Bu çalışmayı hazırlamamızda bize yol gösteren ve bizi cesaretlendiren değerli hocamız Prof. Dr. Sabih ARKAN’a en içten şükranlarımızı sunarız. ** Atılım Üniversitesi Hukuk Fakültesi, Ticaret Hukuku Anabilim Dalı. *** Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ticaret Hukuku Anabilim Dalı Doktora Öğrencisi. ÖZET Türk hukukunda hava araçları üzerinde ipotek tesis edilmesi hususu, mevzuatta Türk Sivil Havacılık Kanunu’nun 69 ve devamı maddelerinde hüküm altına alınmıştır. Ancak Kanun’da yer alan hükümler ipotek müessesesini düzenleme konusunda oldukça yetersizdir. Söz konusu eksiklik, Medenî Kanun’un taşınmaz ipoteğine ilişkin hükümlerinin uygulanacağı doğrultusunda Kanun’da açık bir atıf mevcut değilse, niteliği itibariyle hava araçlarına daha yakın olan gemi ipoteği hakkında Türk Ticaret giderilmelidir. Uçak siciline kayıtlı olmayan hava araçları, taşınır malların rehnedilmesi usulüne göre tescil edilirken, sicile kayıtlı hava araçlarının rehne konu edilmesi, yazılı bir rehin sözleşmesinin yapılması ve bunun sicile kaydı ile mümkündür. Sicile kayıtlı hava araçları bakımından söz konusu olan “hava aracı ipoteği”, tescilli taşınır rehni niteliğindedir. Hava araçları üzerinde tesisi edilecek ipotek kanunî veya akdi nitelik arz edebilir. Türk Sivil Havacılık Kanunu’nda kanunî ipotek hakkı, hava aracının yapımını ve onarımını gerçekleştiren kişilere tanınmıştır. Hava aracı üzerinde kurulabilecek akdî ipotek türleri arasında birlikte ipotek, yabancı para esasına göre ipotek, üst sınır ipoteği ve nama veya hamiline yazılı tahvillerden doğan alacakların ipoteği önem arz eder
Türk Sivil Havacılık Kanunu hava aracı ipoteği sicilli taşınır rehni uçak sicili kanuni ipotek birlikte ipotek
The issue of establishing the mortgage on aerial vehicles in Turkish Law has been regulated with the Article no. 69 of Turkish Civil Aviation Code (TCAC) and the following articles in legislation. However, this Code's provisions are so inefficient to regulate the mortgage institution properly. In this respect, in conditions where there are gaps in TCAC, it is suitable to applicate the provisions of Turkish Trade Law concerning ship mortgage which is closer to aviation vehicles is inevitable although there is no clear reference nothing that the immovable mortgage provisions of the Civil Law should apply. The aerial vehicles which are registered can only be mortgaged by drawing a written mortgage contract and its registry; while unregistered aerial vehicles in Plane Registry are approved in accordance with mortgaging of the movable vehicles. Thus, “aerial vehicle mortgage” which falls under the registered aerial vehicles is in the force of a registered movable mortgage. Mortgage to be established on aerial vehicles can be legal or conventional. Legal right to mortgage in TCAC has been granted to those who perform maintenance of the vehicle. Conventional mortgage types which can be put on the aerial mortgage include mutual mortgage, mortgage on the base of foreign currency, upper limit mortgage and the mortgage of the credits born by the equities indicated to the bearer
Turkish Civil Aviation Code aerial vehicle mortgage registered movable mortgage plane registry legal mortgage conventional mortgage
Diğer ID | JA48RJ84ED |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2008 |
Gönderilme Tarihi | 1 Eylül 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 57 Sayı: 3 |