Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gadamer’s Legitimacy Problem on Art

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 176 - 190, 30.12.2024
https://doi.org/10.58608/augsfd.1495719

Öz

Hans-Georg Gadamer (1900-2002), one of the representatives of the hermeneutic movement, is one of the important thinkers of the last century. German philosopher Gadamer contributed to the efforts to ground human sciences with the hermeneutic method he developed. Gadamer deals with the problem of legitimacy of art in his work called Truth and Method and his works called The Actuality of Beauty. In these works, he attempts to ground the historical continuity of art with the conceptual formulation he developed in the form of a trilogy of games, symbols and festivals. Gadamer is of the opinion that these three concepts provide information about the anthropological roots of human experiences that provide the unity of classical art tradition and modern art. This claim of Gadamer is not only an ontological justification for the nature of art, but also reflects a view that human experiences carry anthropological heritage. This conceptual context is also important in that it offers ideas about the continuity between primitive societies and modern humans. The concepts of play, symbol and festival put forward by Gadamer are defined as forms of behavior that continue from the oldest experiences of the human species to the present day. Just as these three concepts have changed form over time, art has also changed formally today. However, the structure and logic of the essential human experiences of art are the same. In this respect, Gadamer discussed art according to the methods of human sciences and presented the problem of legitimacy as an approval of cultural contexts. Gadamer's quest to understand and study the human sciences leads him to analyze the impact of modern culture on the evolution of the human sciences and the fact that some basic elements of the humanistic heritage have been preserved. In this quest, Gadamer analyzes the experience of art in the context of truth. In terms of content, the article evaluates this context within the framework of the legitimacy problem of art. In this regard, first of all, the emergence story of modern art movements is included and then how art evolved into debates expressed as the legitimacy problem is discussed. Gadamer's thoughts on art are placed at the center of the presented perspective. Thus, it can be said that the study essentially reveals a Gadamerian perspective.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2010). 20. yüzyıl batı sanatında akımlar. Sel Yayıncılık.
  • Artun, A. (der.), (2011). Sanat manifestoları: avangard sanat ve direniş. İletişim Yayınları.
  • Bakhtin, M. (2001). Karnavaldan romana: edebiyat teorisinden dil felsefesine seçme yazılar (C. Soydemir, Çev.).
  • Ayrıntı Yayınları.
  • Eco, U. (2007). Güzelliğin Tarihi (A. C. Akkoyunlu, Çev.). Doğan Kitap.
  • Gadamer, Hans-Georg, (1986). The relevance of the beautiful and other essays (N. Walker, Trans. ; R.
  • Bernasconi Ed.). Cambridge University Press.
  • Gadamer, H.G., (2005). Güzellin güncelliği: bir oyun, sembol ve festival olarak sanat (F. Tepebaşılı, Çev.).
  • Çizgi Kitabevi.
  • Gadamer, H.G., (2006). Truth and method (J. Weinsheimer & D. G. Marshall, Trans. & Rev.).
  • Continuum Publishing.
  • Gadamer, H.G. (2008). Hakikat ve yöntem 1. cilt (H. Arslan (Ing.) & İ. Yavuzcan (Alm.), Çev.).
  • Pardigma Yayınları.
  • Gill, S. (2012). Dancing culture religion. Lexington Books.
  • Kuspit, D. (2010). Sanatın sonu (Y. Tezgiden, Çev.). Metis Yayınları.
  • Platon (2014). Sympcsion: şölen (E. Çoraklı, Çev.). Alfa Yayınları.

Gadamer’in Sanat Üzerine Meşruiyet Sorunu

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 176 - 190, 30.12.2024
https://doi.org/10.58608/augsfd.1495719

Öz

Hermeneutik akımının temsilcilerinden Hans-Georg Gadamer (1900-2002), son yüzyılın önemli düşünürlerinden biridir. Alman filozof Gadamer, geliştirdiği hermeneutik yöntemle insan bilimlerinin temellendirme çabalarına katkıda bulunmuştur. Gadamer, Hakikat ve Yöntem adlı çalışması ve Güzelliğin Güncelliği adlı eserlerinde sanatın meşruiyet sorununu ele alır. Bu çalışmalarında kavramsal olarak oyun, sembol ve festival üçlemesi şeklinde geliştirdiği kavramsal formülasyon ile sanatın tarihsel sürekliğine ilişkin bir temellendirmeye girişir. Gadamer, bu üç kavramın klasik sanat geleneği ile modern sanatın birliğini sağlayan insan deneyimlerinin antropolojik kökenlerine yönelik bilgiler sunduğu görüşündedir. Gadamer’in bu iddiası sanatın doğasına ilişkin ontolojik bir temellendirme olduğu gibi insan deneyimlerinin antropolojik mirası taşıdığına bir görüşü de yansıtır. Bu kavramsal bağlam, ilkel toplumlarla modern insan arasındaki sürekliliğe dair düşünceler sunması bakımından da önemlidir. Gadamer’in öne sürdüğü oyun, sembol ve festival kavramları insan türünün en eski deneyimlerinden bu güne kadar sürdüğü davranış formları şeklinde tanımlanır. Tıpkı bu üç kavramın zamanla biçim değiştirdiği gibi sanatta günümüzde biçimsel olarak değişmiştir. Ancak sanatın özüne ait insan deneyimlerinin yapısı ve mantığı aynıdır. Bu bakımdan Gadamer, sanatı da insan bilimlerinin yöntemlerine göre ele alarak, meşruiyet sorununu da yine kültürel bağlamların bir onayı şeklinde sunmuştur. Gadamer’in insan bilimlerini anlamaya ve araştırmaya yönelik arayışı, onu insan bilimlerinin evrimi üzerinde modern kültürün etkisini ve hümanistik mirasın bazı temel unsurlarının korunduğuna ilişkin olguyu çözümlemeye götürür. Bu arayışta Gadamer, sanat deneyiminin hakikat bağlamında analizini yapar. Makale içerik olarak bu bağlamı sanatın meşruiyet sorunu çerçevesinde değerlendir. Bu bakımdan öncelikle modern sanat akımların ortaya çıkış hikâyesine yer verilmiş ve sonrasında sanatın meşruiyet sorunu şeklinde ifade edilen tartışmalara nasıl evirildiği ele alınmıştır. Ortaya konulan bakış açısının odağına Gadamer’in sanata dair düşünleri yerleştirilmiştir. Böylece çalışma özünde Gadamerci bir bakış açısını ortaya koyar, denilebilir.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2010). 20. yüzyıl batı sanatında akımlar. Sel Yayıncılık.
  • Artun, A. (der.), (2011). Sanat manifestoları: avangard sanat ve direniş. İletişim Yayınları.
  • Bakhtin, M. (2001). Karnavaldan romana: edebiyat teorisinden dil felsefesine seçme yazılar (C. Soydemir, Çev.).
  • Ayrıntı Yayınları.
  • Eco, U. (2007). Güzelliğin Tarihi (A. C. Akkoyunlu, Çev.). Doğan Kitap.
  • Gadamer, Hans-Georg, (1986). The relevance of the beautiful and other essays (N. Walker, Trans. ; R.
  • Bernasconi Ed.). Cambridge University Press.
  • Gadamer, H.G., (2005). Güzellin güncelliği: bir oyun, sembol ve festival olarak sanat (F. Tepebaşılı, Çev.).
  • Çizgi Kitabevi.
  • Gadamer, H.G., (2006). Truth and method (J. Weinsheimer & D. G. Marshall, Trans. & Rev.).
  • Continuum Publishing.
  • Gadamer, H.G. (2008). Hakikat ve yöntem 1. cilt (H. Arslan (Ing.) & İ. Yavuzcan (Alm.), Çev.).
  • Pardigma Yayınları.
  • Gill, S. (2012). Dancing culture religion. Lexington Books.
  • Kuspit, D. (2010). Sanatın sonu (Y. Tezgiden, Çev.). Metis Yayınları.
  • Platon (2014). Sympcsion: şölen (E. Çoraklı, Çev.). Alfa Yayınları.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Kültür Politikası, Estetik, Sanat Felsefesi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Devrim Avşar 0000-0001-9184-9701

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 4 Haziran 2024
Kabul Tarihi 6 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Avşar, D. (2024). Gadamer’in Sanat Üzerine Meşruiyet Sorunu. Ankara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 6(2), 176-190. https://doi.org/10.58608/augsfd.1495719