Bu araştırma, Millî Eğitim Bakanlığı 2018 yılı Ortaöğretim Müzik Dersi (9, 10, 11, 12. Sınıflar) Öğretim Programı kazanımlarını öğretim programlarının oluşturulması ve düzenlenmesi ilkelerinden “dikey eklemleme(devamlılık)” ilkesi doğrultusunda analiz ederek programı bu ilkeye uygunluk açısından değerlendirmek ve analiz sonuçlarına dayanarak programa dönüt vermek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada durum tespitine dayalı betimsel bir yöntem kullanılmış olup; veriler kazanımların bir sınıf düzeyinden diğerine geçişte önkoşul öğrenmelere dayalı olarak yapılandırılma, basitten karmaşığa sıralanma durumuna dayalı olarak analiz edilmiştir. Buna göre, Ortaöğretim Müzik Dersi Öğretim Programı kazanımlarının ön koşul öğrenmelere dayalı olarak sıralanması incelendiğinde; 10, 11 ve 12. Sınıflarda yer alan toplam 67 kazanımdan 28 kazanımın bu ilkeye uygun olduğu, 13 kazanımın kısmen uygun olduğu, 26 kazanımın ise uygun olmadığı görülmüştür. Aynı şekilde kazanımların basitten karmaşığa doğru sıralanma durumlarına bakıldığında ise 9, 10, 11, 12. sınıflarda yer alan 92 kazanımdan 33 kazanımın bu ilkeye uygun, 9 kazanımın kısmen uygun, 48 kazanımın ise uygun olmadığı görülmektedir. Bu sonuçlara göre ise ön koşul öğrenmeleri yeterli derecede sağlanamayan kazanımların önceki veya sonraki sınıf seviyesinde devamlılığının sağlanması, basitten karmaşığa uygun sıralanmayan kazanımların içerik ve beceri sıralaması açısından tekrar gözden geçirilmesi önerilmiştir.
Müzik Eğitimi Ortaöğretim Müzik Dersi Öğretim Programı Dikey Eklemleme Ön Koşul Öğrenme Basitten Karmaşığa Program Değerlendirme
Araştırmama, Ankara Üniversitesi Rektörlüğü Etik Kurul Başkanlığı tarafından Etik Kurul İzni verilmiştir.
Makalemin hazırlanmasında ve analiz sonuçlarının değerlendirilmesinde görüş ve önerileriyle destek olan, Prof. Dr. Ayşe Çakır İlhan, Prof. Dr. Aytekin Albuz, Doç. Dr. Canay Demirhan İşcan, Dr. Zeynep Özer, Dr. Yunus Yapalı ve Dr. Ahmet Akın' a çok teşekkür ederim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 12 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 1 |