Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından hazırlanan yeni “Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği” (Yönetmelik / Çerçeve Yönetmelik), 20/04/2016 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik programlarından oluşan lisansüstü öğretime ilişkin önemli değişiklikler içeren Yönetmeliğin en dikkat çekici yanı, öğrenimde “azami süreler”i ve üniversiteden “atılma”yı (“ilişik kesme”yi) geri getiren hükümlerinin mevcudiyeti. Lakin bu hükümlerin getirilmesi, yepyeni bir sistem ihdası anlamına gelmediği gibi, aslında “sürpriz” de değil. Zira ön lisans ve lisans öğrenimi açısından, 19/11/2014 tarih ve 6569 sayılı Torba Kanun’la yaklaşık bir buçuk yıl önce geri getirilmiş olan “atılma”nın, lisansüstü öğrenim açısından da gündeme geleceği, anılan Torba Kanun’un bu hususta YÖK’e yetki verdiği hükmünden hareketle biliniyordu/beklenmekteydi. Bu noktada, lisansüstü öğretimin niteliği perspektifinden değerlendirildiğinde, belirli süreler içerisinde belirli yükümlülükleri yerine getirmeyen ve başarısız olan öğrencilerin üniversiteden “atılması” sonucunu doğuran düzenlemelerin elzem ve isabetli olup olmadığı, şüphesiz önemli bir tartışma konusu. Ama yürürlüğe giren yeni Yönetmeliğin “atılma”yı geri getirmiş olması muvacehesinde, bu konudaki hükümler, artık bir “vakıa” olarak karşımızda. Üstelik Yönetmeliğin yürürlük tarihinden önce lisansüstü öğrenime başlamış olan (mevcut/eski) öğrencilerin, bu Yönetmeliğe tabi olup olmadıkları ya da ne ölçüde ve ne şekilde tabi olduklarına ilişkin tereddüde düştükleri gözlemlenmekte. İşte bu makalede de, lisansüstü öğrenimde “azami süreler” konularak “atılma”nın getirilmesinin yerindeliği tartışması bir kenara bırakılarak; esasen, Yönetmeliğin yürürlüğe girmesiyle birlikte en çok merak uyandıran, birbiriyle ilintili şu iki genel soruya yanıt aranmakta: 1) Lisansüstü öğrenciler, -disiplin hükümleri dışında- hangi hâllerde üniversiteden “atılacak”tır? 2) Mevcut lisansüstü öğrenciler, genel olarak bu Yönetmeliğe, spesifik olarak da Yönetmeliğin “azami süre”yi ve “atılma”yı öngören hükümlerine tabi olacak mıdır?
Lisansüstü eğitim-öğretim yüksek lisans doktora sanatta yeterlik azami öğrenim süresi üniversiteden ilişik kesme geçiş hükümleri kazanılmış hak müktesep hak haklı beklenti makul beklenti
New “Regulation on Postgraduate Education and Training” (Regulation / Framework Regulation) is prepared by the Council of Higher Education (CoHE), and came into force through being published in the Official Gazette dated 20/04/2016. Regulation includes significant amendments related to postgraduate education consisting of masters, doctorate and proficiency in art programs. The most noteworthy aspect of Regulation is presence of the provisions bringing back “maximum period of time” in education and “discharge” from university. However bringing these provisions mean neither establishing a totally new system nor a “surprise”. Because, in terms of undergraduate education (associate and bachelor degrees), about one and a half year ago, “discharge” was brought back with the Omnibus Bill dated 19/11/2014 and numbered 6569. And in terms of postgraduate education, bringing “discharge” back was being known/expected with reference to the mentioned Omnibus Bill’s provision that delegating CoHE. At this point, when evaluated from the perspective of quality of the postgraduate education, it is undoubtedly an important topic of discussion as to whether essential and appropriate that the provisions set forth “discharging” students who omit the certain obligations within the certain periods of time, and are failed. But in view of being brought “discharge” back by the new Regulation, the provisions on this issue stay as a “fact” in front of us. Moreover, it is observed that the (current/former) students, who have begun their postgraduate education before the enforcement date of Regulation, are in hesitation regarding to whether subject to or in what extent subject to this Regulation. In this article, expediency discussion on establishing the “maximum period of time” and “discharge” in postgraduate education is left aside, and substantially, with the Regulation’s entrance into force, answers to the following two general and the most suspensive questions related to each other are sought: 1) In which circumstances -except disciplinary provisionspostgraduate students are going to be “discharged” from university? 2) Are the current postgraduate students going to be completely subject to this Regulation, and/or specifically subject to the provisions providing “maximum period of time” and “discharge”?
Postgraduate education and training master’s degree doctorate degree proficiency in art degree maximum period of education time discharge from university transition provisions vested right acquired right legitimate expectation reasonable expectation
Diğer ID | JA44UP73VK |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2016 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 65 Sayı: 2 |