Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Medya Özelinde Kamusal Alan Doktrini ve “Knight First Amendment Institute et al v. Donald J. Trump” Kararının Amerika Birleşik Devletleri Anayasası 1. Ek Maddesi Kapsamında Değerlendirilmesi

Yıl 2020, Cilt: 69 Sayı: 4, 1665 - 1704, 14.04.2021
https://doi.org/10.33629/auhfd.740940

Öz

Sosyal medya, bireylerin kendilerini ifade edebilme imkânına sahip olarak, görüşlerini paylaşabildikleri, böylece demokratik bir kültürün gerçekleştirilmesi olanaklarının büyük ölçüde genişlediği bir alan haline gelmiştir. Dijital çağın sağladığı bu imkânlar aynı zamanda, bu katılımı sınırlandırabilecek yeni denetim yöntemlerini de üretmeye başlamıştır. Bu durum öncelikle kendisini yasal düzenlemelerde göstermeye başlamış, ardından bugüne kadar konuya ilişkin verilmiş kararların mevcut durum bakımından yeniden yorumlanması gerekliliğini ortaya çıkarmıştır. Özellikle son yıllarda siyasilerin sosyal medya kullanma oranındaki artış, izledikleri politikaları bu araçlarla duyurma yolunu tercih etmeleri ve kendi medyalarını yaratma istekleri, kendi iradeleriyle açtıkları bir alanın yapısında ve özellikle ifade özgürlüğünün kullanımı bakımından yeni sorunları ortaya çıkarmaya başlamıştır. Amerikan Başkanı Donald J. Trump’ın, Twitter sayfasından yorumlarını beğenmediği bazı kullanıcıları engellemesi üzerine başlatılan yargılama sürecinin sonucunda, kamusal forum doktrini, sosyal medya hesaplarının kullanım şekli de göz önünde bulundurularak yeniden yorumlanmıştır. Bu çalışmada, ifade özgürlüğü bakımından sosyal medya özelinde kamusal forum doktrini ve Amerikan Anayasasının ek 1. maddesi, Yüksek Mahkeme içtihatlarıyla birlikte incelenmiştir. Bu bağlamda karşılaşılan yeni kamusal forumun, Anayasa Mahkemesi’nin ifade özgürlüğü çerçevesinde mağdur statüsüne ilişkin kararları bakımından uygulanabilirliği değerlendirilmeye çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Arslan, Zühtü Der.; ABD Yüksek Mahkemesi Kararlarında İfade Özgürlüğü, Liberal Düşünce Topluğu, Ankara, 2003.
  • Aydın, Öykü Didem; Üç Demokraside Düşünce Özgürlüğü ve Ceza Hukuku – I– Amerika Birleşik Devletleri, Ankara: Seçkin Yayınevi, 2004.
  • Balkin, Jack M.; “Digital Speech and Democratic Culture: A Theory of Freedom of Expression for the Information Society”, New York University Law Review, Vol.79, No. 1, 2004, ss.1-55.
  • Baran Brian C. and Nathaniel Rubin; “Mainstream Jurisprudence and Some First Amendment Problems: Judge Neil M. Gorsuch on Free Expression”, Stanford Law Review Online, Volume 69, March 2017, ss. 109-117.
  • Beausoleil, Lauren; “Is Trolling Trump a Right or a Privilege?: The Erroneous Finding in Knight First Amendment Institute at Columbia University v. Trump”, Boston College Law Review, Volume 60 Issue 9 Electronic Supplement, II.-31, 2019, ss. 31-47.
  • Bloom, Jr. Lackland H; “The Rise of the Viewpoint-Discrimination Principle”, SMU Law Review Forum, Volume 72, Article 3, 2019, ss. 20-40.
  • Bodnar, Kristina T.; “Sheer Force of Tweet: Testing the Limits of Executive Power on Twitter” Journal Of Law, Technology & The Internet, Volume 10, Issue 1, 2019, ss. 1-30.
  • Briggs, Samantha; “The Freedom of Tweets: The Intersection of Government Use of Social Media and Public Forum Doctrine”, Columbia Journal of Law and Social Problems, Volume 52, Issue 1, 2018, ss.1-38.
  • Day Terri R. and Weatherby Danielle; “Shackled Speech: How President Trump’s Treatment Of The Press And The Citizen-Critic Undermines The Central Meaning Of The First Amendment”, Lewis&Clark All Review, Volume 23, Article 1, 2019, ss. 311-353.
  • Emerson, T. I.; Toward A General Theory of the First Amendment, New York: Vintage Books, 1966, ss.48-62.
  • Fassassi, Idris; “Les Effets Des Réseaux Sociaux dans les Campagnes Électorales Américaines”, Les Nouveaux Cahiers du Conseil Constitutionnel, 2017/4 N° 57, ss.69-86.
  • Ginsberg, Wendy; The Presidential Records Act: Background and Recent Issues for Congress, Congressional Research Service 7-5700, 2014.
  • Habermas, J.; Kamusallığın Yapısal Dönüşümü. İstanbul: İletişim Yayınları, 2012.
  • Heins, Marjorie; “Viewpoint Discrimantion”, Hastings Constitutıonal Law Quarterly, Vol: 24, Number 1, Fall 1996, ss.100-169.
  • İnce Özer Esra ve Eda Özcan Yılmaz; “İfade Özgürlüğü Bağlamında Sosyal Medyanın Olanakları ve Sınırlılıkları”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 12 Sayı: 64 Haziran 2019, ss.773-794.
  • Jaeger Paul T., John Carlo Bertot and Katie Shilton; “Information Policy and Social Media: Framing Government—Citizen Web. 2.0 Interactions”, Web 2.0 Technologies And Democratic Governance, Political, Policy and Management Implications, Editors: Reddick, Christopher G., Aikins, Stephen K. (Eds.), 2012 (ss.11-25). http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.470.7541&rep=rep1&type=pdf
  • Lidsky, Lyrissa B.; “Government Sponsored Social Media and Public Forum Doctrine under the First Amendment: Perils and Pitfalls”, 19 Public Lawyer 2, 2011, ss.2-8.
  • Lucchi, Nicola; Digital Media Pluralism: The Question of Access”. 9th AIDC-IACL World Congress Constitutional Challenges: Global and Local, Oslo, 16-20 June 2014 (Norway). http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:692289/FULLTEXT01.pdf.
  • McGill, Matthew D.; “Unleashing the Limited Public Forum: A Modest Revision to a Dysfunctional Doctrine”, Stanford Law Review, Volume: 52, No: 4, 2000, ss.929-957.
  • Merelman, Richard M.; “Harold D. Lasswell's Political World: Weak Tea for Hard Times”, British Journal of Political Science, Vol. 11, No. 4, 1981, ss. 471-497.
  • Nunziato, Dawn Carla; “Town Square to Twittersphere: The Public Forum Doctrine Goes Digital”, Journal of Science & Technology Law, Winter2019, Vol. 25, Issue 1, ss.1-59.
  • Özenç Berke, “Toplantı ve Gösteri Yürüyüşü Özgürlüğü ve Mekan Yasakları”, İÜHFM C. LXXIII, S. 2, 2015, ss. 87-134.
  • Özsoy, Şule; “Amerika Birleşik Devletleri Hukukunda Duşunceyi Acıklama Hakkına İlişkin Standartlar”, Türkiye Barolar Birliği Dergisi, Sayı: 56, 2005, ss. 29-47.
  • Poynter, Ray; İnternet ve Sosyal Medya Araştırmaları El Kitabı, Çev. Ümit Şensoy, İstanbul: Optimist Yayınları, 2012.
  • Rinehart, Ross; “Friending” and “Following” the Government: How the Public Forum and Government Speech Doctrines Discourage the Government’s Social Media Presence”, Southern California Interdisciplinary Law Journal, Vol. 22, 2013, ss.781-842.
  • Siddique, Bryan C.; “Tweets That Break The Law: How The President’s @RealDonaldTrump Twitter Account Is A Public Forum And His Use of twitter Violates The First Amendment And The President Records Act”, Nova Law Review, Vol.42, Issue 2, Article 6, 2018, ss. 317- 351.
  • Vélez, Gabriela Pérez; “Government-Sponsored Social Media Accounts: The New Designated Public Forum”, Revista Jurídica Upr, Vol. 87, Núm. 4, 2018, ss. 1375-1393.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hukuk
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ceren Yıldız 0000-0002-0569-4107

Yayımlanma Tarihi 14 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 21 Mayıs 2020
Kabul Tarihi 6 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 69 Sayı: 4

Kaynak Göster

Chicago Yıldız, Ceren. “Sosyal Medya Özelinde Kamusal Alan Doktrini Ve ‘Knight First Amendment Institute Et Al V. Donald J. Trump’ Kararının Amerika Birleşik Devletleri Anayasası 1. Ek Maddesi Kapsamında Değerlendirilmesi”. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 69, sy. 4 (Nisan 2021): 1665-1704. https://doi.org/10.33629/auhfd.740940.
.