This study aims to explain cognitive, ethical and performative competencies with which a
mufti is required to be equipped according to the professors of the Faculty of Islamic Studies
at Qassim University, Saudi Arabia. The study used inductive method to determine the
required competencies for the mufti and utilized questionnaires as a tool to determine the
degree of need for the competencies from the point of view of the faculty members. This
article identifies 79 competencies that are necessary for the mufti. The questionnaires show 91% of the competencies to be of high and very high degree of necessity while 9% of them
medium degree. The results show no statistically significant differences in the classification of
the competencies according to the academic rank or experience of the members of the sample.
Bu makale, Suudi Arabistan’daki Ḳaṣṣīm Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğretim üyelerinin
bakış açısından müftü için gerekli bilişsel, performans ve etik yetkinlikleri açıklamayı
amaçlamaktadır. Bu çalışma, müftü için gerekli yetkinlikleri belirlemek için endüktif yöntem
kullanmakta ve öğretim üyelerinin bakış açısından bu yetkinliklerin ihtiyaç derecesini
belirlemek amacıyla bir araç olarak anket kullanmaktadır. Çalışma, müftü için gerekli olan 79
yetkinlik belirlemekte; bunların % 91'inin yüksek ve çok yüksek derece, % 9'unun orta
derecede olduğunu tesbit etmektedir. Sonuçlar, örnekleme dahil olan katılımcıların arasında,
akademik rütbe, branş ya da deneyimlerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar
göstermemektedir.
Diğer ID | JA57AT27HP |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 54 Sayı: 1 |