İletişim, insanların eski çağlardan beri kullandıkları bir beceridir. İletişim, süreç içerisinde özellikleri açısından farklılıklar göstermekle birlikte esasen anlama ve anlatma becerisi şeklinde tanımlanabilir. Anlatma becerisinin içerisinde “yazma” kavramının yeri ayrıdır. Çünkü medeniyetlerin gelişimi genelde yazılı kültür sayesinde olmuştur. Bilgi ve kültür, yazılarla gelecek kuşaklara aktarılmış ve önemini günümüze kadar korumuştur. Bu çalışmanın amacı yazma becerisinin önemini dikkate alarak ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin duygu, düşünce, hayal ve izlenimlerini yazılı olarak ifade edebilme durumlarını farklı değişkenlere bağlı olarak incelemektir. Bu doğrultuda çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni tercih edilmiştir. Çalışmanın araştırma grubu Türkiye’nin güneydoğusunda bir devlet ortaokulundaki 6. sınıf seviyesinde 75 öğrenci ile aynı kurumda görev yapan 5 Türkçe öğretmeninden oluşmaktadır. Çalışmanın veri toplama sürecinde ilk olarak öğrencilere serbest konulu birer metin yazdırılmıştır. Bu metinlerden elde edilen veriler Bahşi (2018) tarafından hazırlanan yazma becerisi düzey belirleme rubriği ile analiz edilmiştir. Ayrıca öğrenci yazıları, öğrencilerin yazmaya yönelik tutumlarını belirlemek için Can ve Ünal’ın (2017) geliştirdiği tutum ölçeği kullanılarak öğrenci yazıları puanlama yönergesi doğrultusunda değerlendirilmiş ve ardından Türkçe öğretmenleriyle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Bu görüşmelerde öğrencilerin yazma becerisi düzeyleri üzerinde etkili olan değişkenlere yönelik öğretmen görüşleri alınmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgular yorumlandığında öğrencilerin yazma becerisi düzeylerinin yeterli olmadığı ancak yazmaya yönelik tutumlarının olumlu olduğu; bu durumu öğretmen, öğrenci, program ve çevre değişkenlerinin bir bütün olarak etkilediği görülmüştür. Ancak çevre değişkeninin baskın bir şekilde yazma becerisi düzeyini olumsuz etkilediği görülmektedir.
Communication is a skill that people have used since ancient times. Although communication differs in terms of its features in the process, it can be basically defined as the ability to understand and explain. The concept of "writing" has a special place in the skill of telling. Because the development of civilizations has generally been thanks to written culture. Knowledge and culture have been transferred to future generations through writings and have preserved their importance until today. The aim of this study is to examine the 6th grade students' ability to express their feelings, thoughts, dreams and impressions in writing, considering the importance of writing skills, in terms of various variables. In this direction, the case study design, one of the qualitative research methods, was preferred in the study. The research group of the study consists of 75 students at the 6th grade level in a state secondary school located in the southeast of Turkey and 5 Turkish teachers working in the same institution. In the data collection process of the study, firstly, a text with a free theme was written to the students. The data obtained from these texts were analyzed with the writing skill level determination rubric prepared by Bahşi (2018). In addition, student writings were evaluated in accordance with the scoring directive by using the attitude scale developed by Can and Ünal (2017) to determine the students' attitudes towards writing. Then, semi-structured interviews were conducted with Turkish teachers. In these interviews, teachers' opinions were taken on the variables that affect the students' writing skill levels. When the findings obtained from the study were interpreted, it was seen that the students' writing skill levels were not sufficient, but their attitudes towards writing were positive. In addition, this situation was affected by teacher, student, program and environment variables as a whole. However, it is seen that the environment variable negatively affects the level of writing skill in a dominant way.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 23, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 4 |
Education Faculty Journal - Anadolu University Journal of Education Faculty
Phone: +90 222 335 05 79 Fax: +90 222 335 05 73 E-mail: aujef@anadolu.edu.tr
Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.