One comes across records about whether or not the rāwīs dye their hair and beard in the biographical
works, which aim at determining the rāwīs’ qualification in terms the science of
hadith. This article aims at defining in which period and under what influences these data
were put into the biographical works, although they are not directly related with the transmitter
criticism (jarḥ and taʿdīl). The rise of such records in the 3rd century hijri necessitates to
approach the question in the context of the social, political and intellectual debates of that
period. Studying through this perspective, it is salient that there is a relationship between
those records and the Miḥna, and Aḥmad b. Ḥanbal, who was exposed to pressure by the
political power. Apparently, he located the dying of hair and beard, which he considered a
rejuvenated sunna, as a way of non-violent resistance towards the government. Nevertheless,
dyeing activities in early periods and those in the time of Aḥmad and later differ from each
other in terms of style, objective and addressees. Consequently, this article both discusses the
contextual influences on rijāl literature and follows the change in the meaning of the dying
activity through the classical hadith collections.
Dyeing/Khiḍāb Aḥmad b. Ḥanbal Hadith Transmitters Miḥna Sunna
Ravilerin hadis ilmi açısından ehliyetlerini tespit etmeyi hedefleyen biyografik eserlerde,
birtakım ravilerin saç-sakallarını boyayıp boyamadıklarına dair kayıtlara tesadüf edilir. Bu
makale doğrudan cerḥ-taʿdīl ile irtibatı olmayan bu verilerin biyografi türü eserlere hangi
dönemde ve hangi etkilerle girdiğini tespit etmeyi hedeflemektedir. Söz konusu kayıtların
hicri 3. asrın başlarında artması, konunun devrin sosyal, siyasi ve ilmî tartışmaları çerçevesinde
ele alınmasını gerektirmektedir. Konu bu açıdan incelendiğinde saç-sakal boyamaya dair
kayıtların Miḥne hadisesi ve bu süreçte siyasi erkin baskısına maruz kalan Aḥmed b. Ḥanbel
ile irtibatı dikkat çekmektedir. Anlaşıldığı kadarıyla o, ihya edilmek istenen bir sünnet olarak
gördüğü saç-sakal boyama faaliyetini, siyasi erki hedef alan bir pasif direniş tarzı olarak
konumlandırmıştı. Ancak erken dönem boyama faaliyetleri ile Aḥmed b. Ḥanbel dönemi ve
sonrasındaki faaliyetlerin her biri, tarz, amaç ve muhataplar bakımından farklılık arz etmektedir.
Sonuç olarak makale hem ricāl metinlerindeki dönemsel etkileri tartışmakta hem de
boyama faaliyetine yüklenen anlamın değişim serüvenini rivayet metinleri üzerinden takip
etmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Diğer ID | JA57GE23ZY |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |