Liberalized markets under which competition is severe affects the generic and competition strategies of airlines. When Turkey’s accession to EU is completed (When Turkey is full member of EU, airlines registered in Turkey will be faced with the most liberalized airline market of the world. This is why airlines’ managers must know the economic regulations of the market in order to make the right and efficient management strategies. On the other hand, when making the international aviation policies in the accession process to EU, it is very important to analyze in details them in order to make Turkish Air Transportation Industry and the airlines have more sustainable success. In this study, current situation and the evolution of the economic regulations of the airline market between the Turkey and the EU are described, factors affecting the evolution process of these regulations are stated, it is tried to measure the degree of liberalization of the market. It is also discussed what kind of change will occur when full accession to EU is finalized. And also the expectations of the airlines registered in Turkey are introduced, some suggestions are presented
Rekabetin çok yoğun yaşandığı liberal pazarlar havayolu işletmelerinin genel ve rekabet stratejilerini doğrudan etkilemektedir. Türkiye Avrupa Birliği’ne tam üye olduğunda Türk Tescilli Havayolu İşletmeleri dünyanın en liberal havayolu pazarıyla karşı karşıya kalacaklardır. Bu nedenle işletmelerin doğru yönetsel stratejileri oluşturabilmeleri için yöneticilerinin pazara ilişkin ekonomik düzenlemeleri bilmelerinde büyük fayda vardır. Ayrıca tam üyelik sürecindeyken ülkenin dış havacılık politikalarının belirlenmesinde sektörün ve havayolu işletmelerinin sürdürülebilir başarısı için bunların dikkatlice analiz edilmesi önemlidir. Bu çalışmada Türkiye – Avrupa pazarındaki ekonomik düzenlemelerin tarihsel gelişimi ve günümüzdeki durumu betimlenmiş, gelişimde etkili olan faktörler ortaya konmuş, liberalleşme derecesi ölçülmeye çalışılmış, tam üyelik gerçekleştiğinde nasıl bir değişim yaşanacağı tartışılmış ve Türk Tescilli Havayolu İşletmelerinin bu süreçteki beklentileri ortaya konarak bazı öneriler getirilmiştir
Diğer ID | JA97PF56AS |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2012 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mayıs 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 12 Sayı: 23 |