Foreigners residing in Turkey under various legal statuses can work but
are subject to different legislative and legal procedures. This study focuses on
foreigners with international protection and temporary protection status,
whose right to work is enshrined in Law No. 6458 on Foreigners and
International Protection. If they meet the specific criteria, as holders of
international protection, refugees, conditional refugees and others with
subsidiary protection can work in Turkey. In addition, people who migrated
to Turkey en masse, primarily Syrians, can also work in Turkey as holders of
temporary protection status. Excluding exceptional cases specified in the laws,
a foreigner’s right to work in Turkey depends on obtaining a work permit. The
regulations regarding work permits for foreigners are specified in Law No.
6735 on the International Labour Force. This study examines the work permit
procedures of foreigners who hold international protection and temporary
protection status. With reference to relevant laws and regulations, it considers
how employment contracts are concluded, the legal procedures regarding
diploma equivalence and the regulations for practicing a profession.
Foreigners are subject to different legislations because of their varying legal
statuses. Consequently, there is no uniform legal process regarding their
employment practices. The study analyzes relevant international and national
legislation, which are closely related and sometimes presented as prerequisites
of each other and concludes with some suggestions.
International protection Temporary protection Work permit Employment contract Diploma equivalency Practicing profession Recognition of qualifications
Türkiye’de yaşayan yabancı uyruklu kişiler farklı statüler altında, farklı mevzuat ve yasal prosedürlere tabi olarak istihdama dahil olmaktadır. Çalışmamızın konusunu teşkil eden uluslararası koruma statüsü ile geçici koruma statüsü sahibi olan yabancılar, 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu uyarınca ülkemizde çalışma hakkına sahip kılınmıştır. Dolayısıyla uluslararası koruma statüsü sahibi olarak mülteci, şartlı mülteci ve ikincil koruma sahibi yabancılar ile başta Suriye olmak üzere ülkemize kitlesel göç ile gelen yabancılar koşulları sağlamaları durumunda geçici koruma statüsü ile istihdam edilebilmektedir. Diğer taraftan, yabancıların ülkemizde çalışabilmeleri, kanunlarda belirtilen istisnai haller dışında çalışma izni alma şartına bağlanmış olup, yabancıların çalışma izinlerine ilişkin düzenlemeler ise 6735 sayılı Uluslararası İşgücü Kanunu’nda düzenlenmiştir. Bu çalışmada uluslararası koruma ve geçici koruma statüsünde bulunan yabancıların çalışma izinleri, iş sözleşmelerinin bağıtlanması, diploma denklik işlemlerine ilişkin yasal prosedürler ve meslek icrasına yönelik düzenlemeler, başta anayasal düzeyde olmak üzere ilgili kanunlar, yönetmelikler ve sair mevzuat çerçevesinde incelenecektir. Yabancıların ülkemizde farklı statüler ile ikamet etmeleri ve farklı mevzuatlara göre istihdam edilmeleri nedeniyle yeknesak bir yasal süreç söz konusu olamamaktadır. Bu bağlamda, çalışmada, birbirleriyle yakından ilişkili ve kimi zaman birbirine ön koşul olarak sunulan bu konulara ilişkin uluslararası ve ulusal mevzuat bütüncül bir yaklaşımla ele alınarak tahlil edilecek ve ulusal düzenlemelerimiz hakkında birtakım önerilere yer verilecektir.
Uluslararası koruma Geçici koruma Çalışma izni İş sözleşmesi Diploma denklik Meslek icrası Niteliklerin tanınması
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hukuk |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Nisan 2022 |
Gönderilme Tarihi | 27 Eylül 2021 |
Kabul Tarihi | 18 Şubat 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 71 Sayı: 1 |