Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Müdürleri ve Öğretmenlerin Profesyonel Sermayesi: Bir Literatür İncelemesi

Yıl 2021, , 223 - 245, 10.04.2021
https://doi.org/10.34056/aujef.850848

Öz

Profesyonel sermaye, gerek eğitim yönetiminde gerekse diğer disiplinlerde yeni bir kavram olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu alanyazın taramasının amacı, başta eğitim yönetimi olmak üzere eğitim bilimlerinde profesyonel sermaye konulu çalışmaları incelemektir. Araştırmada doküman incelemesi kullanılmıştır. Profesyonel sermayeyi ele alan çalışmaların kavrama yüklediği anlam ve kavramın boyutları tartışıldıktan sonra; söz konusu çalışmaların amaç, yöntem, evren, örneklem, bulgu ve sonuçlarına odaklanılmıştır. Kısa bir geçmişe sahip profesyonel sermaye kavramının gelişim seyrini gözlemleyebilmek amacıyla ele alınan çalışmaların kronolojik olarak incelenmesi tercih edilmiştir. Hargreaves ve Fullan’a ait (2012) Professional capital: transforming teaching in every school adlı eserin yayımlanmasıyla birlikte profesyonel sermaye kavramı yeni bir boyut ve anlam kazanmıştır. Bu dönemden sonra profesyonel sermaye kavramı; beşeri sermaye, sosyal sermaye ve karar verme sermayesinin bileşkesi anlamında kullanılmaya başlamış ve eğitim yönetimi alanında profesyonel sermaye teorik çerçevesiyle ilişkili çalışmalar artmıştır. Bununla birlikte araştırmaların çoğunun birkaç ülkeyle sınırlı olması, kavramın ve çalışma sahasının henüz yeterince küreselleşmediğini göstermektedir. Türkçe literatürde de konuyla ilgili çok sınırlı sayıda çalışma bulunmaktadır. Bu nedenle, göreli olarak yeni bir kavram olan profesyonel sermaye ile ilgili araştırmaların derlendiği ve kısaca özetlendiği bu çalışmanın, genel olarak eğitim ve özel olarak ise eğitim yönetimi alanındaki araştırmacılar için, kavramın daha derinlemesine incelenmesi ve geliştirilmesi açısından önemli olduğu ifade edilebilir.

Kaynakça

  • Walker, A. E. (2017). Elementary Teachers' Perception of Professional Capital within Their Community of Practice. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). ABD/Georgia Eyaleti: Mercer Üniversity.

Principal and Teacher Professional Capital: A Review of the Literature

Yıl 2021, , 223 - 245, 10.04.2021
https://doi.org/10.34056/aujef.850848

Öz

Professional capital emerges as a relatively new concept in both educational administration and other disciplines. The purpose of this review is to examine the studies on professional capital in general and educational administration in particular. In the review, document analysis was used as the method. In this study, firstly, the meaning, as well as the dimensions that the studies on professional capital attach to the concept, are discussed. Later, the purpose, method, population, sample, findings and results of these studies were reviewed. In order to track the development of the concept of professional capital, which has a relatively short history, studies have been examined chronologically. With the publication of the seminal book "Professional capital: transforming teaching in every school" by Hargreaves and Fullan (2012), the concept of professional capital has taken a new dimension and meaning. After this period, the concept of professional capital started to be used as a combination of human capital, social capital and decisional capital. Studies related to the professional capital theoretical framework in the field of educational administration are on the rise. However, the majority of the studies on this topic were conducted in a few countries show that the concept and field of study have not yet been utilized globally. There are few studies on this topic in the literature on education in Turkish. Thus, this study, which compiles and briefly summarizes previous research on professional capital, which is a relatively new concept, may help researchers to further explore and develop the concept.

Kaynakça

  • Walker, A. E. (2017). Elementary Teachers' Perception of Professional Capital within Their Community of Practice. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). ABD/Georgia Eyaleti: Mercer Üniversity.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derleme Makalesi
Yazarlar

Doğan Özlük 0000-0001-8607-2424

Ahmet Aypay 0000-0003-0568-8409

Yayımlanma Tarihi 10 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Özlük, D., & Aypay, A. (2021). Okul Müdürleri ve Öğretmenlerin Profesyonel Sermayesi: Bir Literatür İncelemesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 223-245. https://doi.org/10.34056/aujef.850848
AMA Özlük D, Aypay A. Okul Müdürleri ve Öğretmenlerin Profesyonel Sermayesi: Bir Literatür İncelemesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Nisan 2021;5(2):223-245. doi:10.34056/aujef.850848
Chicago Özlük, Doğan, ve Ahmet Aypay. “Okul Müdürleri Ve Öğretmenlerin Profesyonel Sermayesi: Bir Literatür İncelemesi”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 5, sy. 2 (Nisan 2021): 223-45. https://doi.org/10.34056/aujef.850848.
EndNote Özlük D, Aypay A (01 Nisan 2021) Okul Müdürleri ve Öğretmenlerin Profesyonel Sermayesi: Bir Literatür İncelemesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 5 2 223–245.
IEEE D. Özlük ve A. Aypay, “Okul Müdürleri ve Öğretmenlerin Profesyonel Sermayesi: Bir Literatür İncelemesi”, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 5, sy. 2, ss. 223–245, 2021, doi: 10.34056/aujef.850848.
ISNAD Özlük, Doğan - Aypay, Ahmet. “Okul Müdürleri Ve Öğretmenlerin Profesyonel Sermayesi: Bir Literatür İncelemesi”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 5/2 (Nisan 2021), 223-245. https://doi.org/10.34056/aujef.850848.
JAMA Özlük D, Aypay A. Okul Müdürleri ve Öğretmenlerin Profesyonel Sermayesi: Bir Literatür İncelemesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021;5:223–245.
MLA Özlük, Doğan ve Ahmet Aypay. “Okul Müdürleri Ve Öğretmenlerin Profesyonel Sermayesi: Bir Literatür İncelemesi”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 5, sy. 2, 2021, ss. 223-45, doi:10.34056/aujef.850848.
Vancouver Özlük D, Aypay A. Okul Müdürleri ve Öğretmenlerin Profesyonel Sermayesi: Bir Literatür İncelemesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021;5(2):223-45.

Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi

Tel: +90 222 335 05 79          Faks: +90 222 335 05 73          E-posta: aujef@anadolu.edu.tr

İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef

ZZPdzvlpK9r_Df9C3M7j1rNRi7hhHRvPhlklJ3lfi5jk86Jd1s0Y5wcQ1QgbVaAP5Q=w300-rw  32GbAQWrubLZX4mVPClpLN0fRbAd3ru5BefccDAj7nKD8vz-_NzJ1ph_4WMYNefp3A=w300-rw  aYbdIM1abwyVSUZLDKoE0CDZGRhlkpsaPOg9tNnBktUQYsXflwknnOn2Ge1Yr7rImGk=w300-rw


by-nc-sa.png

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.