve onların farkındalıklarını arttırmıştır. Örneğin: Eğitimler sırasında çizilen karikatürlerin birinde bağırarak gürültüye neden olan yüz ifadesinin karşısına sakince duran yüz ifadesinin çizimi öğrencilerde gürültü farkındalığının oluştuğunun göstergesidir. Bu sonuçlardan hareketle gürültü konusunda öğrencilere eğitimler verilmeli ve öğrenci davranışları takip edilerek öğretmenler tarafından uygun dönütlerle değerlendirilmelidir.

Kaynakça

  • Abakay, H. ve Bulunuz, M. (2018). Okul içi ve okul dışı gürültü düzeylerinin karşılaştırılması [Comparison of Outdoor and Indoor Noise Levels in Schools]. Academy Journal of Educational Sciences, 2(1), 53-65. http://dx.doi.org/10.31805/acjes.364014
  • Ak, B. (2016). Uyurgezer fil [Sleepwalking Elephant]. Can Çocuk Yayınları.
  • Akan, Z., Yilmaz, A., Ozdemir, O., ve Ali Korpinar, M. (2012). Noise pollution, psychiatric symptoms and quality of life: noise problem in the east region of Turkey. Annals of Medical Research, 19(2), 0075–0081. https://doi.org/10.17482/uumfd.864436
  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M. S., Öner, T., ve Özdemir, S. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu: Günün modası mı yoksa gereksinim mi? [A report on STEM Education in Turkey: A provisional agenda or a necessity?]. İstanbul Aydın Üniversitesi. doi:10.13140/RG.2.1.1980.0801
  • Arı, R., ve Saban, H. (1999). Sınıf yönetimi. [Classroom Management]. Günay Ofset Yayıncılık.
  • Baş, M., Tertemiz, N.ve Tay, B. (2021). Bütünleştirilmiş matematik ve hayat bilgisi öğretiminin ilkokul 3.sınıf öğrencilerinin derslerdeki akademik başarılarına etkisi [The Effects Of Integrated Mathematıcs And Socıal Scıences Teachıng On 3rd Grade Students' Academıc Achıevement]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(4), 1311- 1327. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021.-1000871.
  • Bilal, F. (2009). Okullarda akustik düzenleme ve gürültü. [Acoustic Regulation and Noise in Schools]. Yalıtım Dergisi, 78, 66-67. https://www.yalitim.net/yayin/438/okullarda-akustik-duzenleme-ve-gurultu_12765.html.
  • Bredekamp, S. (2017). Effective practices in early childhood education: building a foundation. Upper Saddle River, NJ: Pearson. https://www.academia.edu/76230095/Effective_Practices_in_Early_Childhood_Education_Building_a_Foundation.
  • Brewer, J. A. (2007). Introduction to early childhood education: preschool through primary grades (6th ed.). Pearson Education, Inc. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=865805.
  • Bulunuz, M. (2013). Teaching science through play in kindergarten: Does integrated play and science instruction build understanding? European Early Childhood Education Research Journal, 21 (2), 226-249. http://doi.org/10.1080/1350293x.2013.789195.
  • Bulunuz, M. (2015). 114K738 nolu TÜBİTAK 1001 Projesi, Okulda Gürültü Kirliliği: Nedenleri, Etkileri ve Kontrol Edilmesi. [TÜBİTAK 1001 Project No. 114K738. Noise Pollution in School: Causes, Effects and Control]. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/618012
  • Bulunuz, M., Orbak, Y.ve Bulunuz, N. (2021). Okulda Gürültü Kirliliği: Çözüm İçin Faaliyetler ve Projeler. [Noise Pollution at School: Activities and Projects for Solution]. Bursa Uludağ Üniversitesi Basımevi Müdürlüğü. http://acikerisim.uludag.edu.tr/handle/11452/16409.
  • Bulunuz, M., Bulunuz, N. ve Tuncal, J. K. (2017). Akustik iyileştirme yapılmış bir okulda gürültü düzeyinin değerlendirilmesi [Assessment of Noise Level in a School With Acoustic Improvement]. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13 (4), 637-658. https://doi.org/10.17244/eku.347793.
  • Bulunuz, N., Bulunuz, M., Orbak, A., Mutlu, N. ve Tavşanlı, Ö. (2017). An Evaluation of Primary School Students’ Views about Noise Levels in School. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(4). 725-740. https://www.iejee.com/index.php/IEJEE/article/view/281.
  • Bulunuz, M. ve Güner, F. (2017). Öğretmen görüşlerine göre okulda gürültü düzeyinin değerlendirilmesi: Fransa ve Türkiye Örneği [Evaluation of Noise Levels at Schools Based on Teacher Opinions: An Example From France and Turkey]. Turkish studies, 12/35, 69-87. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12357.
  • Bulunuz, M., Ovalı, D. E., Çıkrıkçı, A. İ. ve Mutlu, E. (2017). Anasınıfında gürültü düzeyi ve kontrol edilmesine yönelik eğitim uygulamalarının değerlendirilmesi: eylem araştırması [An Evaluation of Educational Practices Concerning Noise Level and Noise Control in Nursery School: An Action Research]. Eğitim ve Bilim, 192 (42). 211- 232. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2017.7215.
  • Bulunuz, M., Bulunuz, N., Tavşanlı, Ö.F., Orbak, A.Y. ve Mutlu, N.(2018). İlkokullarda gürültü kirliliğinin düzeyi, etkileri ve kontrol edilmesine yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi [Evaluation the Views of Elementary Teachers About the Level of Noise Pollution at Schools, Its Reasons, Effects and Control]. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(3), 661-671. https://doi.org/10.24106/kefdergi.412246.
  • Bulunuz, M. ve Akyün, C. S. (2019). Bursa’da bir devlet okulundaki gürültü düzeyi ve akustik ortamın değerlendirilmesi [Evaluation of Noise Level and Acoustic Environment in a Public School in Bursa]. Milli Eğitim Dergisi, Temel Eğitim, 535-552. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/51765/674193.
  • Bulunuz, M., Bekiroğlu, D., Tantan, M. ve Bulunuz, N. (2022). A Semiotic Analysis of Children's Pictures: “A School Polluted by Noise. International Journal of Educational Research Review, 7 (4), 380-394. https://doi.org/10.24331/ijere.1135712.
  • Büyüköztürk, Ş., Kilic, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific Research Methods]. (29. baskı). Pegem Akademi https://doi.org/10.14527/9789944919289
  • Campbell, C., & Henning, M. B. (2010). Planning, teaching, and assessing elementary education ınterdisciplinary curriculum. The International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 22, 179–186. Retrieved from https://api.semanticscholar.org/CorpusID:16629608
  • Chaillé, C., & McCormick Davis, S.M. (2016). Integrating math and science in early childhood classrooms through big ideas: a constructivist approach. Pearson Education. https://search.library.wisc.edu/catalog/9910223387902121.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2004). A Guide to Teaching Practice. Psychology Press. http://dx.doi.org/10.4324/9780203848623.
  • Christidou, V., Dimitriou, A., Barkas, N., Papadopoulou, M., & Grammenos, S. (11 2015). “Young Noise Researchers”: An İntervention to Promote Noise Awareness in Preschool Children. Journal of Baltic Science Education, 14, 569–585. http://dx.doi.org/10.33225/jbse/15.14.569.
  • Cviko, A., McKenney, S., & Voogt, J. (2013). The Teacher as Re-Designer of Technology Integrated Activities for an Early Literacy Curriculum. Journal of Educational Computing Research, 48(4), 447-468. https://doi.org/10.2190/EC.48.4.c
  • Çelik, V. (2000). Okul Kültürü ve Yönetimi [School Culture and Management] Pegem Yayınları.
  • Çevre ve Orman Bakanlığı Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü (2011). Çevresel gürültü ölçüm ve değerlendirme kılavuzu [Environmental Noise Measurement and Evaluation Guide]. Çevre ve Orman Bakanlığı Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü. https://webdosya.csb.gov.tr/db/cygm/icerikler/cevresel-gurultu-olcum-ve-degerlend-rme-kilavuzu-20230811134720.pdf.
  • Debnath, D., Nath, S.K. & Barthakur, N.K. (2012). Environmental noise pollution in educational institutes of nagaon town. Global Journal of Science Frontier Research Enviornment & Earth Sciences, 12 (1), 1-5. https://www.journalofscience.org/index.php/GJSFR/article/view/703/576
  • Decorse, C. B. (1996). Teachers and the Integrated Curriculum: An Intergenerational View. Action in Teacher Education, 18(1), 85–92. https://doi.org/10.1080/01626620.1996.10462825.
  • Demirhan, İşcan, C. (2007). İlköğretim düzeyinde değerler eğitimi programının etkililiği [The Efficiency of Primary School Values Education
  • Curriculum]. (Tez No: 229089) [Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Dinçer, M., Ece, A. S. ve Yıldızlar, M. (2008). ‘İlköğretim okullarında müziklendirilmiş matematik oyunlarının başarı ve tutuma etkisi [The Effects Of Maths Education With Musıcal Games on Academic Success and The Attitudes In Elementary Schools]. The First International Congress of Educational Research, May 1-3, 18 Mart Üniversitesi. https://www.researchgate.net/publication/284162752_The_Effects_Of_Maths_Educatıon_Wıth_Musıcal_Games_On_Academıc_Success_And_The_Attıtudes_In_Elementary_Schools.
  • Duman, B. (2007). Neden beyin temelli öğrenme? [Why Brain Based Learning?]. Pegem A Yayıncılık.
  • Durualp, E. ve Aral, N. (2018). Çocukların ince ve kaba motor gelişimlerine oyun etkinliklerinin etkisinin incelenmesi [Investigation the Effects of Play Activities on the Development of Fine and Gross Motor of Children]. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(1), 243-258. https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/37951/435683.
  • EEA. (2020). Environmental noise in Europe- 2020. In European Environment Agency (Issue 22/2019). https://www.eea.europa.eu/publications/environmental-noise-in-europe.
  • Erickson, H.L. (1995). Stirring the Head, Heart and Soul: Redefining Curriculum And İnstruction. Corwin Press, INC. A Sage Publications Company. Thousand Oaks., https://eric.ed.gov/?id=ED450440.
  • Fırat, H. (2013). Çocuk oyunları-eğitim ilişkisi: bezirgân başı örneği [Child’s Games-Education Relationship: Example Of Bezirgân Başı]. Turkish Studies 8(13), 885- 896. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.5809
  • Girmen, P. (2012). Eskişehir folklorunda çocuk oyunları ve bu oyunların yaşam becerisi kazandırmadaki rolü [The Role Of Oldurban Folklore In Giving Children Games and The Ability Of Life Of These Games]. Milli Folklor, cilt.12, sa.95, 263-273. https://www.researchgate.net/publication/292907880_Children's_games_in_eskisehir_folklore_and_their_role_in_helping_children_acquire_life_skills.
  • Gordon, A. M., & Browne, K. W. (2011). Beginnings and beyond: Foundations in Early Childhood Education (8th ed.). Belmont: Wadswort Cengage Learning. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=2382218.
  • Gürel, N. (2007). İlköğretim okullarının akustik açıdan incelenmesi: İstanbul’da bir ilköğretim okulu örneği [Acoustical Examination of Primary Schools: An Example of a Primary School in İstanbul, Yüksek Lisans Tezi]. http://hdl.handle.net/11527/8171.
  • Güremen, L. (2012). İlköğretim okullarında iç ve dış ortam işitsel konfor koşullarının kullanıcılardaki etkisinin değerlendirilmesi üzerine bir çalışma:Amasya kenti örneği [An Evaluatıon of The Effects of Internal and External Audıotory Comfort Conditions on Students And Teachers in Elementary Schools in the Province of Amasya]. Engineering Sciences, 7(3), 580-604. https://doi.org/10.12739/Nwsaes.V7i3.5000066840.
  • Gürgil, F. ve Çetin, T., (2018). Bütünleştirilmiş program uygulamalarının öğrencilerin sosyal bilgiler dersi motivasyonlarına etkisi [The Effect of Integrated Curriculum on Student Motivation in Social Studies Courses]. Turkish Studies- Educational Sciences, Vol.13, No.27. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.14312.
  • Gürkan, E. T. (2019). Mimari tasarımda akustik modelleme uygulamaları ve örnek incelemeler [Acoustic Modeling Applications and Case Studies in Architectural Design]. Ulusal Tesisat Mühendisliği Kongresi, http://mmoteskon.org/wp-content/uploads/2019/03/2019-124.pdf.
  • Gürtepe, E. (2010). Ülkemizdeki eğlence yerlerinden kaynaklanan çevresel gürültünün kontrolü [Control of Environmental Noise Originating from Entertainment Places in Our Country]. Çevre ve Orman Bakanlığı. https://webdosya.csb.gov.tr/db/cygm/icerikler/cevresel-gurultu-olcum-ve-degerlend-rme-kilavuzu-20230811134720.pdf.
  • Hamzadayı E (2010). Bütünleştirilmiş öğrenme-öğretme yaklaşımının okuduğunu anlama ve yazılı anlatım becerilerine etkisi [The Effect of Integrated Learning-Teaching Approach on Reading Comprehension and Narration Skills]. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 1303- 94. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/110230/butunlestirilmis-ogrenme-ogretme-yaklasiminin-okudugunu-anlama-ve-yazili-anlatim-becerilerine-etkisi.
  • Hinde, E. R., Popp, S. E. O., Dorn, R. I., Ekiss, G. O., Mater, M., Smith, C. B., & Libbee, M. (2007). The integration of literacy and geography: the arizona geoliteracy program's effect on reading comprehension. Theory & Research in Social Education, 35(3), 343-365. https://eric.ed.gov/?id=EJ941521.
  • Jensen, E. (1996). Brain-Based Learning. Del Mar, CA: Turning Point Publishing.
  • Kılınç, A. (2008) Öğretimde mizahi kavramaya dayalı bir materyal geliştirme çalışması: bilim karikatürleri [A study of developing humorous comprehension based material in teaching: Science cartoons]. (Tez No: 226890) [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Lewis, V. K., & Shaha, S. H. (2003). maximizing learning and attitudinal gains through integrated curricula education. 123, 537-547. https://www.uen.org/lessonplan/print/18906.pdf.
  • MacMath, S., Roberts, J., Wallace, J. & Chi, X. (2010), Research section: curriculum integration and at-risk students: a canadian case study examining student learning and motivation. British Journal of Special Education, 37: 87-94. https://doi.org/10.1111/j.1467-8578.2009.00454.x
  • McCloud, C. (2016). Bugün bir kova doldurdun mu? [Have You Filled a Bucket Today?]. Butik Yayınları.
  • Merkit, M. (2019). İlkokul dördüncü sınıflarda gürültü kirliliği farkındalık eğitimi uygulamalarının etkisinin incelenmesi: izmir örneklemi [Examination of Noise Pollution Awareness Education Practices in Primary School Fourth Graders: İzmir Sample]. (Tez No: 601736). [Yüksek Lisans Tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Merkit, M. ve Bulunuz, M. (2020). Okulda gürültü farkındalık eğitim uygulamalarının değerlendirilmesi [Evaluation of Noise Awareness Education Applications in School]. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(34), 378-395. https://doi.org/10.29329/mjer.2020.322.18.
  • Morgan, A. (2015). Gürültücü güven [Shouty Arthur]. Redhouse Kidz Yayınları.
  • Özalp, I. (2006). Karikatür tekniğinin fen ve çevre eğitiminde kullanılabilirliği üzerine bir araştırma [A Study on İmplementing the Technique of Caricature in Science and Environmental Education]. (Tez No: 185106) [Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Özbıçakçı, F., Çapık, C., Gördes, N., Ersin, F. ve Kıssal, A. (2012). Bir okul toplumunda gürültü düzeyi tanılaması ve duyarlılık eğitimi [Assesment of Noise Level and Hearing Conservation in a School Community]. Eğitim ve Bilim, 37(165). http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/1242.
  • Polat, S. ve Buluş, Kırıkkaya, E. (2004). Gürültünün eğitim öğretim ortamına etkile- ri [Effects of Noise on Education and Teaching]. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi. https://www.academia.edu/25008666/G%C3%BCr%C3%BClt%C3%BCn%C3%BCn_E%C4%9Fitim_%C3%96%C4%9Fretim_Ortamina_Etkileri.
  • Polat, S. ve Buluş-Kırıkkaya, E. (2007). İlk ve ortaöğretim okullarındaki ses düzeyleri [Noise levels in primary and secondary schools]. İzalasyon Dergisi, 66, 78-82. https://scholar.google.com.tr/scholar?hl=tr&as_sdt=0,5&cluster=1249714739321175087.
  • Rath, T. & Reckmeyer, M. (2016). Senin kovan ne kadar dolu? [How Full is Your Bucket?]. Butik Yayınları.
  • Rifat, M. (1992). Göstergebilimin ABC’si [ABC's of Semiotics]. Sel Yayınları.
  • Sadık, F., Çakan, H. ve Artut, K. (2011). Çocuk resimlerine yansıyan çevre sorunlarının sosyo-ekonomik farklılıklara göre analizi [Analysis of the Environmental Problems Pictures of Children from Different Socio-economical Level]. İlköğretim Online, 10(3), 1066-1080. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8591/106795.
  • Sezgin, S. ve Mutlu, A. (2017). Ülkemizde gürültü farkındalığı sorunu: Şişli örneği [Noise Awareness in Our Country the Problem: Şişli Example]. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(2), 725-741. https://doi.org/10.26745/gaziuiibfd.418599
  • Schlittmeier, S., Hellbrück, J., & Klatte, M. (2008). Does irrelevant music cause an irrelevant sound effect for auditory items? European Journal of Cognitive Psychology, 20, 252–271. https://doi.org/10.1080/09541440701427838
  • Shriner, M., Schlee, B.M., & Libler, R. (2010). Teachers’ perceptions, attitudes and beliefs regarding curriculum integration. Aust. Educ. Res. 37, 51–62. https://doi.org/10.1007/BF03216913
  • Sousa, D. A. (2018). How The Brain Learns (5th.). Thousand Oaks, Corwin, A Sage Publishing Company.
  • Şahin, K., Şahin, A. ve Bağcı, H. R. (2014). Sinop Şehri ve yakın çevresindeki bazı okullarda gürültü kirliliği [Noise pollution at some schools Sinop city and its surroundings]. Studies of The Ottoman Domain (Osmanlı Hakimiyet Sahası Çalışmaları), 4(6), 20-31. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ohsc/issue/11015/131745.
  • Şentürk, C. ve Sağnak, M. (2012). İlköğretim okulu müdürlerinin liderlik davranışları ile okul iklimi arasındaki ilişki [The Relationship Between Primary School Principals' Leadership Behaviors and School Climate]. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 29-47. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26138/275287.
  • Tam, P. C. (2016). Children’s creative understanding of drama education: a bakhtinian perspective. Thinking Skills and Creativity, 20, 29-39. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2016.02.003.
  • Tamer-Bayazıt, N., Küçükçifçi, S. ve Şan, B. (2011). İlköğretim okullarında gürültüden rahatsızlığın alan çalışmalarına bağlı olarak saptanması [Assessment of noise annoyance in elementary schools according to field studies]. ITU Journal Series A: Architecture, Planning, Design, 10(2), 169-181. https://file.ttmd.org.tr/makale/83-2.PDF
  • Taş, M. (2013). Karikatür destekli fen öğretimine ilişkin bir araştırma: ilköğretim 6. sınıf yaşamımızdaki elektrik ünitesi örneği [A Research on Science Teaching Aided Cartoons: Is an Example Lives of Electrical Unit Primary 6th Class]. Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. 26(2), 473-500. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/153513
  • Işık Tertemiz, N. (2004). Çok zekâ kuramına göre bütünleştirilmiş etkinliklerin öğrenci başarısı üzerindeki etkisi [The Impact of Integıated Activities Based on Multiple Intelligence Theory on Student Achievement]. Eğitim ve Bilim, 29(134). https://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5034/1114.
  • Tuncel, Z. ve Demirel, M., (2010). Bütünleştirilmiş program uygulamasının ilköğretim 4 sınıf öğrencilerinin iş birliği becerilerine etkisi [The Effect of Integrated Program Application on the Cooperation Skills of Primary School 4th Grade Students]. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Vol.12, 111-128. https://openurl.ebsco.com/EPDB%3Agcd%3A2%3A9888274/detailv2?sid=ebsco%3Aplink%3Ascholar&id=ebsco%3Agcd%3A60167378&crl=c
  • Türkoğuz, S. (2008). Görsel sanat etkinlikleriyle bütünleştirilmiş ilköğretim fen ve teknoloji öğretimi. [ Teaching science and technology subject with integration of science and visual art activities at primary schools]. (Tez No: 230930) [Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Tüzel, S. (2013). Sınıf içi gürültünün öğrencilerin dinleme sürecindeki bilişsel performansına etkisi. [ Effects of Classroom Background Noise on Cognitive Performance of Listenıng Process in Secondary School Students]. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(4), 363-378. https://dergipark.org.tr/tr/pub/eku/issue/5458/74032.
  • Yağışan, N., Köksal, O. ve Karaca, H. (2014). İlkokul matematik derslerinde müzik destekli öğretimin başarı, tutum ve kalıcılık üzerindeki etkisi [The Effect of Teaching Math Through Music on Achievement, Attitude and Retention of the Students in Primary Schools]. İdil Dergisi, 3 (11). http://doi.org/10.7816/idil-03-11-01.
  • Yalovalı, R. (2019). İlköğretim 4. sınıf öğrencilerinin müzikle bütünleştirilmiş matematik ile fen ve teknoloji derslerine ilişkin tutum ve başarılarının incelenmesi [Investigation of the Attitudes and Achievements of Music Integrated "Mathematics" & "Science and Technology" Courses Of Primary School 4th Grade Students, Yüksek Lisans Tezi, Yakın Doğu Üniversitesi]. http://docs.neu.edu.tr/library/6714477627.pdf.
  • Yarımca, Ö. (2011). Disiplinler arası yaklaşımla bir durum çalışması [A Case Study in Interdisciplinary Approacah]. Akademik Bakış Dergisi, 25, 1-25. https://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423868125.pdf
  • Yıldırım, A. ve Simsek, H. (01 2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. [Qualitative Research Methods İn Social Sciences]. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative Research Methods İn Social Sciences]. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, B. ve Altun, Y. (2015). STEM eğitim ve mühendislik uygulamalarının fen bilgisi laboratuvar dersindeki etkilerinin incelenmesi [Investigating the Effect of STEM Education and Engineering Applications on Science Laboratory Lectures] El-Cezerî Fen ve Mühendislik Dergisi, 2(2), 28-40. https://doi.org/10.31202/ecjse.67132.
  • Yıldırım, B. (2016). 7. sınıf fen bilimleri dersine entegre edilmiş fen teknoloji mühendislik matematik (STEM) Uygulamaları ve Tam Öğrenmenin Etkilerinin İncelenmesi [An examination of the effects of science, technology, engineering, mathematics (stem) applications and mastery learning integrated into the 7th grade science course]. (Tez No: 429441). [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Yıldız, D. G. ve Bümen, N. T. (2013). Kubaşık öğrenme ve anlaşmazlık çözümü eğitimi ile bütünleştirilmiş öğretim programının akademik başarı ve sosyal problem çözme becerisine etkisi [Effects of cooperative learning and conflict resolution training 'ntegrated into curriculum on academic achievement, social problem solving skill]. Turkish Journal Of Education, 2(4), 28-43. https://doi.org/10.19128/turje.181068
  • Yıldız, E., Güçhan Özgül, S. ve Saçkes, M. (2019). Bütünleştirilmiş fen ve türkçe etkinliklerinin okul öncesi çocuklarının dünya’nın şekli ve gece gündüz kavramlarını anlayışlarına etkisi [The Effect of Integrated Science and Literacy Activities on Children's Understandings of Shape of the Earth and Day- Night Concepts]. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(41), 155-172. https://doi.org/10.31795/baunsobed.581256.
  • Zhbanova, K. S., Rule, A. C., Montgomery, S. E., & Nielsen, L. E. (2010). Defining the difference: comparing integrated and traditional single-subject lessons. Early Childhood Education Journal 38, 251-258. https://doi.org/10.1007/s10643-010-0405-1

Integrated Education Practices Against Noise in Primary School : An Action Research

Yıl 2024, Cilt: 57 Sayı: 2, 591 - 653, 25.07.2024
https://doi.org/10.30964/auebfd.1283683

Öz

Noise in school is one of the most fundamental problems in education. For a peaceful learning environment, students' noise awareness and sensitization should be increased in addition to improving school acoustics. The aim of this study is to introduce integrated awareness training for noise prevention and to evaluate experiences, observations, and practices. For this purpose, the action research method was chosen. The research was conducted with 23 third-grade students of a private elementary school. The research data consisted of student and teacher observations and structured interviews. Descriptive analysis techniques were used to analyze the research data. According to the research results, the integrated awareness training has aroused students' attention and raised their awareness. Example: In one of the cartoons drawn during the training, drawing a facial expression of standing calmly versus the one who caused the noise by shouting is indicative of the students' noise awareness. Based on these findings, students should be educated about noise in the early grades, and student behavior should be observed by teachers and assessed with appropriate feedback.

Kaynakça

  • Abakay, H. ve Bulunuz, M. (2018). Okul içi ve okul dışı gürültü düzeylerinin karşılaştırılması [Comparison of Outdoor and Indoor Noise Levels in Schools]. Academy Journal of Educational Sciences, 2(1), 53-65. http://dx.doi.org/10.31805/acjes.364014
  • Ak, B. (2016). Uyurgezer fil [Sleepwalking Elephant]. Can Çocuk Yayınları.
  • Akan, Z., Yilmaz, A., Ozdemir, O., ve Ali Korpinar, M. (2012). Noise pollution, psychiatric symptoms and quality of life: noise problem in the east region of Turkey. Annals of Medical Research, 19(2), 0075–0081. https://doi.org/10.17482/uumfd.864436
  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M. S., Öner, T., ve Özdemir, S. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu: Günün modası mı yoksa gereksinim mi? [A report on STEM Education in Turkey: A provisional agenda or a necessity?]. İstanbul Aydın Üniversitesi. doi:10.13140/RG.2.1.1980.0801
  • Arı, R., ve Saban, H. (1999). Sınıf yönetimi. [Classroom Management]. Günay Ofset Yayıncılık.
  • Baş, M., Tertemiz, N.ve Tay, B. (2021). Bütünleştirilmiş matematik ve hayat bilgisi öğretiminin ilkokul 3.sınıf öğrencilerinin derslerdeki akademik başarılarına etkisi [The Effects Of Integrated Mathematıcs And Socıal Scıences Teachıng On 3rd Grade Students' Academıc Achıevement]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(4), 1311- 1327. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021.-1000871.
  • Bilal, F. (2009). Okullarda akustik düzenleme ve gürültü. [Acoustic Regulation and Noise in Schools]. Yalıtım Dergisi, 78, 66-67. https://www.yalitim.net/yayin/438/okullarda-akustik-duzenleme-ve-gurultu_12765.html.
  • Bredekamp, S. (2017). Effective practices in early childhood education: building a foundation. Upper Saddle River, NJ: Pearson. https://www.academia.edu/76230095/Effective_Practices_in_Early_Childhood_Education_Building_a_Foundation.
  • Brewer, J. A. (2007). Introduction to early childhood education: preschool through primary grades (6th ed.). Pearson Education, Inc. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=865805.
  • Bulunuz, M. (2013). Teaching science through play in kindergarten: Does integrated play and science instruction build understanding? European Early Childhood Education Research Journal, 21 (2), 226-249. http://doi.org/10.1080/1350293x.2013.789195.
  • Bulunuz, M. (2015). 114K738 nolu TÜBİTAK 1001 Projesi, Okulda Gürültü Kirliliği: Nedenleri, Etkileri ve Kontrol Edilmesi. [TÜBİTAK 1001 Project No. 114K738. Noise Pollution in School: Causes, Effects and Control]. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/618012
  • Bulunuz, M., Orbak, Y.ve Bulunuz, N. (2021). Okulda Gürültü Kirliliği: Çözüm İçin Faaliyetler ve Projeler. [Noise Pollution at School: Activities and Projects for Solution]. Bursa Uludağ Üniversitesi Basımevi Müdürlüğü. http://acikerisim.uludag.edu.tr/handle/11452/16409.
  • Bulunuz, M., Bulunuz, N. ve Tuncal, J. K. (2017). Akustik iyileştirme yapılmış bir okulda gürültü düzeyinin değerlendirilmesi [Assessment of Noise Level in a School With Acoustic Improvement]. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13 (4), 637-658. https://doi.org/10.17244/eku.347793.
  • Bulunuz, N., Bulunuz, M., Orbak, A., Mutlu, N. ve Tavşanlı, Ö. (2017). An Evaluation of Primary School Students’ Views about Noise Levels in School. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(4). 725-740. https://www.iejee.com/index.php/IEJEE/article/view/281.
  • Bulunuz, M. ve Güner, F. (2017). Öğretmen görüşlerine göre okulda gürültü düzeyinin değerlendirilmesi: Fransa ve Türkiye Örneği [Evaluation of Noise Levels at Schools Based on Teacher Opinions: An Example From France and Turkey]. Turkish studies, 12/35, 69-87. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12357.
  • Bulunuz, M., Ovalı, D. E., Çıkrıkçı, A. İ. ve Mutlu, E. (2017). Anasınıfında gürültü düzeyi ve kontrol edilmesine yönelik eğitim uygulamalarının değerlendirilmesi: eylem araştırması [An Evaluation of Educational Practices Concerning Noise Level and Noise Control in Nursery School: An Action Research]. Eğitim ve Bilim, 192 (42). 211- 232. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2017.7215.
  • Bulunuz, M., Bulunuz, N., Tavşanlı, Ö.F., Orbak, A.Y. ve Mutlu, N.(2018). İlkokullarda gürültü kirliliğinin düzeyi, etkileri ve kontrol edilmesine yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi [Evaluation the Views of Elementary Teachers About the Level of Noise Pollution at Schools, Its Reasons, Effects and Control]. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(3), 661-671. https://doi.org/10.24106/kefdergi.412246.
  • Bulunuz, M. ve Akyün, C. S. (2019). Bursa’da bir devlet okulundaki gürültü düzeyi ve akustik ortamın değerlendirilmesi [Evaluation of Noise Level and Acoustic Environment in a Public School in Bursa]. Milli Eğitim Dergisi, Temel Eğitim, 535-552. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/51765/674193.
  • Bulunuz, M., Bekiroğlu, D., Tantan, M. ve Bulunuz, N. (2022). A Semiotic Analysis of Children's Pictures: “A School Polluted by Noise. International Journal of Educational Research Review, 7 (4), 380-394. https://doi.org/10.24331/ijere.1135712.
  • Büyüköztürk, Ş., Kilic, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific Research Methods]. (29. baskı). Pegem Akademi https://doi.org/10.14527/9789944919289
  • Campbell, C., & Henning, M. B. (2010). Planning, teaching, and assessing elementary education ınterdisciplinary curriculum. The International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 22, 179–186. Retrieved from https://api.semanticscholar.org/CorpusID:16629608
  • Chaillé, C., & McCormick Davis, S.M. (2016). Integrating math and science in early childhood classrooms through big ideas: a constructivist approach. Pearson Education. https://search.library.wisc.edu/catalog/9910223387902121.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2004). A Guide to Teaching Practice. Psychology Press. http://dx.doi.org/10.4324/9780203848623.
  • Christidou, V., Dimitriou, A., Barkas, N., Papadopoulou, M., & Grammenos, S. (11 2015). “Young Noise Researchers”: An İntervention to Promote Noise Awareness in Preschool Children. Journal of Baltic Science Education, 14, 569–585. http://dx.doi.org/10.33225/jbse/15.14.569.
  • Cviko, A., McKenney, S., & Voogt, J. (2013). The Teacher as Re-Designer of Technology Integrated Activities for an Early Literacy Curriculum. Journal of Educational Computing Research, 48(4), 447-468. https://doi.org/10.2190/EC.48.4.c
  • Çelik, V. (2000). Okul Kültürü ve Yönetimi [School Culture and Management] Pegem Yayınları.
  • Çevre ve Orman Bakanlığı Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü (2011). Çevresel gürültü ölçüm ve değerlendirme kılavuzu [Environmental Noise Measurement and Evaluation Guide]. Çevre ve Orman Bakanlığı Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü. https://webdosya.csb.gov.tr/db/cygm/icerikler/cevresel-gurultu-olcum-ve-degerlend-rme-kilavuzu-20230811134720.pdf.
  • Debnath, D., Nath, S.K. & Barthakur, N.K. (2012). Environmental noise pollution in educational institutes of nagaon town. Global Journal of Science Frontier Research Enviornment & Earth Sciences, 12 (1), 1-5. https://www.journalofscience.org/index.php/GJSFR/article/view/703/576
  • Decorse, C. B. (1996). Teachers and the Integrated Curriculum: An Intergenerational View. Action in Teacher Education, 18(1), 85–92. https://doi.org/10.1080/01626620.1996.10462825.
  • Demirhan, İşcan, C. (2007). İlköğretim düzeyinde değerler eğitimi programının etkililiği [The Efficiency of Primary School Values Education
  • Curriculum]. (Tez No: 229089) [Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Dinçer, M., Ece, A. S. ve Yıldızlar, M. (2008). ‘İlköğretim okullarında müziklendirilmiş matematik oyunlarının başarı ve tutuma etkisi [The Effects Of Maths Education With Musıcal Games on Academic Success and The Attitudes In Elementary Schools]. The First International Congress of Educational Research, May 1-3, 18 Mart Üniversitesi. https://www.researchgate.net/publication/284162752_The_Effects_Of_Maths_Educatıon_Wıth_Musıcal_Games_On_Academıc_Success_And_The_Attıtudes_In_Elementary_Schools.
  • Duman, B. (2007). Neden beyin temelli öğrenme? [Why Brain Based Learning?]. Pegem A Yayıncılık.
  • Durualp, E. ve Aral, N. (2018). Çocukların ince ve kaba motor gelişimlerine oyun etkinliklerinin etkisinin incelenmesi [Investigation the Effects of Play Activities on the Development of Fine and Gross Motor of Children]. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(1), 243-258. https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/37951/435683.
  • EEA. (2020). Environmental noise in Europe- 2020. In European Environment Agency (Issue 22/2019). https://www.eea.europa.eu/publications/environmental-noise-in-europe.
  • Erickson, H.L. (1995). Stirring the Head, Heart and Soul: Redefining Curriculum And İnstruction. Corwin Press, INC. A Sage Publications Company. Thousand Oaks., https://eric.ed.gov/?id=ED450440.
  • Fırat, H. (2013). Çocuk oyunları-eğitim ilişkisi: bezirgân başı örneği [Child’s Games-Education Relationship: Example Of Bezirgân Başı]. Turkish Studies 8(13), 885- 896. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.5809
  • Girmen, P. (2012). Eskişehir folklorunda çocuk oyunları ve bu oyunların yaşam becerisi kazandırmadaki rolü [The Role Of Oldurban Folklore In Giving Children Games and The Ability Of Life Of These Games]. Milli Folklor, cilt.12, sa.95, 263-273. https://www.researchgate.net/publication/292907880_Children's_games_in_eskisehir_folklore_and_their_role_in_helping_children_acquire_life_skills.
  • Gordon, A. M., & Browne, K. W. (2011). Beginnings and beyond: Foundations in Early Childhood Education (8th ed.). Belmont: Wadswort Cengage Learning. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=2382218.
  • Gürel, N. (2007). İlköğretim okullarının akustik açıdan incelenmesi: İstanbul’da bir ilköğretim okulu örneği [Acoustical Examination of Primary Schools: An Example of a Primary School in İstanbul, Yüksek Lisans Tezi]. http://hdl.handle.net/11527/8171.
  • Güremen, L. (2012). İlköğretim okullarında iç ve dış ortam işitsel konfor koşullarının kullanıcılardaki etkisinin değerlendirilmesi üzerine bir çalışma:Amasya kenti örneği [An Evaluatıon of The Effects of Internal and External Audıotory Comfort Conditions on Students And Teachers in Elementary Schools in the Province of Amasya]. Engineering Sciences, 7(3), 580-604. https://doi.org/10.12739/Nwsaes.V7i3.5000066840.
  • Gürgil, F. ve Çetin, T., (2018). Bütünleştirilmiş program uygulamalarının öğrencilerin sosyal bilgiler dersi motivasyonlarına etkisi [The Effect of Integrated Curriculum on Student Motivation in Social Studies Courses]. Turkish Studies- Educational Sciences, Vol.13, No.27. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.14312.
  • Gürkan, E. T. (2019). Mimari tasarımda akustik modelleme uygulamaları ve örnek incelemeler [Acoustic Modeling Applications and Case Studies in Architectural Design]. Ulusal Tesisat Mühendisliği Kongresi, http://mmoteskon.org/wp-content/uploads/2019/03/2019-124.pdf.
  • Gürtepe, E. (2010). Ülkemizdeki eğlence yerlerinden kaynaklanan çevresel gürültünün kontrolü [Control of Environmental Noise Originating from Entertainment Places in Our Country]. Çevre ve Orman Bakanlığı. https://webdosya.csb.gov.tr/db/cygm/icerikler/cevresel-gurultu-olcum-ve-degerlend-rme-kilavuzu-20230811134720.pdf.
  • Hamzadayı E (2010). Bütünleştirilmiş öğrenme-öğretme yaklaşımının okuduğunu anlama ve yazılı anlatım becerilerine etkisi [The Effect of Integrated Learning-Teaching Approach on Reading Comprehension and Narration Skills]. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 1303- 94. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/110230/butunlestirilmis-ogrenme-ogretme-yaklasiminin-okudugunu-anlama-ve-yazili-anlatim-becerilerine-etkisi.
  • Hinde, E. R., Popp, S. E. O., Dorn, R. I., Ekiss, G. O., Mater, M., Smith, C. B., & Libbee, M. (2007). The integration of literacy and geography: the arizona geoliteracy program's effect on reading comprehension. Theory & Research in Social Education, 35(3), 343-365. https://eric.ed.gov/?id=EJ941521.
  • Jensen, E. (1996). Brain-Based Learning. Del Mar, CA: Turning Point Publishing.
  • Kılınç, A. (2008) Öğretimde mizahi kavramaya dayalı bir materyal geliştirme çalışması: bilim karikatürleri [A study of developing humorous comprehension based material in teaching: Science cartoons]. (Tez No: 226890) [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Lewis, V. K., & Shaha, S. H. (2003). maximizing learning and attitudinal gains through integrated curricula education. 123, 537-547. https://www.uen.org/lessonplan/print/18906.pdf.
  • MacMath, S., Roberts, J., Wallace, J. & Chi, X. (2010), Research section: curriculum integration and at-risk students: a canadian case study examining student learning and motivation. British Journal of Special Education, 37: 87-94. https://doi.org/10.1111/j.1467-8578.2009.00454.x
  • McCloud, C. (2016). Bugün bir kova doldurdun mu? [Have You Filled a Bucket Today?]. Butik Yayınları.
  • Merkit, M. (2019). İlkokul dördüncü sınıflarda gürültü kirliliği farkındalık eğitimi uygulamalarının etkisinin incelenmesi: izmir örneklemi [Examination of Noise Pollution Awareness Education Practices in Primary School Fourth Graders: İzmir Sample]. (Tez No: 601736). [Yüksek Lisans Tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Merkit, M. ve Bulunuz, M. (2020). Okulda gürültü farkındalık eğitim uygulamalarının değerlendirilmesi [Evaluation of Noise Awareness Education Applications in School]. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(34), 378-395. https://doi.org/10.29329/mjer.2020.322.18.
  • Morgan, A. (2015). Gürültücü güven [Shouty Arthur]. Redhouse Kidz Yayınları.
  • Özalp, I. (2006). Karikatür tekniğinin fen ve çevre eğitiminde kullanılabilirliği üzerine bir araştırma [A Study on İmplementing the Technique of Caricature in Science and Environmental Education]. (Tez No: 185106) [Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Özbıçakçı, F., Çapık, C., Gördes, N., Ersin, F. ve Kıssal, A. (2012). Bir okul toplumunda gürültü düzeyi tanılaması ve duyarlılık eğitimi [Assesment of Noise Level and Hearing Conservation in a School Community]. Eğitim ve Bilim, 37(165). http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/1242.
  • Polat, S. ve Buluş, Kırıkkaya, E. (2004). Gürültünün eğitim öğretim ortamına etkile- ri [Effects of Noise on Education and Teaching]. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi. https://www.academia.edu/25008666/G%C3%BCr%C3%BClt%C3%BCn%C3%BCn_E%C4%9Fitim_%C3%96%C4%9Fretim_Ortamina_Etkileri.
  • Polat, S. ve Buluş-Kırıkkaya, E. (2007). İlk ve ortaöğretim okullarındaki ses düzeyleri [Noise levels in primary and secondary schools]. İzalasyon Dergisi, 66, 78-82. https://scholar.google.com.tr/scholar?hl=tr&as_sdt=0,5&cluster=1249714739321175087.
  • Rath, T. & Reckmeyer, M. (2016). Senin kovan ne kadar dolu? [How Full is Your Bucket?]. Butik Yayınları.
  • Rifat, M. (1992). Göstergebilimin ABC’si [ABC's of Semiotics]. Sel Yayınları.
  • Sadık, F., Çakan, H. ve Artut, K. (2011). Çocuk resimlerine yansıyan çevre sorunlarının sosyo-ekonomik farklılıklara göre analizi [Analysis of the Environmental Problems Pictures of Children from Different Socio-economical Level]. İlköğretim Online, 10(3), 1066-1080. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8591/106795.
  • Sezgin, S. ve Mutlu, A. (2017). Ülkemizde gürültü farkındalığı sorunu: Şişli örneği [Noise Awareness in Our Country the Problem: Şişli Example]. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(2), 725-741. https://doi.org/10.26745/gaziuiibfd.418599
  • Schlittmeier, S., Hellbrück, J., & Klatte, M. (2008). Does irrelevant music cause an irrelevant sound effect for auditory items? European Journal of Cognitive Psychology, 20, 252–271. https://doi.org/10.1080/09541440701427838
  • Shriner, M., Schlee, B.M., & Libler, R. (2010). Teachers’ perceptions, attitudes and beliefs regarding curriculum integration. Aust. Educ. Res. 37, 51–62. https://doi.org/10.1007/BF03216913
  • Sousa, D. A. (2018). How The Brain Learns (5th.). Thousand Oaks, Corwin, A Sage Publishing Company.
  • Şahin, K., Şahin, A. ve Bağcı, H. R. (2014). Sinop Şehri ve yakın çevresindeki bazı okullarda gürültü kirliliği [Noise pollution at some schools Sinop city and its surroundings]. Studies of The Ottoman Domain (Osmanlı Hakimiyet Sahası Çalışmaları), 4(6), 20-31. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ohsc/issue/11015/131745.
  • Şentürk, C. ve Sağnak, M. (2012). İlköğretim okulu müdürlerinin liderlik davranışları ile okul iklimi arasındaki ilişki [The Relationship Between Primary School Principals' Leadership Behaviors and School Climate]. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 29-47. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26138/275287.
  • Tam, P. C. (2016). Children’s creative understanding of drama education: a bakhtinian perspective. Thinking Skills and Creativity, 20, 29-39. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2016.02.003.
  • Tamer-Bayazıt, N., Küçükçifçi, S. ve Şan, B. (2011). İlköğretim okullarında gürültüden rahatsızlığın alan çalışmalarına bağlı olarak saptanması [Assessment of noise annoyance in elementary schools according to field studies]. ITU Journal Series A: Architecture, Planning, Design, 10(2), 169-181. https://file.ttmd.org.tr/makale/83-2.PDF
  • Taş, M. (2013). Karikatür destekli fen öğretimine ilişkin bir araştırma: ilköğretim 6. sınıf yaşamımızdaki elektrik ünitesi örneği [A Research on Science Teaching Aided Cartoons: Is an Example Lives of Electrical Unit Primary 6th Class]. Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. 26(2), 473-500. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/153513
  • Işık Tertemiz, N. (2004). Çok zekâ kuramına göre bütünleştirilmiş etkinliklerin öğrenci başarısı üzerindeki etkisi [The Impact of Integıated Activities Based on Multiple Intelligence Theory on Student Achievement]. Eğitim ve Bilim, 29(134). https://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5034/1114.
  • Tuncel, Z. ve Demirel, M., (2010). Bütünleştirilmiş program uygulamasının ilköğretim 4 sınıf öğrencilerinin iş birliği becerilerine etkisi [The Effect of Integrated Program Application on the Cooperation Skills of Primary School 4th Grade Students]. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Vol.12, 111-128. https://openurl.ebsco.com/EPDB%3Agcd%3A2%3A9888274/detailv2?sid=ebsco%3Aplink%3Ascholar&id=ebsco%3Agcd%3A60167378&crl=c
  • Türkoğuz, S. (2008). Görsel sanat etkinlikleriyle bütünleştirilmiş ilköğretim fen ve teknoloji öğretimi. [ Teaching science and technology subject with integration of science and visual art activities at primary schools]. (Tez No: 230930) [Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Tüzel, S. (2013). Sınıf içi gürültünün öğrencilerin dinleme sürecindeki bilişsel performansına etkisi. [ Effects of Classroom Background Noise on Cognitive Performance of Listenıng Process in Secondary School Students]. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(4), 363-378. https://dergipark.org.tr/tr/pub/eku/issue/5458/74032.
  • Yağışan, N., Köksal, O. ve Karaca, H. (2014). İlkokul matematik derslerinde müzik destekli öğretimin başarı, tutum ve kalıcılık üzerindeki etkisi [The Effect of Teaching Math Through Music on Achievement, Attitude and Retention of the Students in Primary Schools]. İdil Dergisi, 3 (11). http://doi.org/10.7816/idil-03-11-01.
  • Yalovalı, R. (2019). İlköğretim 4. sınıf öğrencilerinin müzikle bütünleştirilmiş matematik ile fen ve teknoloji derslerine ilişkin tutum ve başarılarının incelenmesi [Investigation of the Attitudes and Achievements of Music Integrated "Mathematics" & "Science and Technology" Courses Of Primary School 4th Grade Students, Yüksek Lisans Tezi, Yakın Doğu Üniversitesi]. http://docs.neu.edu.tr/library/6714477627.pdf.
  • Yarımca, Ö. (2011). Disiplinler arası yaklaşımla bir durum çalışması [A Case Study in Interdisciplinary Approacah]. Akademik Bakış Dergisi, 25, 1-25. https://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423868125.pdf
  • Yıldırım, A. ve Simsek, H. (01 2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. [Qualitative Research Methods İn Social Sciences]. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative Research Methods İn Social Sciences]. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, B. ve Altun, Y. (2015). STEM eğitim ve mühendislik uygulamalarının fen bilgisi laboratuvar dersindeki etkilerinin incelenmesi [Investigating the Effect of STEM Education and Engineering Applications on Science Laboratory Lectures] El-Cezerî Fen ve Mühendislik Dergisi, 2(2), 28-40. https://doi.org/10.31202/ecjse.67132.
  • Yıldırım, B. (2016). 7. sınıf fen bilimleri dersine entegre edilmiş fen teknoloji mühendislik matematik (STEM) Uygulamaları ve Tam Öğrenmenin Etkilerinin İncelenmesi [An examination of the effects of science, technology, engineering, mathematics (stem) applications and mastery learning integrated into the 7th grade science course]. (Tez No: 429441). [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Yıldız, D. G. ve Bümen, N. T. (2013). Kubaşık öğrenme ve anlaşmazlık çözümü eğitimi ile bütünleştirilmiş öğretim programının akademik başarı ve sosyal problem çözme becerisine etkisi [Effects of cooperative learning and conflict resolution training 'ntegrated into curriculum on academic achievement, social problem solving skill]. Turkish Journal Of Education, 2(4), 28-43. https://doi.org/10.19128/turje.181068
  • Yıldız, E., Güçhan Özgül, S. ve Saçkes, M. (2019). Bütünleştirilmiş fen ve türkçe etkinliklerinin okul öncesi çocuklarının dünya’nın şekli ve gece gündüz kavramlarını anlayışlarına etkisi [The Effect of Integrated Science and Literacy Activities on Children's Understandings of Shape of the Earth and Day- Night Concepts]. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(41), 155-172. https://doi.org/10.31795/baunsobed.581256.
  • Zhbanova, K. S., Rule, A. C., Montgomery, S. E., & Nielsen, L. E. (2010). Defining the difference: comparing integrated and traditional single-subject lessons. Early Childhood Education Journal 38, 251-258. https://doi.org/10.1007/s10643-010-0405-1
Toplam 84 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Musa Kahriman 0000-0002-9473-3744

Mızrap Bulunuz 0000-0002-6650-088X

Erken Görünüm Tarihi 19 Nisan 2024
Yayımlanma Tarihi 25 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 57 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kahriman, M., & Bulunuz, M. (2024). Gürültünün Önlenmesine Yönelik Bütünleşik Eğitim Uygulamaları: Bir Eylem Araştırması. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 57(2), 591-653. https://doi.org/10.30964/auebfd.1283683

Creative Commons LicenseThe content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License