Abstract
With the Health Transition Program in Turkey being put into practice in 2003, major changes in the health
sector have occurred. The increase in the quality of public health institutions and the increase in the number
of private health institutions have accelerated the competition environment in the health sector. This situation
has pushed private health institutions to new searches in the sector and to make a difference to the service
purchasers. Institutions have found that the concept of brand equity is the way of creating competitive
advantage, creating brand awareness, creating customer satisfaction, increasing brand loyalty, increasing
profitability, creating a strong image and becoming an institution different from its competitors. In order to
ensure brand equity, they must know how their service is perceived by service purchasers. In this context, it
is thought that it will be useful to examine the effects of perceived quality on brand equity.
The aim of the study, which is important for private health institutions, is to examine the effect of quality
perceptions of service purchasers from health institutions with high brand awareness in Kayseri city center
to institutional brand equity. It is also aimed to examine the relationship between quality perceptions of
service purchasers and brand equity, and the effect of brand equity elements on institutional brand equity.
For this purpose, a survey study was conducted on 260 service purchasers of 4 private health institutions
with high brand awareness in Kayseri. As a result of the study, a significant effect of the quality perceptions
of the service purchasers on the institutional brand equity has been determined. Moreover, it is observed
that three elements of the brand equity affect the institutional brand equity.
Perceived Quality Brand Equity Brand Equity Elements Private Health Institution Corporate Hospitals
Özet
Türkiye’de Sağlıkta Dönüşüm Programı’nın 2003 yılında hayata geçirilmesi ile sağlık sektöründe büyük değişimler
meydana gelmiştir. Kamuya ait sağlık kurumlarının niteliğinin, özel sağlık kurumlarının ise niceliğinin artması
sağlık sektöründeki rekabet ortamına ivme kazandırmıştır. Bu durum özel sağlık kurumlarını, sektörde ön
plana çıkmak ve hizmet alıcıları nezdinde fark yaratmak için yeni arayışlara itmiştir. Kurumlar rekabet avantajı
sağlamak, marka farkındalığı oluşturmak, müşteri memnuniyeti yaratmak, marka bağlılığı sağlamak, karlılıklarını
arttırmak, güçlü bir imaj yaratmak ve rakiplerinden farklı bir kurum haline gelmenin yolunun marka denkliği
kavramından geçtiğini tespit etmişlerdir. Marka denkliğini sağlamak için ise sundukları hizmetin, hizmet
alıcıları nezdinde nasıl algılandığını bilmeleri gerekmektedir. Bu bağlamda algılanan kalitenin marka denkliği
üzerindeki etkilerini incelemenin yararlı olacağı düşünülmektedir.
Özel sağlık kurumları için önem arz eden çalışmanın amacı, Kayseri il merkezinde marka bilinirliği yüksek
olan sağlık kurumlarından hizmet alanların kalite algılarının kurum marka denkliğine etkisini incelemektir.
Ayrıca hizmet alıcılarının kalite algılarının marka denkliği unsurları ile ilişkisini ve marka denkliği unsurlarının
kurum marka denkliği üzerindeki etkisini incelemeyi de amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, Kayseri’de
marka bilinirliği yüksek 4 özel sağlık kurumunun 260 hizmet alıcısına uygulanan anket çalışması yapılmıştır.
Çalışmanın sonucunda, hizmet alıcılarının kalite algılarının kurum marka denkliği üzerinde anlamlı bir etkisi
tespit edilmiştir. Ayrıca marka denkliğinin üç unsurunun da kurum marka denkliğini etkilediği gözlemlenmiştir.
Anahtar
Algılanan Kalite Marka Denkliği Marka Denkliği Unsurları Özel Sağlık Kurumları Kurumsal Hastaneler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 2 |