This research has been conducted to reveal the
preschool students’ perceptions in relation with metaphors about the computer.
For this purpose, the prepared interview form was applied to 50 preschool
students. Were interviewed one on one with students, “What is like a computer?
So why is it like …..?” were asked to students for the data. The data of
research were analyzed by using the content analysis method. Findings of the
research in 19 different metaphors are manufactured. The created metaphors were
categorized considering their common properties and accommodations. These
metaphors have been classified under two conceptual categories: “computer in
appearance” and “functionally computer”. Preschool students produced 48 valid
metaphors and 68,75% of the these metaphors representing appearance of computer
and 31,25% of the these metaphors representing functions of computers. The
“tablet” (12) metaphor has been most repeated by students. No negative metaphor
was observed about computer among the metaphors created by preschool students.
This created conceptual categories were examined in the result that the
differences in terms of gender. This metaphorical study can create ideas about
computer training and use in preschool for teachers, educational administrators,
programmers and software developers.
Pre-school education computer pre-school students metaphor metaphor for computer
Bu araştırma, okul öncesi öğrencilerinin
bilgisayara yönelik metaforlarını belirlemek amacı ile yapılmıştır. Bu amaçla
hazırlanan görüşme formu 50 okul öncesi öğrencisine uygulanmıştır. Verileri
elde etmek için öğrencilerle bire bir görüşülerek “Bilgisayar ne gibidir/neye
benzer. Peki neden …… gibidir/benzer?”
sorusu sorulmuştur. Araştırmanın verileri içerik analizi tekniği
kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda 19 farklı metafor ortaya
çıkmıştır. Üretilen bu metaforlar daha sonra ortak özellikleri ve benzetme
yönleri dikkate alınarak kategorileştirilmiştir. Ortaya çıkan bu metaforlar iki
kavramsal kategori altında toplanmıştır. Bu kategoriler: “Görünüş Olarak
Bilgisayar” ve “İşlevsel Olarak Bilgisayar” dır. Okul öncesi öğrencilerinin
ürettiği 48 geçerli metaforun, %68,75’inin bilgisayarın görünüşünü, %31,25’inin
bilgisayarın işlevlerini temsil ettiği görülmüştür. Öğrenciler tarafından en
çok tekrar edilen metafor “tablet” (12) olmuştur. Okul öncesi öğrencilerinin
bilgisayara yönelik oluşturdukları metaforlar içinde olumsuz nitelikte bir
metafora rastlanılmamıştır. Oluşturulan kavramsal kategorilerin cinsiyet
açısından farklılık gösterip göstermediği sonucu da incelenmiştir. Öğrencilerin
bilgisayara yönelik algılarını kullandıkları metaforlar yoluyla belirlemeye
çalışan bu çalışma; okul öncesi dönemde bilgisayar eğitimi ve kullanımı
konusunda öğretmenlerde, eğitim yöneticilerinde, programcılarda ve yazılım
geliştirmecilerde fikirler oluşturabilir.
Okul öncesi eğitim bilgisayar okul öncesi öğrencisi metafor bilgisayara yönelik metafor
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 3 |
Eğitim Fakültesi Dergisi - Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Tel: +90 222 335 05 79 Faks: +90 222 335 05 73 E-posta: aujef@anadolu.edu.tr
İnternet Adresi: dergipark.org.tr/tr/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.