Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

D Grubu’nun Türk Resim Sanatında Özgünlük Açısından Önemi

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 1, 29 - 45, 30.08.2021

Öz

Bu çalışmada; Türk Resim Sanatının modernleşmesinde, ortaya çıktığı dönemden, günümüze kadar, kalıcı etkiler yaratmayı başarmış “D Gurubu’nun” özgünleşme açısından önemi incelenmiştir.
Bu çalışmayı hazırlarken, basılı kitaplar başta olmak üzere, dijital kaynaklarda dâhil tüm yazılı ve görsel kaynaklardan faydalanılmıştır.
Türkiye’nin modernleşme tarihinin ilk adımları, devamı niteliğinde olduğu Osmanlı İmparatorluğu döneminde atılmıştır. Tarihçiler tarafından “Batılılaşma” olarak adlandırılan bu süreç, gerçek manasıyla Tanzimat Dönemi uygulamalarıyla başlamıştır. Dolayısıyla bu dönemde atılan adımlar. Gerçek manada modern dünyanın ruhuna uygun adımlar olarak değerlendirilmiştir. Böylece Osmanlı Devleti için, kendi özgünlüğünde modernleşme yolu açılmıştır. Atılan bu adımların verdiği ilham, ayrıca Osmanlı Resim Sanatının yönünün, batıya dönmesinde önemli bir rol oynamıştır.
Tanzimat ile başlayan modernleşme, bizim için ne anlama geliyorsa. Türk Resim Sanatının modernist dönüşümünde, önemli bir dönüm noktasını oluşturan D Gurubu da o anlama gelmektedir. 1926 sonrası, sanat eğitimi almak için yurtdışına çıkmış olan genç sanatçılar, bulundukları sanat ortamlarında, Fovizm, Kübizm ve Dışavurumculuktan yoğun olarak etkilenmişlerdir. Yurtdışından, bu duygu ve izlenimlerle ülkeye dönen, Zeki Faik İzer, Zühdü Müridoğlu ve Cemal Tollu gibi sanatçılar, zamanın ruhunun artık akademik anlayıştan yana olmadığını görmüşlerdir. İzlenimci sanat anlayışına ve akademik öğretiye bayrak açan sanatçılar, sanatsal yaratma süreçlerinin olabildiğince özgürleşmesi gerektiği fikri konusunda uzlaşmışlardır. Ve bu ortak aklı hareket geçirmek içinde 1933 yılında D Gurubunu kurmuşlardır. Böylece Türk Resim Sanatı için yeni bir evre başlamıştır.
Sonuç olarak; görülmektedir ki Türk Resim Sanatının modernleşme süreci, D Gurubu dönemi ele alınmadan yeterince anlaşılamaz.

Teşekkür

Prof.Dr. Nur GÖKBULUT

Kaynakça

  • Ayla Ersoy,(1987), Bedri Rahmi Eyüboğlu’nu Yeniden Anarken, Sanat Çevresi,133:6-7s.102
  • Turani,sayfa 10 Turani, A. (1984). Batı anlayışına dönük Türk resim sanatı. Ankara: İş Bankası Yayıncılık
  • Tansuğ, S. (1992). Bir Grup Çabası Sanat Çevresi Dergisi, sayı:161: s.10
  • Sezer Tansuğ, Çağdaş Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, sayfa 119-2005
  • Kaya Zengin, Sanat Tarihi, istanbul. 2001, 157
  • Berk Nurullah ve TURANİ Adnan, Başlangıcından Bugüne Çağdaş Türk Resim Sanatı Tarihi, II, Tiglat Yayınları, İstanbul, 1981
  • Buğra, H. B. (2007). 1914’lerden 1940’lara Türk resim ve romanında gerçekçilik. İstanbul: Ötüken Neşriyat
  • Özsezgin ve Berk (1983),Cumhuriyet Dönemi Türk Resmi,İş Bankası Kültür Yayınları,Sayı:11,s.42,43
  • Ayla Ersoy, “Karşılıklı Etkileşim İçinde Türk ve Batı Sanatı”, Türkiye’de Sanat Dergisi, Ocak- Şubat, 1997, 53
  • D Grubu 1933-1951,(2002),Yapı Kredi Yayınları,İstanbul:s.14
  • Berk Nurullah ve ÖZSEZGİN Kaya, Cumhuriyet Dönemi Türk Resmi, Kültür Yayınları, Ankara, 1983
  • Zühre İndirkaş, Ana Tanrıçalar, Kybele ve Çağdaş Türk Resmindeki İzdüşümleri, Ankara, 2001, 23
  • Berk-Özsezgin, a.g.e., 54 Berk, N. ve Özsezgin, K.(1983). Cumhuriyet dönemi Türk resmi. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
  • Zühre İndirkaş, Ana Tanrıçalar, Kybele ve Ça da Türk Resmindeki İzdüş ümleri, Ankara, 2001, 23
  • Giray, K. (1982). Türkiye iş bankası resim koleksiyonu. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür ve Sanat Yayınları
  • Tansuğ S. (1995). Türk Resminde Yeni Dönem, İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Berk, N. (1943). Sanat konuşmaları. İstanbul: Ülkü Basımevi
  • Tansuğ , a.g.e., 181 Tansuğ S. (1995). Türk Resminde Yeni Dönem, İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Öztop, Ş. (1993). Cumhuriyet dönemi Türk resim sanatı. Kültür Dergisi, Nisan 98
  • 92 indirkaş, a.g.e., 30 İNDİRKAş Zühre, Ana Tanrıçalar, Kybele ve Çağda Türk Resmindeki zdü ümleri, T.C. Kültür Bakanlı ı Yayını, Ankara, 2001
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Abidin Müslüm Baysal 0000-0003-3082-6674

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2021
Gönderilme Tarihi 24 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Baysal, A. M. (2021). D Grubu’nun Türk Resim Sanatında Özgünlük Açısından Önemi. Ankara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 3(1), 29-45.