Grafik sanatının en önemli
unsurlarından olan afiş; bir şeyi
tanıtmak ve hedef kitlelere verilmek istenen mesajı iletebilmek için
hazırlanan, resimli duvar duyurusu anlamına gelir. Afişler; reklam afişleri,
sosyal afişler ve kültürel afişler olmak üzere üç ana başlık altında
toplanmaktadır. Kültürel Afişler; festival,
seminer, sempozyum, sergi, tiyatro, sinema, balo, spor gibi kültürel
etkinlikleri tanıtmak için tasarlanır. Henri de Toulouse-Lautrec, çağdaş afiş
tasarımının ilk temsilcisi olarak kabul edilir. Lautrec döneminde afiş, sanat
sayılmaya ve değer görmeye başlamıştır. Lautrec’ in grafik sanatına girmesi,
Paris’ in önemli gece kulübü Moulin Rouge için tasarladığı ilk taş baskı afişi
olan ‘Moulin Rouge:La Goulue’ eseriyle olmuştur. Bu afiş sayesine ünlenen
sanatçının ‘Reine Joie’ ve
‘La Goulue ile kız kardeşi Moulin Rouge’da’, ‘Moulin Rouge’daki İngiliz’ adlı
kitaplar için yapmış olduğu afiş tasarımları da, diğer baskı tekniğiyle yaptığı
afişler arasında en önemlileri sayılmaktadır.
Afişlerinde kullandığı yazılar ve görsel uyum dikkat çekicidir. Onun döneminde
reklam amaçlı algılanan afiş bir sanat dalı olarak kabul görmüş ve halk ile
sanat arasındaki mesafe kaybolmuştur. Bu çalışmada literatür tarama yöntemi ile
birlikte nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Literatür taraması sonucunda
elde edilen veriler, betimsel analiz ve içerik analizi kullanılarak bildiri
konusu tespit edilmiş, tespit edilen konu tartışılmış ve yorumlanmıştır. Bu
çalışmada; post empresyonist dönemdeki sanat ortamı, dönemin tekniği, kültürel
ve sanatsal değerleri ile günümüzdeki sanatsal değerler ve kullanılan teknik,
renk, tipografi, görsel imge gibi unsurlarla kıyaslaması yapılmış olup,
Toulouse-Lautrec’in çağdaş afiş tasarımına etkisi ve günümüze yansıması
incelenmiştir. Lautrec’in afişlerindeki sıra dışı konular sanatının uçlarda
değil, eserlerinin benzersiz duyarlılıkta olduğunun göstergesidir. Resmin
kişinin öz benliğini bulması ve hayata tutunabilmesi adına insanın yaşamında
önemli bir yer tuttuğu, günümüz çağdaş afiş sanatının zemininin Lautrec
tarafından atıldığı sonucuna ulaşılmıştır.
Henri de Toulouse-Lautrec grafik tasarım afiş tasarımı kültürel afiş resim post empresyonizm
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 2 |