Bu araştırmanın
amacı, drama ve işbirlikli öğrenme yöntemlerinin beşinci sınıf öğrencilerinin
okuduğunu anlama becerilerine, tutumlarına ve bunların kalıcılığına etkilerinin
incelenmesidir. Araştırmanın desenini ön-test, son-test kontrol gruplu yarı
deneysel desen oluşturmuştur. Araştırmaya toplam 82 beşinci sınıf öğrencisi
gönüllü olarak katılmıştır. Verilerin toplanmasında “Bilişsel Giriş
Davranışları Testi”, “Okuduğunu Anlama Ölçeği”, “Okumaya İlişkin Tutum Ölçeği”
ve izleme testleri kullanılmıştır. Araştırma sorularının cevaplanması amacıyla
doğrulayıcı faktör analizi; kovaryans analizi ve tekrarlı ölçümler için
kovaryans analizleri gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın bulguları, işbirlikli öğrenme
yönteminin uygulandığı gruptaki öğrencilerin okuduğunu anlama ve tutum son-test
puanlarının, hem drama yönteminin uygulandığı gruptaki öğrencilerin hem de
mevcut öğretim programının uygulandığı kontrol grubundaki öğrencilerin okuduğunu
anlama son-test puanlarından anlamlı düzeyde daha yüksek olduğunu göstermiştir.
Bununla birlikte, işbirlikli öğrenme
yönteminin uygulandığı gruptaki öğrencilerin okuduğunu anlama son-test ve
izleme testi puanları arasında anlamlı bir farklılığın bulunmadığı, ancak drama
yönteminin uygulandığı gruptaki ve kontrol grubundaki öğrencilerin okuduğunu
anlama son-test ve izleme testi puanları arasında anlamlı farklılıkların
bulunduğu saptanmıştır. Bulgular ayrıca, tutum son-test puan ortalamaları ve
izleme testi puan ortalamaları arasındaki farklılıkların gruplara göre anlamlı
olmadığını da göstermiştir. Araştırmada eğitime yönelik çıkarımlara ve
gelecekte yapılacak araştırmalara ilişkin önerilere de yer verilmiştir.
The aim of this study is to examine the effects of
drama and cooperative learning methods on fifth graders’ reading comprehension
skills, attitudes, and stability of these skills and attitudes. A pre-test,
post-test quasi-experimental design with control group was adopted in the study.
A total of 82 fifth grade students voluntarily participated in the study. Data
were obtained through the “Cognitive Entry Behaviors Test”, “Reading Comprehension
Scale”, “Attitude towards Reading Scale” and respective follow up tests. Confirmatory
factor analyses, analysis of covariance, and repeated measures analyses of
covariance were conducted to answer the research questions. The findings showed
that the reading comprehension and attitude post-test scores of the students in
cooperative learning group were significantly higher than both the post-test
scores of the students in the drama group and control group where the current
curriculum for the fifth graders was utilized. Additionally, no significant
difference was observed between the reading comprehension post-test and follow
up test scores of the students in the cooperative learning group; whereas significant
differences were observed between the reading comprehension post-test and
follow up test scores of the students in the drama group and control group. The
findings further showed that the differences between the attitude post-test and
follow up test scores were none significant across groups. Implications for
education and directions for future studies were also discussed in the study.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 2 |
Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.