BibTex RIS Kaynak Göster

From Prophetic Niche to the Five Pillars of Wisdom: On the Nature of the History

Yıl 2010, Cilt: 51 Sayı: 1, 195 - 212, 01.04.2010
https://doi.org/10.1501/Ilhfak_0000001021

Öz

of Islamic Philosophy and its Religious Content. This article analyzes the earliest Muslim philosophers’ reception and conception of history of philosophy and its relation to prophetic traditions. Focusing on the earliest works of Muslim authors on the beginning of philosophy in Greek antiquity and its journey to early Islamic times and lands, the article examines the inner formative forces that caused Muslim thinkers to become interested in Greek philosophy and its leading historical personalities

Kaynakça

  • El-‘Âmirî, Ebû’l-Ĥasan Muĥammed b. Yûsuf, Kitâbu’l-Emed ‘ale’l-ebed, tah. Everett Rowson, American Oriental Series 70, New Have, 1988.
  • Berman, Lawrence, “The Political Interpretation of the Maxim: The Purpose of Philosophy is the Imitation of God,” Studia Islamica, 15 (1961), ss. 53-61.
  • Corbin, Henry, History of Islamic Philosophy, terc. Liadain Sherrard, London, 1993.
  • _____, Avicenna and the Visionary Recital, terc. W. R. Trask, Irving, 1980.
  • El-Endelusî, Śâ‘id, Kitâb Ŧabaqâtu’l-umam, tah. Louis Cheiħo, Beyrut, 1912.
  • El- Fârâbî, Taĥśîlu’s-sa‘âde, Haydarabad, 1926.
  • _____, Risâle fî Žuhûri’l-felsefe, İbn Ebî Uśaybi‘a, ‘Uyûnu’l-enbâ’ fî ŧabaķâti’l-eŧıbbâ’, tah. Nizâr Riđâ, Beyrut, 1965 içinde, ss. 604-605.
  • Gutas, Dimitri, Greek Wisdom Literature in Arabic Translation, New Heaven: 1975.
  • _____, “Avicenna’s Eastern (‘Oriental’) Philosophy: Nature, Contents, Transmission,” Arabic Sciences and Philosophy, 10 (2000), ss. 159-180.
  • _____, “The Study of Arabic Philosophy in the Twentieth Century: An Essay on the Historiog- raphy of Arabic Philosophy,” British Journal of Middle Eastern Studies 29:1 (2002), ss. 5-25.
  • Hodgson, Marshall, The Venture of Islam, Chicago: University of Chicago Press, 1974.
  • İbn Culcul, Ŧabaķâtu’l-eŧibbâ’ ve’l-ĥukemâ’, tah. Fu’âd Seyyid, Kahire, 1955.
  • İbn Ebî Uśaybi‘a, ‘Uyûnu’l-enbâ’ fî ŧabaķâti’l-eŧıbbâ’, tah. Nizâr Riđâ, Beyrut, 1965.
  • İbn Ħaldûn, el-Muķaddime, tah. ‘Alî ‘Abdulvâĥid Vâfî, (Kahire: 1960).
  • İbn Hindû, Ebû’l-Ferec, el-Kelim al-rûĥâniyye mine’l-ĥikemi’l-Yûnâniyye, tah. Muĥammed Calûb el-Ferĥân, Beyrut: 2001.
  • İbnu’l-Ķıfŧî, Târîħu’l-ĥukemâ’, tah. Julius Lippert, Leipzig, 1903.
  • İbn Sînâ, Manŧıķu’l-meşriķıyyîn, tah. Şukrî el-Neccâr, Beyrut, 1982.
  • _____, Risâle fî iŝbâti’n-nubuvve, tah. Michael Marmura, Beyrut, 1991.
  • _____, ‘Uyûnu’l-ĥikme, tah. Muvaffaķ el-Cebr, Dimesķ, 1996.
  • El-Kindî, Ebû Yûsuf Ya‘kûb b. Isĥâķ, Resâ’ilu’l-Kindî el-felsefiyye, tah. Muĥammed ‘Abddulhâdî Ebû Rîde, Kahire, 1950.
  • El-Mubeşşir b. Fâtik, Muħtâru’l-ĥikem ve-meĥâsinu’l-kelim, tah. ‘Abdurraĥmân Bedevî, Beyrut, 1980.
  • Nasr, Seyyed Hossein, “Ibn Sīnā’s ‘Oriental Philosophy’,” Seyyed Hossein Nasr and Oliver Leaman (ed.) History of Islamic Philosophy, London, 2001, ss. 247-251.
  • _____, An Introduction to Islamic Cosmological Doctrines, Albany, 1993.
  • El-Shahrastânî, ‘Abdulkerîm, Kitâbu’l-Milel ve’n-niĥal, tah. Muĥammed b. Fetĥullâh Bedrân, Kahire, 1956.
  • El-Sicistânî el-Manŧıķî, Ebû Suleymân, Munteħab Śıvânu’l-ĥikme, tah. D. M. Dunlop, The Ha- gue, 1979.
  • Terkan, Fehrullah, “İslam’da Felsefe Geleneğinin İsimlendirilmesi ve Kökeni Üzere,” İslâmî Araştırmalar Dergisi, 19:2 (2006), ss. 297-304.
  • Yaman, Hikmet, The Concept of Hikmah in Early Islamic Thought, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Harvard University, USA 2008.

Mişkât-ı Nübüvvetten Hikmetin Beş Sütununa: İslam Felsefe Tarihinin Mâhiyeti ve Dinî Muhtevası Üzerine

Yıl 2010, Cilt: 51 Sayı: 1, 195 - 212, 01.04.2010
https://doi.org/10.1501/Ilhfak_0000001021

Öz

Bu makale erken dönem İslam felsefe tarihi metinleri temelinde, bu felsefî geleneğin teşekkül devri filozoflarının felsefe tarihi tevarus ve tasavvurlarını tahlil etmektedir. Bu hususta Batılı ilmî muhitlerce ortaya konan çalışmalar üzerinde durarak İslam felsefesinin mahiyeti, temel hususiyetleri ve tarihi unsurları hakkında değerlendirmelerde bulunmaktadır. Makale bu mevzu hakkındaki eserlerde ihmal edilegelen Ŧabaķât literatürüne araştırmacıların dikkatini çekerek bu ilmî malzemenin insanlık tefekkür tarihine getirebileceği zenginlik ve açılımlardan bahsetmektedir

Kaynakça

  • El-‘Âmirî, Ebû’l-Ĥasan Muĥammed b. Yûsuf, Kitâbu’l-Emed ‘ale’l-ebed, tah. Everett Rowson, American Oriental Series 70, New Have, 1988.
  • Berman, Lawrence, “The Political Interpretation of the Maxim: The Purpose of Philosophy is the Imitation of God,” Studia Islamica, 15 (1961), ss. 53-61.
  • Corbin, Henry, History of Islamic Philosophy, terc. Liadain Sherrard, London, 1993.
  • _____, Avicenna and the Visionary Recital, terc. W. R. Trask, Irving, 1980.
  • El-Endelusî, Śâ‘id, Kitâb Ŧabaqâtu’l-umam, tah. Louis Cheiħo, Beyrut, 1912.
  • El- Fârâbî, Taĥśîlu’s-sa‘âde, Haydarabad, 1926.
  • _____, Risâle fî Žuhûri’l-felsefe, İbn Ebî Uśaybi‘a, ‘Uyûnu’l-enbâ’ fî ŧabaķâti’l-eŧıbbâ’, tah. Nizâr Riđâ, Beyrut, 1965 içinde, ss. 604-605.
  • Gutas, Dimitri, Greek Wisdom Literature in Arabic Translation, New Heaven: 1975.
  • _____, “Avicenna’s Eastern (‘Oriental’) Philosophy: Nature, Contents, Transmission,” Arabic Sciences and Philosophy, 10 (2000), ss. 159-180.
  • _____, “The Study of Arabic Philosophy in the Twentieth Century: An Essay on the Historiog- raphy of Arabic Philosophy,” British Journal of Middle Eastern Studies 29:1 (2002), ss. 5-25.
  • Hodgson, Marshall, The Venture of Islam, Chicago: University of Chicago Press, 1974.
  • İbn Culcul, Ŧabaķâtu’l-eŧibbâ’ ve’l-ĥukemâ’, tah. Fu’âd Seyyid, Kahire, 1955.
  • İbn Ebî Uśaybi‘a, ‘Uyûnu’l-enbâ’ fî ŧabaķâti’l-eŧıbbâ’, tah. Nizâr Riđâ, Beyrut, 1965.
  • İbn Ħaldûn, el-Muķaddime, tah. ‘Alî ‘Abdulvâĥid Vâfî, (Kahire: 1960).
  • İbn Hindû, Ebû’l-Ferec, el-Kelim al-rûĥâniyye mine’l-ĥikemi’l-Yûnâniyye, tah. Muĥammed Calûb el-Ferĥân, Beyrut: 2001.
  • İbnu’l-Ķıfŧî, Târîħu’l-ĥukemâ’, tah. Julius Lippert, Leipzig, 1903.
  • İbn Sînâ, Manŧıķu’l-meşriķıyyîn, tah. Şukrî el-Neccâr, Beyrut, 1982.
  • _____, Risâle fî iŝbâti’n-nubuvve, tah. Michael Marmura, Beyrut, 1991.
  • _____, ‘Uyûnu’l-ĥikme, tah. Muvaffaķ el-Cebr, Dimesķ, 1996.
  • El-Kindî, Ebû Yûsuf Ya‘kûb b. Isĥâķ, Resâ’ilu’l-Kindî el-felsefiyye, tah. Muĥammed ‘Abddulhâdî Ebû Rîde, Kahire, 1950.
  • El-Mubeşşir b. Fâtik, Muħtâru’l-ĥikem ve-meĥâsinu’l-kelim, tah. ‘Abdurraĥmân Bedevî, Beyrut, 1980.
  • Nasr, Seyyed Hossein, “Ibn Sīnā’s ‘Oriental Philosophy’,” Seyyed Hossein Nasr and Oliver Leaman (ed.) History of Islamic Philosophy, London, 2001, ss. 247-251.
  • _____, An Introduction to Islamic Cosmological Doctrines, Albany, 1993.
  • El-Shahrastânî, ‘Abdulkerîm, Kitâbu’l-Milel ve’n-niĥal, tah. Muĥammed b. Fetĥullâh Bedrân, Kahire, 1956.
  • El-Sicistânî el-Manŧıķî, Ebû Suleymân, Munteħab Śıvânu’l-ĥikme, tah. D. M. Dunlop, The Ha- gue, 1979.
  • Terkan, Fehrullah, “İslam’da Felsefe Geleneğinin İsimlendirilmesi ve Kökeni Üzere,” İslâmî Araştırmalar Dergisi, 19:2 (2006), ss. 297-304.
  • Yaman, Hikmet, The Concept of Hikmah in Early Islamic Thought, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Harvard University, USA 2008.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA53YU43BG
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hikmet Yaman Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 51 Sayı: 1

Kaynak Göster

Chicago Yaman, Hikmet. “Mişkât-ı Nübüvvetten Hikmetin Beş Sütununa: İslam Felsefe Tarihinin Mâhiyeti Ve Dinî Muhtevası Üzerine”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 51, sy. 1 (Nisan 2010): 195-212. https://doi.org/10.1501/Ilhfak_0000001021.

Creative Commons Lisansı
Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.