Çevirisi sunulan makale, “The Paintings of the Pre-Islamic Ka ba” başlığı ile Muqarnas cilt. 21, Essays in Honor of J. M. Rogers (2004), ss.219-229’de yayınlanmıştır. Yazardan tercüme izni yayıncı kuruluş vasıtasıyla alınmıştır. 1 Bu tarihlemenin gerekçesi İslam kaynakları tarafından oluşturulan geleneksel kronolojiden türemiştir. Erken dönem hadisçilerinden ez-Zuhrī (ö.124/742), Kâbe’nin inşasını Peygamber’in Medine’ye hicretinden on beş yıl öncesine tarihler. Ez-Zuhrī’nin metninin bir çevirisi için bkz. M. J. Kister, “The Campaign of Ḥulubān: A New Light on the Expedition of Abraha,” Le Muséon 78 (1965), s.427. Peygamber Mekke’den ayrılmadan önceki yüzyılda Batı Arabistan’daki olayların kronoloji problemleri üzerine bkz. L. I. Conrad, “Abraha and Muḥammad: Some Observations Apropos of Chronology and Literary Topoi in the Early Arabic Historical Tradition,” Bulletin of the School of Oriental and African Studies 50:2 (1987), ss.225-40. Kur’an 2/el-Baḳara:142-44, 149-50. İslam öncesi Mekke ve Kâbe’deki ritüeller üzerine bir tartışma için bkz. U. Rubin, “The Ka ba: Aspects of Its Ritual Functions and Position in Pre-Islamic and Early Islamic Times,” Jerusalem Studies in Arabic and Islam 8 (1986), ss.97-131. İbnu’l-Kelbī, The Book of Idols (Kitāb al-Asnām), Arapça’dan İngilizce’ye çeviren N. A. Faris (Princeton: University Microfilms International, 1952), s.23
5 El-Ezraḳī, Aḫbāru Mekke ve mā Cā e fīhā mine’l-Ās̱ār, ed. R. S. Malhas, 4. baskı (Mekke, 1403/1983), c.1, s.166. Serjeant, Güney Arabistan’da kutsal kimselerin türbelerine ve evlerin kapılarına zafer hatırası olarak asılan dağkeçisi (ibex) boynuzunun zafer hatırası olarak kullanıldığını kaydeder. Bu makalenin yazarı da Yemen’de türbelere değişik kemikler koyma âdetini görmüştür. Yemen Tihāme’si üzerinde Muḫā yakınlarında Mevzi ’de Muḥammed Alī Ebū Sa d’in türbesine testere balığının testeresi ve başka büyük balık kemikleri koyulmuştu. Bunun bu türbeye has olmadığı görülmektedir. Kâbe’deki koç boynuzlarını, muhtemelen, dikkat çekici, saygıdeğer veya zafer sembolü olan boynuz ve kemiklerin kutsal mekanlara bırakılması bağlamında görmek gerekmektedir. A. J. Wensinck & J. Jomier, “Ka’ba,” Encyclopaedia of Islam, yeni edisyon (bundan sonra EI2). A. F. L. Beeston, Yemen’in yöneticisi Ebrehe’nin, önceleri, Etiyopya’da Aksum’un limanı Adulis’te sakin bir Bizans tüccarının kölesi olduğuna dikkat çeker; bkz. “Abraha,” EI2. Bizanslı ya da Rūmī olarak tanımlanan insanlar özellikle de Adulis gibi ticari yerleşim yerlerinde sık sık mülteci olarak yaşayabilirlerdi
Diğer ID | JA93TF98TJ |
---|---|
Bölüm | Tercüme Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 57 Sayı: 1 |