Hukuk, bir iyilik ve hakkaniyet sanatıysa; insanlar arasında adaletin en iyi şekilde gerçekleşmesi gerektiğini amaçlamayan bir hukuk sisteminde hukuktan bahsetmek imkânsızsa, hukuku özüne, yani adalet ve hakkaniyete döndürecek hukukçulara ihtiyaç duyulduğuna olan inançtan yola çıkarak hukuk eğitimi yeniden ele alınmalıdır. Özellikle, ülkemizde hukuk eğitimi alanında meydana gelen son değişiklikler ve yenilikler dikkate alınırsa, hukuk eğitimi alanında derin ve köklü bir reforma gidilmesinin zorunlu olduğu ifade edilmelidir. Bu noktada, hukuk fakültesi kontenjanlarının artırılması, neredeyse her üniversite bünyesinde yeni hukuk fakültelerinin kurulması isabetli olmamıştır. Kontenjan artırımı ve öğrenci kabulünde taban puanların düşmesi, göreceli de olsa hukuk eğitimi için yeterli donanıma sahip olmayan öğrencilerin hukuk fakültesine kabulü anlamını taşımaktadır. Fiziksel alt yapı yetersizliği ile kurulan bu yeni fakültelerde ciddî öğretim üyesi eksiklikleri de bulunmakta, bu fakülteleri kazanan öğrenciler kimi
zaman taşıma eğitim ile başka şehirlerdeki fakültelerde eğitim
görmektedirler. Bu arada, hukuk eğitiminde klasik yöntem olan salt takrir
sistemi ile eğitimden vazgeçilerek pratiği de kapsayan, hatta teoriden çok
pratiğe eğilerek öğrenciye bir bilgiyi ezberletmek yerine fikir üretme,
muhakeme yapma, uyuşmazlık üzerine yaratıcı düşünme teknikleri
öğretilmelidir. Pratik ders olarak ifade bulan uygulama çalışmalarında
varsayıma dayalı, masa başında üretilmiş senaryolardan uzaklaşılarak,
gerçek hukukî uyuşmazlıklar üzerine çözüm üretme yeteneğini geliştirecek
bir öğretme tekniği benimsenmelidir. Hiç şüphesiz, bu da hukuk kliniğinin
bir kurum ve yöntem olarak hukuk eğitiminde tüm hukuk fakülteleri
bünyesinde hayata geçirilmesiyle gerçekleşecektir
Hukuk Kliniği Hukuk Eğitimi Hukuk Eğitiminde Pratiğin Önemi Hukukta Meslekî Eğitim Profesyonel Hukuk Eğitimi
The education of law, if the law is an art of favor and justice and it is impossible that making mention to law in a legal system which does not aim that taking place of justice ideally among people is required, should be tackled again on the basis of a belief that lawyers returning law to self, namely to justice and favor, is needed. Particularly, considering recent changes and innovations occurring in the field of law education, it should be stated that making a radical and rooted reform in the field of law education is imperative. At this point, increasing of law faculties’ quotas and the establishment of new law faculties in the body of nearly all universities are not right decisions. Quota increase and decreasing of base point in student admissions come to mean, relatively, admission of students that do not have sufficient fund of knowledge for law education. There is also a serious lack of faculty members in law faculties recently established with inadequacy of physical substructure. Moreover, students getting accepted into these law faculties sometimes receive education in other cities through mobile education. In the meantime, techniques of creative thinking, reasoning, producing ideas in law education should be taught to students instead of having students memorize an information by dispensing with the education with declaration method which is a time-honored practice and perhaps by giving some thought to practice rather than theory. In these practice studies stated as “practice lessons”, a teaching method that can advance generating solutions techniques over real legal disputes should be adopted by deserting scenarios that is based upon assumptions and produced at a desk. Undoubtedly, this will become fact by means of actualization of legal clinic in the body of all law faculties as an institution and method
Legal Clinic Law Education Importance of Practice in Education of Law Occupational Education in Law Professional Law Education
Diğer ID | JA64PT49RC |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2015 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 64 Sayı: 2 |