Öz
Yeni iletişim teknolojileri dijital çağda her geçen gün yeni bir medya aracını daha dijital tüketicilere sunmaktadır.
Sanal gerçekliğin içinde verilen simülasyon alanları bireyleri üç boyutlu bir dünyanın içine sokarak onları iki
boyutlu dünyalarından ayrılmalarını sağlamaktadır. Sanal gerçeklik teknolojisi ve bu teknolojinin sunduğu
olanaklar çerçevesinde bireyler, istedikleri anda, istedikleri bir dünyanın içine üç boyutlu bir derinlikte
girebilmektedir. Yeni medya teknolojilerinin hızlı biçimde gelişimi, 21. yüzyılın postmodern tüketim
toplumunu hızlı tüketicilere dönüştürmektedir. Dijital çağın, dijital yerlisi, her yeni bir gün karşılaştığı yeni
iletişim teknolojileri sonrası daha gelişmiş teknolojiyi beklemeye koyulmaktadır. Sinema da bu hızlı değişim
ve dönüşümlerin etkisiyle biçim ve içerik açısından uylaşımlarında teknolojinin gelişimini yakalama yolunu
seçmektedir. Keza, 180 derece bakış açısına sahip kameranın da ötesine geçen 360 derece bakış açısına sahip
kameralar, artık izleyiciye daha geniş bir bakış açısı kazandırmaktadır. Sanal gerçeklik teknolojisiyle birlikte
kullanılan 360 kameralar izleyicinin film anlatısını daha derinlikli algılamasını sağlamaktadır. İzleyiciler, 180
derecelik bakış açısına sahip kameranın sunduğu ve 2 boyutlu sinema perdesinin yansıttığı anlatıları daha
farklı boyutta algılamaya başlamıştır. Çalışmada, Mieke Bal’ın Narratology Introduction to the Theory of Narrative
(1985) kitabında sinema anlatılarında mekan öğesiyle ilgili yaptığı açıklamaları doğrultusunda 360 kamerayla
çekilmiş sanal gerçeklik teknolojisiyle sunulan film mekanları tartışılacaktır. Tartışmada, bu filmlerin, izleyiciye
sunuluşu Jean Baudrillard’ın Simülakrlar ve Simülasyon (1982) kitabında açıkladığı simulakr/simülasyon kuramı
çerçevesinde sorgulanacaktır. Bu bağlamda, 360 kamerayla çekilmiş filmlerdeki mekanların sanal gerçeklik
teknolojisiyle sunumu, Bal’ın açıklamaları çerçevesinde simülasyon kuramı bağlamında tartışılmış olacaktır.
Abstract
Every day new communication technologies offer yet another media tool to the digital consumers in the
digital age. Simulation spaces given within virtual reality pulls individuals out of their two-dimensional world
by putting them in a three-dimensional world. Within the framework of virtual reality technology and the
opportunities offered by this technology, individuals are able to step into any world any time in a threedimensional
depth. Rapid development of new media technologies turns postmodern consumption society
of the 21st century into fast consumers. Digital native of the digital age starts waiting for a more advanced
technology after the new communication technologies he/she has encountered every day. With the impact of
this rapid change and transformations, cinema chooses to keep up with the development of the technology
in consensus in terms of form and content. Likewise, 360-degree cameras which go beyond the cameras
with 180-degree point of view give the audience a broader point of view. 360-degree cameras used with
virtual reality technology enable the audience perceive the film narrative in-depth. The audience started to
perceive the narratives offered by a camera with 180-degree point of view and reflected by the 2-dimensional
screen in a different dimension. In the study, the film spaces which are shot using 360-degree camera and
presented with virtual reality technology will be discussed in accordance with the Mieke Bal’s descriptions
on space element in cinema narratives in her book Narratology Introduction to the Theory of Narrative (1985).
In the discussion, the presentation of these films to the audience will be questioned within the framework
of simulacra/simulation described by Jean Baudrillard in his book Simulacra and Simulation (1982). In that
respect, presentation of spaces in films shot with 360-degree camera with virtual reality technology will be
discussed within the framework of Bal’s statements in the context of simulation theory.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 1 |