BibTex RIS Kaynak Göster

On the Islamic Identity Desired to be Created/Created Through the Teaching of Islamic religion in Germany

Yıl 2010, , 249 - 272, 01.04.2010
https://doi.org/10.1501/Ilhfak_0000001023

Öz

Islamic religion in GermanyThe main theme of the article is the Moslem identity desired to be created in Germany. The moslem identity in Europe and Germany, the religious policy of the European Union, and the teaching of theology in Germany were examined in connection with this subject. In this article I will be looking for answers to the questions: “What are the basic policies of the EU member countries followed by the Moslems in teaching religion? What type of Moslem identity is created through the Islamic Religious lessons and Religious Culture lessons? In answering these questions I will analyze the education programs of the Islamic Religious and Religious Culture lessons currently being used. The result of the analysis revealed that it was desired to create in Germany a moslem identity living by the Koran and applying his faith to his daily life and living in harmony with the society

Kaynakça

  • Bilgin, Nuri, Kimlik İnşası, Ankara: Aşina Kitaplar Yayınevi, 2007.
  • Bildungsplan für den islamischen Religionsunterricht an den öffentlichen Schulen in Baden Württemberg Grundschule, Januar 2003/Februar 2005 [Baden Württemberg Okulla- rında Kamu Okullarında İslam Din Dersi için Öğretim Programı (Ocak 2003/Şubat 2005)].
  • Budak, Selçuk, Psikoloji Sözlüğü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 2000.
  • Deutsche Islam Konferenz, (Alman İslam Konferansı), http://www.deutsche-islam-konferenz. de/cln_117/nn_1319546/SubSites/DIK/DE/Themen/themennode.html?__nnn=true, (Erişim 20.02.2010)
  • Fachlehrplan für den Schulversuch Islamunterricht an der bayerischen Grundschule, 12 Juli 2004 [Bavyera İlkokullarında İslam Dersi Okul Denemesi için Öğretim Programı (12.07.2004]).
  • Ferrari, Silvio, “AB Hukuk Sisteminde Din ve Dini Cemaatler,” Ali Köse; Talip Küçükcan (ed.), Avrupa Birliği Ülkelerinde Din-Devlet İlişkisi, İstanbul: İSAM Yayınları, 2008, ss.17-30.
  • Ferrari, Silvio, “İslam ve Din-Devlet İlişkilerinde Batı Avrupa Modeli,” terc. Mehmet Salih Kumaş, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 13:1, (2004), ss. 303-319.
  • Islamkunde in deutscher Sprache, in der Grundschule Klasse 1 bis 4, Juli 2005. [İlkokul 1-4. Sınıflarda Almanca İslam Kültürü Öğretim Programı, (Temmuz 2005)].
  • Köknel, Özcan, Kimliğini Arayan Gençliğimiz, Akdeniz Yayıncılık, İstanbul 2001.
  • Lehrplan für die islamische Unterweisung in deutscher Sprache für Schülerinnen und Schüler der Jahrgangstufen 1 bis 10, 2005. [1-10. Sınıf Öğrenciler İçin Almanca Öğretim Prog- ramı (2005)].
  • Marshall, Gordon, Sosyoloji Sözlüğü, terc. Osman Akınhay; Derya Kömürcü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 1999.
  • Onat, Hasan, “Küreselleşme Sürecinde Kimlik, Din ve Türkiye’nin Bazı Gerçekleri,” www. turkdirlik.com/Bilgimece/Turkoloji/Kultur/HOnat0010.htm, (Erişim 23.11.2009)
  • Ramazan, Tarık, Avrupalı Müslüman Olmak, İstanbul: Anka Yayınları, 2005.
  • REMİD, www.remid.de/remid_info_zahlen.htm, (erişim 28.11.2009)
  • Robbers, Gerhard, “Almanya,” Ali Köse; Talip Küçükcan, (ed.) Avrupa Birliği Ülkelerinde Din-Devlet İlişkisi, İstanbul: İSAM Yayınları, 2008, ss. 43-80.
  • Subaşı, Necdet, “Entegrasyon Politikalarında Yeni Arayışlar: Avrupa İslam’ı,” Kadir Canatan (ed.), Avrupa’da İslam, İstanbul: Beyan Yayınları, 2005, ss. 38-66.
  • Tibi, Bassam, “Avrupa’da Müslüman Göçmenler: Avro-İslam ile Gettolaşma Arasında,” Yay. Haz: Nezar Alsayyad; Manuel Castells, Müslüman Avrupa ya da Avro İslam, terc. Zehra Savan, İstanbul: Everest Yayınları, 2004, ss.47-79.
  • Türkçe Sözlük, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 2005.
  • Toledo Guiding Principles On Teaching About Religions And Beliefs In Public Schools, OSCE Office for Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR), Warsaw 2007.
  • Tosun, Cemal, “Almanya’da İslam Din Dersleri İçin Bilimsel İslami-Teolojik Temellerin Öne- mi,” Mualla Selçuk, Richard Heinzmann, Felix Körner (ed.), İnsan Onuru, İslam Ve Hristiyanlıktaki Temelleri Çalıştayı, 3-4 Ekim 2005, Ankara: Ankara Üniversitesi Ba- sımevi, 2006, ss. 123-131.
  • Tosun, Cemal, “Avrupa Müslüman-Türklerinin Dinî Geleceği (Almanya Örneği),” Türk Yurdu, 26: 224, (2006), ss. 36-39.

Almanya’da İslam Din Öğretimi Vasıtasıyla Oluşturulmak İstenen/Oluşturulan Müslüman Kimliği Üzerine

Yıl 2010, , 249 - 272, 01.04.2010
https://doi.org/10.1501/Ilhfak_0000001023

Öz

Makalenin ana konusu Almanya’da oluşturulmak istenen Müslüman kimliğidir. Bu konuya bağlı olarak Avrupa’da ve Almanya’da Müslüman kimliği, Avrupa Birliğinin din politikası, Almanya’da din eğitimi konuları ele alınmıştır. Makalede şu sorulara cevap aranmıştır: “Avrupa Birliği Hukukunda üye ülkelerin dinî kurumlarını ve din derslerini düzenleyici hükümler olmamasına rağmen Müslüman nüfusun din öğretiminde izlediği temel politika nedir? İslam Din Dersinin ve Din Kültürü Dersinin öğretim programlarında nasıl bir Müslüman kimlik oluşturulmaktadır. Soruların cevaplandırılmasında özellikle uygulamada olan İslam Din Dersi ve Din Kültürü derslerinin öğretim programları analiz edilmiştir.Analiz sonucu Almanya’da oluşturulmak istenen, Kur’an merkezli inanan ve inandıklarını yaşantısında uygulayan, diğer dinlere saygılı bir Müslüman kimliği olduğu sonucuna varılmıştır

Kaynakça

  • Bilgin, Nuri, Kimlik İnşası, Ankara: Aşina Kitaplar Yayınevi, 2007.
  • Bildungsplan für den islamischen Religionsunterricht an den öffentlichen Schulen in Baden Württemberg Grundschule, Januar 2003/Februar 2005 [Baden Württemberg Okulla- rında Kamu Okullarında İslam Din Dersi için Öğretim Programı (Ocak 2003/Şubat 2005)].
  • Budak, Selçuk, Psikoloji Sözlüğü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 2000.
  • Deutsche Islam Konferenz, (Alman İslam Konferansı), http://www.deutsche-islam-konferenz. de/cln_117/nn_1319546/SubSites/DIK/DE/Themen/themennode.html?__nnn=true, (Erişim 20.02.2010)
  • Fachlehrplan für den Schulversuch Islamunterricht an der bayerischen Grundschule, 12 Juli 2004 [Bavyera İlkokullarında İslam Dersi Okul Denemesi için Öğretim Programı (12.07.2004]).
  • Ferrari, Silvio, “AB Hukuk Sisteminde Din ve Dini Cemaatler,” Ali Köse; Talip Küçükcan (ed.), Avrupa Birliği Ülkelerinde Din-Devlet İlişkisi, İstanbul: İSAM Yayınları, 2008, ss.17-30.
  • Ferrari, Silvio, “İslam ve Din-Devlet İlişkilerinde Batı Avrupa Modeli,” terc. Mehmet Salih Kumaş, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 13:1, (2004), ss. 303-319.
  • Islamkunde in deutscher Sprache, in der Grundschule Klasse 1 bis 4, Juli 2005. [İlkokul 1-4. Sınıflarda Almanca İslam Kültürü Öğretim Programı, (Temmuz 2005)].
  • Köknel, Özcan, Kimliğini Arayan Gençliğimiz, Akdeniz Yayıncılık, İstanbul 2001.
  • Lehrplan für die islamische Unterweisung in deutscher Sprache für Schülerinnen und Schüler der Jahrgangstufen 1 bis 10, 2005. [1-10. Sınıf Öğrenciler İçin Almanca Öğretim Prog- ramı (2005)].
  • Marshall, Gordon, Sosyoloji Sözlüğü, terc. Osman Akınhay; Derya Kömürcü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 1999.
  • Onat, Hasan, “Küreselleşme Sürecinde Kimlik, Din ve Türkiye’nin Bazı Gerçekleri,” www. turkdirlik.com/Bilgimece/Turkoloji/Kultur/HOnat0010.htm, (Erişim 23.11.2009)
  • Ramazan, Tarık, Avrupalı Müslüman Olmak, İstanbul: Anka Yayınları, 2005.
  • REMİD, www.remid.de/remid_info_zahlen.htm, (erişim 28.11.2009)
  • Robbers, Gerhard, “Almanya,” Ali Köse; Talip Küçükcan, (ed.) Avrupa Birliği Ülkelerinde Din-Devlet İlişkisi, İstanbul: İSAM Yayınları, 2008, ss. 43-80.
  • Subaşı, Necdet, “Entegrasyon Politikalarında Yeni Arayışlar: Avrupa İslam’ı,” Kadir Canatan (ed.), Avrupa’da İslam, İstanbul: Beyan Yayınları, 2005, ss. 38-66.
  • Tibi, Bassam, “Avrupa’da Müslüman Göçmenler: Avro-İslam ile Gettolaşma Arasında,” Yay. Haz: Nezar Alsayyad; Manuel Castells, Müslüman Avrupa ya da Avro İslam, terc. Zehra Savan, İstanbul: Everest Yayınları, 2004, ss.47-79.
  • Türkçe Sözlük, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 2005.
  • Toledo Guiding Principles On Teaching About Religions And Beliefs In Public Schools, OSCE Office for Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR), Warsaw 2007.
  • Tosun, Cemal, “Almanya’da İslam Din Dersleri İçin Bilimsel İslami-Teolojik Temellerin Öne- mi,” Mualla Selçuk, Richard Heinzmann, Felix Körner (ed.), İnsan Onuru, İslam Ve Hristiyanlıktaki Temelleri Çalıştayı, 3-4 Ekim 2005, Ankara: Ankara Üniversitesi Ba- sımevi, 2006, ss. 123-131.
  • Tosun, Cemal, “Avrupa Müslüman-Türklerinin Dinî Geleceği (Almanya Örneği),” Türk Yurdu, 26: 224, (2006), ss. 36-39.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA88JP93ZS
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Halise Kader Zengin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010

Kaynak Göster

Chicago Zengin, Halise Kader. “Almanya’da İslam Din Öğretimi Vasıtasıyla Oluşturulmak İstenen/Oluşturulan Müslüman Kimliği Üzerine”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 51, sy. 1 (Nisan 2010): 249-72. https://doi.org/10.1501/Ilhfak_0000001023.

Creative Commons Lisansı
Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.