Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Pre-service Teachers’ Attitudes to Mathematics and Teaching Mathematics

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 52 - 66, 30.01.2018

Öz

Teachers’, especially pre-service
teachers’,  attitudes –not only toward
the subject of mathematics, but also toward the teaching of mathematics – are
important because a meaningful relation exists between attitudes to teaching
mathematics and the formation of positive attitudes to mathematics among
pupils. Furthermore, attitudes at the beginning of teaching careers are
important and to predict future attitudes. The purpose of the study is to
determine the attitudes to mathematics and teaching mathematics of pre-service
teachers. In the study, the questionnaire "Teaching Mathematics" was
used to gather information. A total of 254 pre-service teachers from primary
school and preschool streams were examined in order to determine the effect of
a number of independent factors, such as program, gender and age, on total
attitude score. The results revealed that pre-service primary education
teachers have more positive attitudes towards mathematics than pre-service
pre-school teachers.  But there is no
significant no differences were found between preschool and primary school
teachers’ attitudes towards teaching mathematics. On the other hand, male
candidate teachers have more positive attitudes towards both mathematics and
teaching mathematics than female candidates. Finally, various suggestions were
presented for future studies in accordance with the findings obtained.

Kaynakça

  • Aiken, L.R. (1970). Attitudes towards mathematics. Review of Educational Research, 40(4), 551-596.
  • Alkhateeb, H. M. (2014). Elementary education student attitudes to teaching mathematics. Comprehensive Psychology, 3(6), 1-7.
  • Allport, G. W. (1935). Attitudes. In C. M. Murchison (Ed.), Handbook of Social Psychology. Winchester, MA: Clark University Press.
  • Armstrong, J. M., Price, P. A., (1982). Correlates and predictors of women’s mathematics preparation. Journal for Research in Mathematics Education, 13(2), 99-109.
  • Aşkar, P. (1986). Matematik dersine yönelik tutumu ölçen likert-tipi bir ölçeğin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 11 (62), 31-36.
  • Barrett, P. (2007). Structural equation modelling: adjudging model fit. Personality and Individual Differences, 42, 815-824.
  • Baykul, Y. (1990). İlkokul beşinci sınıftan lise ve dengi okulların son sınıflarına kadar matematik ve fen derslerine karşı tutumda görülen değişmeler ve öğrenci seçme sınavındaki başarı ile ilişkili olduğu düşünülen bazı faktörler. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Bulut, M. (2009). İşbirliğine Dayalı Yapılandırmacı Öğrenme Ortamlarında Kullanılan Bilgisayar Cebri Sistemlerinin (BCS), Matematiksel Düşünme, Öğrenci Başarısına ve Tutumuna Etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Carroll, J. (1994). What makes a person mathsphobic? A case study investigating affective, cognitive and social aspects of a trainee teacher's mathematical understanding and thinking. Mathematics Education Research Journal, 6(2), 131-143.
  • Cockroft, W. H. (Chairman) (1982). Mathematics counts: Report of the cockroft committee of enquiry into the teaching of mathematics in schools. London: Her Majesty's Stationery Office.
  • Cole, M., & Cole, S. (2001). The development of children (4th edn). New York: Worth Publishers.
  • Crocker, L., & Algina, J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Çapri, B. ve Çelikkaleli, Ö. (2008). Öğretmen adaylarının öğretmenliği ilişkin tutum ve mesleki yeterlik inançlarının cinsiyet, program ve fakültelerine göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 33–53.
  • Darling-Hammond, L., & Ball, D. L. (1997). Teaching for high standards: What policymakers need to know and be able to do. Washington, DC: National Commission on Teaching and America’s Future.
  • DeBellis, V., & Goldin, G. A. (1999). Aspects of affect: Mathematical intimacy, mathematical integrity. In O. Zaslavsky (Ed). Proceedings of the 23rd conference of the international group for the psychology of mathematics education (Vol. 2, pp. 249–256). Haifa, Israel: PME.
  • Deniz, K. Z. (2007). Psikolojik ölçme aracı uyarlama. Ankara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Dergisi, 40(1), 1-16.
  • Duatepe, A. & Çilesiz, Ş. (1999). Matematik tutum ölçeği geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 45-52.
  • Elçi, A.N. (2008). Öğrenme Stillerine Uygun Olarak Seçilen Öğrenme Yöntemlerinin Öğrencinin Başarısına, Matematiğe Yönelik Tutumuna ve Kaygısına Etkileri. (Yayınlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Erdoğan, F. (2013). İşbirliğine Dayalı Öğrenme Gruplarında Üstbiliş Stratejileri Öğretiminin Problem Çözme Başarısına ve Tutuma Etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ernest, P. (1989). The knowledge, beliefs and attitudes of the mathematics teacher: A model. Journal of Education for Teaching, 15(1), 13-33.
  • Fennema, E., & Franke, M. L. (1992). Teachers' knowledge and its impact. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 147-164). New York: Macmillan Publishing Company.
  • Fennema, E., & Sherman, J. (1977). Sex-related differences in mathematics achievement, spatial visualization and affective factors. American Educational Research Journal, 14(1), 51-71.
  • Frakes, C., & Kline, K. (2000). Teaching young mathematicians: The challenges and rewards. Teaching Children Mathematics, 6(6), 376 – 381.
  • Göloğlu Demir, C. (2011). İlköğretim matematik öğretmenliği programında öğrenim gören öğrencilerin matematik öğretimine yönelik öz-yeterlilik inançları ve tutumlarının incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hambleton, R.K., & Patsula, L. (1999). Increasing the validity of adapted tests: Myths to be avoided and guidelines for improving test adaptation practices. Journal of Applied Testing Technology, 1(1), 1-30.
  • Hart, L. (1989). Describing the affective domain: Saying what we mean, In Mc L., Adams (Eds.), Affect and mathematical problem solving. (pp. 37-45). New York: Springer Verlag.
  • Individuals with Disabilities Education Improvement Act (IDEIA) Regulations (2004). P.L. 108-496; 48 C.F.R. & 400.500(4)(c).
  • Kağıtçıbaşı, Ç., Sunar, D., Bekman, S. ve Cemalcılar, Z. (2005). Erken müdahalenin erişkinlikte süren etkileri: Erken destek projesinin ikinci takip araştırmasının ön bulguları. İstanbul: AÇEV Yayınları.
  • Kalın, G. (2010). İlköğretim Öğrencilerinin Matematik Tutumları, Öz-yeterlikleri, Kaygıları ve Dersteki Başarılarının İncelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Başkent Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kanes, C., & Nisbet, S. (1994). An investigation into the knowledge bases of primary and secondary mathematics teachers: Report on a pilot study. Proceedings of 17th annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia. (pp. 363-372). Lismore.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi (25. bs.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kılıç, S. A. (2011). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin genel başarıları, matematik başarıları, matematik dersine yönelik tutumları, güdülenmeleri ve matematik kaygıları arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kilpatrick, J., Swafford, J., & Findell, B. (2001). Adding It Up: Helping Children Learn Mathematics. Washington DC: National Academy Press.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (3rd Edition). New York: The Guilford Press.
  • Lasley, T. J., Bainbridge, W. L., & Berry, B. (2002). Improving teacher quality: Ideological perspectives and policy prescriptions. Retrieved July 28, 2003, from The Educational Forum of Kappa Delta Pi: http://www.schoolmatch.com/articles/EFNOV02.htm.
  • Lerman, S. (1986) Alternative Views of the Nature of Mathematics and their Possible Influence on the Teaching of Mathematics. (Unpublished Ph.D. Thesis). King's College, University of London.
  • McLeod, D. (1992). Research on affect in mathematics education: A reconceptualization. In D. Grows (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (575–596). New York: McMillan.
  • Morris, C. G. & Maisto, A. A. (2005). Basic Psychology. New Jersey: Prentice Hall.
  • Muthén, B. ve Kaplan, D. (1985). A comparison of some methodologies for the factor analysis of non‐ normal Likert variables. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 38(2), 171-189.
  • Nazlıçiçek, N. & Erktin, E. (2002). İlköğretim matematik öğretmenleri için kısaltılmış matematik tutum ölçeği. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı, 860-865.
  • Nisbet, S. (1991). A new instrument to measure pre-service primary teachers' attitudes to teaching mathematics. Mathematics Education Research Journal, 3, 34-56.
  • No Child Left Behind Act of 2002. (2002). Public Law 107-220. 107th Congress. F u l l t e x t : http://www.ed.gov/legislation/ESEA0 2/
  • Noar, S. M. (2003). The role of structural equation modeling in scale development. Structural Equation Modeling, 10(4), 622-647.
  • Peker, M. & Mirasyedioğlu, S. (2003). Lise 2. sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ve başarıları arasındaki ilişki. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14), 157-166.
  • Preacher KJ. & MacCallum RC. (2002). Exploratory factor analysis in behavior genetics research: Factor recovery with smallsample size. Behavior Genetics, 32 (2), 153-161.
  • Relich, J., & Way, J.( 1992). Pre-service primary teachers' attitudes to teaching mathematics: A reappraisal of a recently developed instrument. Fifteenth Annual Conference of the Mathematics Association of Australasia: Conference Proceedings. Richmond, N.S. W.
  • Relich, J., Way, J., & Martin, A. (1994). Attitudes to teaching mathematics: Further development of a measuring instrument. Mathematics Education Research Journal, 6(1), 56-69.
  • Reyes, L. H. (1984). Affective variables and mathematics education. The Elementary School Journal, 84(5), 558-580.
  • Roid, G.H., & Haladyna, T.M. (1982). A Techonology for test-item writing. New York: Academic Press.
  • Sanders, W.L., & Rivers, J.C. (1996). Cumulative and residual effects of teachers of future student academic achievement. Knoxville, TN: University of Tennessee Value-Added Research and Assessment Center.
  • Shulman, L. S. (1986). Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tarım, K. ve Bulut, S. (2006). Okulöncesi öğretmenlerinin matematik ve matematik öğretimine ilişkin algı ve tutumları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(32), 152-164.
  • van der Sandt, S. (2007). Research framework on mathematics teacher behavior: Koehler and Grouws' framework revisited. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 3(4), 343-350.
  • Way, J. & Relich, 1. (1993). Development of positive attitudes to mathematics: the perspective of pre-service teachers. Proceedings of the Sixteenth Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia. Brisbane.
  • White, A. L., Way, J., Perry, B., & Southwell, B.(2005). Mathematical Attitudes, Beliefs and Achievement in Primary Preservice Mathematics Teacher Education. Mathematics Teacher Education and Development, 7, 33–52.
  • Wortham, C. S. (1998). Early childhood curriculum developmental bases for learning and teaching. USA: Prentice Hall, Inc.
  • YÖK (2007). Türkiye’nin yükseköğretim stratejisi. Ankara: YÖK Yayınları.
  • Zan, R., Brown, L., Evans, J., & Hannula, M. S. (2006). Affect in mathematics education: An introduction. Educational Studies in Mathematics, 63(2), 113- 121. doi:10.1007/s10649-006-9028-2.
  • Zuelke, D. C. (2001). Attitude, cost and school effects on sixth-grade achievement. Education, 106(4), 394-408.

Öğretmen Adaylarının Matematiğe ve Matematik Öğretimine İlişkin Tutumları

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 52 - 66, 30.01.2018

Öz

Öğretmenlerin ve özellikle öğretmen adaylarının
matematik öğretimine ilişkin tutumlarının öğrencilerin matematiğe ilişkin
olumlu tutum geliştirmeleri üzerindeki etkisi sebebiyle öğretmenlerin ve
öğretmen adaylarının matematiğe ilişkin tutumları kadar matematik öğretimine
ilişkin tutumları da önem arz etmektedir. Ayrıca öğretmenlik mesleğinin başında
bulunan öğretmen adaylarının tutumları mesleğin gelecek yıllarında oluşacak
tutumları açısından da önemlidir.  Bu
çalışmanın amacı öğretmen adaylarının matematiğe ve matematik öğretimine
ilişkin tutumlarını belirlemektir. Çalışmada veri toplama aracı “Matematik
Öğretimi” başlıklı ölçme aracı kullanılmıştır. Okulöncesi ve sınıf öğretmeni
adaylarının matematiğe ilişkin tutumlarının ve matematik öğretimine ilişkin
tutumlarının program, cinsiyet ve yaş değişkenlerine göre farklılaşmasını
inceleyebilmek için toplam 254 öğretmen adayından veri toplanmıştır. Sonuçlara
göre sınıf öğretmeni adaylarının matematiğe ilişkin tutumları daha yüksek
çıkarken, matematik öğretimine ilişkin tutumlarında farklılık çıkmamıştır.
Diğer taraftan erkek öğretmen adaylarının hem matematiğe hemde matematik
öğretimine ilişkin tutumları kız öğretmen adaylarından daha yüksek çıkmıştır.
Çalışma sonucunda elde edilen bulgular ışığında öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Aiken, L.R. (1970). Attitudes towards mathematics. Review of Educational Research, 40(4), 551-596.
  • Alkhateeb, H. M. (2014). Elementary education student attitudes to teaching mathematics. Comprehensive Psychology, 3(6), 1-7.
  • Allport, G. W. (1935). Attitudes. In C. M. Murchison (Ed.), Handbook of Social Psychology. Winchester, MA: Clark University Press.
  • Armstrong, J. M., Price, P. A., (1982). Correlates and predictors of women’s mathematics preparation. Journal for Research in Mathematics Education, 13(2), 99-109.
  • Aşkar, P. (1986). Matematik dersine yönelik tutumu ölçen likert-tipi bir ölçeğin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 11 (62), 31-36.
  • Barrett, P. (2007). Structural equation modelling: adjudging model fit. Personality and Individual Differences, 42, 815-824.
  • Baykul, Y. (1990). İlkokul beşinci sınıftan lise ve dengi okulların son sınıflarına kadar matematik ve fen derslerine karşı tutumda görülen değişmeler ve öğrenci seçme sınavındaki başarı ile ilişkili olduğu düşünülen bazı faktörler. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Bulut, M. (2009). İşbirliğine Dayalı Yapılandırmacı Öğrenme Ortamlarında Kullanılan Bilgisayar Cebri Sistemlerinin (BCS), Matematiksel Düşünme, Öğrenci Başarısına ve Tutumuna Etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Carroll, J. (1994). What makes a person mathsphobic? A case study investigating affective, cognitive and social aspects of a trainee teacher's mathematical understanding and thinking. Mathematics Education Research Journal, 6(2), 131-143.
  • Cockroft, W. H. (Chairman) (1982). Mathematics counts: Report of the cockroft committee of enquiry into the teaching of mathematics in schools. London: Her Majesty's Stationery Office.
  • Cole, M., & Cole, S. (2001). The development of children (4th edn). New York: Worth Publishers.
  • Crocker, L., & Algina, J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Çapri, B. ve Çelikkaleli, Ö. (2008). Öğretmen adaylarının öğretmenliği ilişkin tutum ve mesleki yeterlik inançlarının cinsiyet, program ve fakültelerine göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 33–53.
  • Darling-Hammond, L., & Ball, D. L. (1997). Teaching for high standards: What policymakers need to know and be able to do. Washington, DC: National Commission on Teaching and America’s Future.
  • DeBellis, V., & Goldin, G. A. (1999). Aspects of affect: Mathematical intimacy, mathematical integrity. In O. Zaslavsky (Ed). Proceedings of the 23rd conference of the international group for the psychology of mathematics education (Vol. 2, pp. 249–256). Haifa, Israel: PME.
  • Deniz, K. Z. (2007). Psikolojik ölçme aracı uyarlama. Ankara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Dergisi, 40(1), 1-16.
  • Duatepe, A. & Çilesiz, Ş. (1999). Matematik tutum ölçeği geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 45-52.
  • Elçi, A.N. (2008). Öğrenme Stillerine Uygun Olarak Seçilen Öğrenme Yöntemlerinin Öğrencinin Başarısına, Matematiğe Yönelik Tutumuna ve Kaygısına Etkileri. (Yayınlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Erdoğan, F. (2013). İşbirliğine Dayalı Öğrenme Gruplarında Üstbiliş Stratejileri Öğretiminin Problem Çözme Başarısına ve Tutuma Etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ernest, P. (1989). The knowledge, beliefs and attitudes of the mathematics teacher: A model. Journal of Education for Teaching, 15(1), 13-33.
  • Fennema, E., & Franke, M. L. (1992). Teachers' knowledge and its impact. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 147-164). New York: Macmillan Publishing Company.
  • Fennema, E., & Sherman, J. (1977). Sex-related differences in mathematics achievement, spatial visualization and affective factors. American Educational Research Journal, 14(1), 51-71.
  • Frakes, C., & Kline, K. (2000). Teaching young mathematicians: The challenges and rewards. Teaching Children Mathematics, 6(6), 376 – 381.
  • Göloğlu Demir, C. (2011). İlköğretim matematik öğretmenliği programında öğrenim gören öğrencilerin matematik öğretimine yönelik öz-yeterlilik inançları ve tutumlarının incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hambleton, R.K., & Patsula, L. (1999). Increasing the validity of adapted tests: Myths to be avoided and guidelines for improving test adaptation practices. Journal of Applied Testing Technology, 1(1), 1-30.
  • Hart, L. (1989). Describing the affective domain: Saying what we mean, In Mc L., Adams (Eds.), Affect and mathematical problem solving. (pp. 37-45). New York: Springer Verlag.
  • Individuals with Disabilities Education Improvement Act (IDEIA) Regulations (2004). P.L. 108-496; 48 C.F.R. & 400.500(4)(c).
  • Kağıtçıbaşı, Ç., Sunar, D., Bekman, S. ve Cemalcılar, Z. (2005). Erken müdahalenin erişkinlikte süren etkileri: Erken destek projesinin ikinci takip araştırmasının ön bulguları. İstanbul: AÇEV Yayınları.
  • Kalın, G. (2010). İlköğretim Öğrencilerinin Matematik Tutumları, Öz-yeterlikleri, Kaygıları ve Dersteki Başarılarının İncelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Başkent Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kanes, C., & Nisbet, S. (1994). An investigation into the knowledge bases of primary and secondary mathematics teachers: Report on a pilot study. Proceedings of 17th annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia. (pp. 363-372). Lismore.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi (25. bs.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kılıç, S. A. (2011). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin genel başarıları, matematik başarıları, matematik dersine yönelik tutumları, güdülenmeleri ve matematik kaygıları arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kilpatrick, J., Swafford, J., & Findell, B. (2001). Adding It Up: Helping Children Learn Mathematics. Washington DC: National Academy Press.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (3rd Edition). New York: The Guilford Press.
  • Lasley, T. J., Bainbridge, W. L., & Berry, B. (2002). Improving teacher quality: Ideological perspectives and policy prescriptions. Retrieved July 28, 2003, from The Educational Forum of Kappa Delta Pi: http://www.schoolmatch.com/articles/EFNOV02.htm.
  • Lerman, S. (1986) Alternative Views of the Nature of Mathematics and their Possible Influence on the Teaching of Mathematics. (Unpublished Ph.D. Thesis). King's College, University of London.
  • McLeod, D. (1992). Research on affect in mathematics education: A reconceptualization. In D. Grows (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (575–596). New York: McMillan.
  • Morris, C. G. & Maisto, A. A. (2005). Basic Psychology. New Jersey: Prentice Hall.
  • Muthén, B. ve Kaplan, D. (1985). A comparison of some methodologies for the factor analysis of non‐ normal Likert variables. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 38(2), 171-189.
  • Nazlıçiçek, N. & Erktin, E. (2002). İlköğretim matematik öğretmenleri için kısaltılmış matematik tutum ölçeği. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı, 860-865.
  • Nisbet, S. (1991). A new instrument to measure pre-service primary teachers' attitudes to teaching mathematics. Mathematics Education Research Journal, 3, 34-56.
  • No Child Left Behind Act of 2002. (2002). Public Law 107-220. 107th Congress. F u l l t e x t : http://www.ed.gov/legislation/ESEA0 2/
  • Noar, S. M. (2003). The role of structural equation modeling in scale development. Structural Equation Modeling, 10(4), 622-647.
  • Peker, M. & Mirasyedioğlu, S. (2003). Lise 2. sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ve başarıları arasındaki ilişki. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14), 157-166.
  • Preacher KJ. & MacCallum RC. (2002). Exploratory factor analysis in behavior genetics research: Factor recovery with smallsample size. Behavior Genetics, 32 (2), 153-161.
  • Relich, J., & Way, J.( 1992). Pre-service primary teachers' attitudes to teaching mathematics: A reappraisal of a recently developed instrument. Fifteenth Annual Conference of the Mathematics Association of Australasia: Conference Proceedings. Richmond, N.S. W.
  • Relich, J., Way, J., & Martin, A. (1994). Attitudes to teaching mathematics: Further development of a measuring instrument. Mathematics Education Research Journal, 6(1), 56-69.
  • Reyes, L. H. (1984). Affective variables and mathematics education. The Elementary School Journal, 84(5), 558-580.
  • Roid, G.H., & Haladyna, T.M. (1982). A Techonology for test-item writing. New York: Academic Press.
  • Sanders, W.L., & Rivers, J.C. (1996). Cumulative and residual effects of teachers of future student academic achievement. Knoxville, TN: University of Tennessee Value-Added Research and Assessment Center.
  • Shulman, L. S. (1986). Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tarım, K. ve Bulut, S. (2006). Okulöncesi öğretmenlerinin matematik ve matematik öğretimine ilişkin algı ve tutumları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(32), 152-164.
  • van der Sandt, S. (2007). Research framework on mathematics teacher behavior: Koehler and Grouws' framework revisited. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 3(4), 343-350.
  • Way, J. & Relich, 1. (1993). Development of positive attitudes to mathematics: the perspective of pre-service teachers. Proceedings of the Sixteenth Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia. Brisbane.
  • White, A. L., Way, J., Perry, B., & Southwell, B.(2005). Mathematical Attitudes, Beliefs and Achievement in Primary Preservice Mathematics Teacher Education. Mathematics Teacher Education and Development, 7, 33–52.
  • Wortham, C. S. (1998). Early childhood curriculum developmental bases for learning and teaching. USA: Prentice Hall, Inc.
  • YÖK (2007). Türkiye’nin yükseköğretim stratejisi. Ankara: YÖK Yayınları.
  • Zan, R., Brown, L., Evans, J., & Hannula, M. S. (2006). Affect in mathematics education: An introduction. Educational Studies in Mathematics, 63(2), 113- 121. doi:10.1007/s10649-006-9028-2.
  • Zuelke, D. C. (2001). Attitude, cost and school effects on sixth-grade achievement. Education, 106(4), 394-408.
Toplam 61 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mesut Tabuk

Metin Tabuk

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tabuk, M., & Tabuk, M. (2018). Pre-service Teachers’ Attitudes to Mathematics and Teaching Mathematics. Anadolu University Journal of Education Faculty, 2(1), 52-66.

Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi

Tel: +90 222 335 05 79          Faks: +90 222 335 05 73          E-posta: aujef@anadolu.edu.tr

İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef

ZZPdzvlpK9r_Df9C3M7j1rNRi7hhHRvPhlklJ3lfi5jk86Jd1s0Y5wcQ1QgbVaAP5Q=w300-rw  32GbAQWrubLZX4mVPClpLN0fRbAd3ru5BefccDAj7nKD8vz-_NzJ1ph_4WMYNefp3A=w300-rw  aYbdIM1abwyVSUZLDKoE0CDZGRhlkpsaPOg9tNnBktUQYsXflwknnOn2Ge1Yr7rImGk=w300-rw


by-nc-sa.png

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.