In the Turkish administrative jurisdiction system, a number of different
procedural rules are prescribed for administrative cases whose “subject
matter is related to money” as compared to administrative cases whose
“subject matter is not related to money”. In this manner, certain “monetary
amounts” have been taken as criteria in determining whether the case that is
filed in the administrative and tax courts will be resolved by “a single judge”
or by “a panel”, and in determining whether there will be an obligation to
hold a “hearing” at the first instance stage and in determining whether the
right to apply to “ordinary legal remedies” against the final decision will be
granted.
However, there is uncertainty about how and in which administrative
cases the “monetary limits” will be applied. Likewise, there is a hesitation as
to whether updating the “monetary limits” by increasing them proportional
to the “revaluation value” in order to maintain their value against inflation
will affect the pending administrative cases.
The purpose of this study is to reveal the basis of the aforementioned
legal problems, examine them in detail on the basis of judicial decisions, and
propose the most appropriate solutions to the “rule of law” principle.
Monetary Limits in Administrative Jurisdiction Right to Request a Review of the Verdict Legal Remedies Hearing Single Judge.
İdari yargı sistemimizde, “konusu paraya ilişkin olan” idari davalar ile
“konusu paraya ilişkin olmayan” idari davalar, bazı açılardan farklı usul
kurallarına tabi kılınmıştır. Bu bağlamda, “konusu paraya ilişkin olan” idari
davalarda; idare ve vergi mahkemelerinde açılan davanın “tek hâkim”le mi
yoksa “kurul/heyet” hâlinde mi çözümleneceğinin belirlenmesi, ilk derece
aşamasında “duruşma” yapılması zorunluluğu doğup doğmayacağının tespit
edilmesi ile verilen nihai karara karşı “olağan kanun yolları”na başvuru
hakkı tanınıp tanınmayacağının saptanması bakımından belirli “parasal
sınırlar”a dayanan ayrıksı bir rejim öngörülmüştür.
Ancak “parasal sınırlar”ın hangi idari davalar bakımından, nasıl
uygulanacağı hususunda müphemlik vardır. Keza, “parasal sınırlar”ın
enflasyon karşısında değerini koruyabilmesi amacıyla her yıl “yeniden
değerleme” oranında artırılarak güncellenmesinin, derdest idari davaları
etkileyip etkilemeyeceği hususunda da tereddüt yaşanmaktadır. Açıkçası,
“parasal sınırlar”ın “konu” ve “zaman” bakımından uygulanmasında; başta
“hukuki belirlilik” ve “öngörülebilirlik”, hatta, ayrıca “eşitlik” ilkeleri ile
“mahkemeye erişim” ve “hükmün denetlenmesini talep etme” / “iki dereceli
yargılanma” hakları bağlamında ortaya çıkan sorunlar, bu makalenin hareket
noktasını oluşturmaktadır.
Bu minvalde, idari yargılama usulü sistemimizde öngörülen “parasal
sınırlar”a ilişkin yasal düzenlemelerin sorgulanmaya muhtaç olduğuna
dikkat çekilen çalışmanın amacı; anılan hukuki sorunun/sorunların, temelleri
ortaya konularak, yargı kararları ekseninde etraflıca irdelenmesi ve
meselenin hâlli için “hukuk devleti” ilkesine en uygun çözüm önerilerinin
geliştirilmesidir.
İdari Yargıda Parasal Sınırlar Hükmün Denetlenmesini Talep Etme Hakkı Kanun Yolları Duruşma Tek Hâkim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hukuk (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Şubat 2024 |
Gönderilme Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 5 Şubat 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 72 Sayı: 4 |